Bredbåndbolaget
Fra : hoph@post3.tele.dk

Dato : 06-05-01 21:10

Hej

Er der nogen der kan give mig en forklaring,
hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
om måneden, udover at de taber penge på det.

Henning

Fra : Henning

Dato : 06-05-01 21:32

On Sun, 06 May 2001 22:09:51 +0200, hoph@post3.tele.dk wrote:

>Hej
>
>Er der nogen der kan give mig en forklaring,
>hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
>en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
>om måneden, udover at de taber penge på det.

He - det kan de heller ikke. Framfab (det svenske moderfirma) har
netop præsenteret et underskud i mia-klassen, som sandsynligvis
betyder døden for BB i Danmark.

Henning
hsb@image.dk

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-05-01 21:33

> Er der nogen der kan give mig en forklaring,
> hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
> en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
> om måneden, udover at de taber penge på det.

De 10Mbit er kun garanteret i bredbåndsbolagets eget netværk. Du skal ikke
regne med at kunne overføre 10Mbit/s f.eks. over atlanten. Du vil nok opnå
rigtigt gode hastigheder på danske og svenske servere. De bits koster stort
set ikke noget at overføre i modsætning til dem over atlanten. Det er da en
del af forklaringen, og en medvirkende årsag er, at i en boligforening er
det nok ikke alle der bruger forbindelsen lige voldsomt. Så det de taber på
megabrugerne vinder de forhåbentlig ind på de mere almindeligt surfende.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bashful

Dato : 06-05-01 21:54

<hoph@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
> en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
> om måneden, udover at de taber penge på det.

Hej Henning,

Jeg snakker med den i øjeblikket omkring etablering her i boligforeningen
hvor jeg bor, så jeg har fået en lille smule atvide om hvad det handler om
for dem.
Hvad jeg fik atvide var at det koster 275,- om måneden at være koblet på,
det koster så også 500,- i oprettelse. Bredbåndsbolaget siger det ER en 10
MBit forbindelse de giver dig ud til internettet - altså, det er sådan en
forbindelse de stiller til rådighed for hver beboer. de garanterer dog ikke
højere hastighed en 7,5 MBit. De måler på trafikken og når trafikken
overstiger et eller andet, så opgraderer de linien. På samme måde
nedgraderer de vel også, det stod der ikke noget om i den artikel jeg læste
det i.
Jeg tvivler skam også selv på at det løber rundt for dem økonomisk, men der
er jo en mening med at det kun er boligblokke og højhuse der har mulighed
for at få lagt Bredbåndsbolaget ind. Det bredbåndsbolaget gør, er at grave
et helt nyt kabel ned og installere et nyt kabel i lejligheden. Det fungere
altså helt udenom telefonnettet.

Denne artikel hos Politiken var ret interessant i den sammenhæng:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=115331

Bredbåndsbolaget fortalte også, at de senere hen vil tilbyde telefoni og
Pay-Per-View TV ... hvilket lyder særdeles interessant synes jeg...

Hilsen

Kasper

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-05-01 21:55

Hej

"Bashful" <bashful@worldonline.dk> wrote:

>Jeg snakker med den i øjeblikket omkring etablering her i boligforeningen

Jeg ville pt. være lidt betænkelig ved at lave nogle aftaler af
betydning med Bredbåndsbolaget ! - Firmaet Framfab som ejer
Bredbåndsbolaget er i særdeles alvorlige økonomiske vanskeligheder, som
betyder at hvis de ikke fremskaffer 300 millioner inden for 3 uger vil
de antagelig "dreje nøglen" - Og hvilke konsekvenser det kan få for
bredbåndsbolaget, og et par firmaer mere som ejes af Framfab, er nok
lige nu lidt uoverskuelige.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Rea721

Dato : 07-05-01 22:19

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org> skrev

> [...]
> Bredbåndsbolaget er i særdeles alvorlige økonomiske vanskeligheder, som
> betyder at hvis de ikke fremskaffer 300 millioner inden for 3 uger vil
-snip-

Har du et link??? Eller en kilde hvor man kan læse lidt mere??

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 08-05-01 22:04

Hej...

"Rea721" <rea721@fabel.dk> wrote:

>Firmaet Framfab som ejer
>-snip-

>Har du et link??? Eller en kilde hvor man kan læse lidt mere??

Det står i stort set samtlige IT relaterede nyhedsmedier i disse dage.

Men, som flere skriver, så ser det ud til at Framfab kun ejer omkring 10
% af BBB, og dermed er risikoen nok minimal. De steder hvor jeg læste
om sagen stod der: "Framfab ejer Bredbåndsbolaget" Og ud fra den
beskrivelse kunne man nok være nogrt betænkelig.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Rea721

Dato : 08-05-01 23:57

Hmm.... jeg har nu ikke set noget der kunne tolkes på den måde du skrev:

> De steder hvor jeg læste om sagen stod der: "Framfab ejer
> Bredbåndsbolaget" Og ud fra den beskrivelse kunne man
> nok være nogrt betænkelig.

Ok... men _hvor_ har du læst det ??

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-05-01 00:08

On Mon, 7 May 2001 23:19:02 +0200, "Rea721" <rea721@fabel.dk> wrote:

>Har du et link??? Eller en kilde hvor man kan læse lidt mere??

http://www.computerworld.dk/soeg.asp?Soegeord=Framfab
http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=10590

.... m. std. anbefaling af kildekritik og krydscheck med andre
nyhedsmedier.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Rea721

Dato : 09-05-01 20:41

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev

> http://www.computerworld.dk/soeg.asp?Soegeord=Framfab
> http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=10590

Jow..tak... har set dem.

> ... m. std. anbefaling af kildekritik og krydscheck med andre
> nyhedsmedier.

Jeps.....

Men det jeg søgte..var en tekst hvor det fremgik at Framfab _ejede_ BBB...
jfr Ole's indlæg. Det eneste jeg umiddelbart kunne finde..og som kunne
tolkes sådan var :
***
Virksomheden vil desuden ud af en række af sine satsninger som Framfab Labs,
Bredbandsbolaget og 3G-nettet. Framfab oplyser, at disse satsninger enten
skal sælges, afvikles eller finansieres fra anden side.
***

Fra : Jens

Dato : 09-05-01 22:37

"Rea721" <rea721@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bredbandsbolaget og 3G-nettet. Framfab oplyser, at disse satsninger enten
> skal sælges, afvikles eller finansieres fra anden side.

Men sådan en tekst findes jo netop ikke, da Framfab kun ejer 10,6% af
aktierne i BB.
Se ejerskabs oplysninger her: http://www.bredband.com/

Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-01 22:53

On Mon, 07 May 2001 22:54:55 +0200, Ole Rasmussen <ole@rasmussen.org>
wrote:

> [...]
>de antagelig "dreje nøglen" - Og hvilke konsekvenser det kan få for
>bredbåndsbolaget, og et par firmaer mere som ejes af Framfab, er nok

Omvendt set ejes Bredbandsbolaget ikke kun af Framfab, såvidt jeg kan
se på deres hjemmeside:

==
Bredbandsbolaget er ejet af en række virksomheder og investorer inden
for tele-kommunikation. Blandt andet ejes vi af NTL, Intel, Investor,
BVI, Framfab samt The Carlyle Group.
==

Jeg tvivler på at det vil rykke det helt store; jeg kunne snarere
forestille mig at Framfab ville have noget med "indholdet"/samarbejde
med andre leverandører til interne services at gøre. Dette er dog et
rent gæt.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-05-01 22:57

It seems Peter Brodersen wrote:
> [...]
>Bredbandsbolaget er ejet af en række virksomheder og investorer inden
>for tele-kommunikation. Blandt andet ejes vi af NTL, Intel, Investor,

På den svenske side hedder det:

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jens

Dato : 07-05-01 22:56

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> de antagelig "dreje nøglen" - Og hvilke konsekvenser det kan få for
> bredbåndsbolaget, og et par firmaer mere som ejes af Framfab, er nok

Framfab har kun 10,6% af aktierne, så der er vist intet at være bange for i
den forbindelse. Se http://www.bredband.com under "Bolaget" og
"Ägarstruktur" og "Bredbandsbolaget".

Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-01 22:57

Bashful wrote:

> Hvad jeg fik atvide var at det koster 275,- om måneden at være koblet på,
> det koster så også 500,- i oprettelse.

En af mine venner bor i en andelsboligforening på Vesterbro, som har
en kontrakt med http://www.arrowhead.dk , hvor aftalen - så vidt jeg
er orienteret - kun koster symbolske 100 kroner i oprettelse for den
enkelte bruger. Installationen og driften klares vist via noget
omlægning af noget lånehalløj, hvor besparelsen, så bliver brugt på
inet-adgang, tv, telefon (abonnement. Forbruget skal folk dog stadig
betale), video-on-demand mv.

Hvordan det rent økonomisk hænger sammen i foreningen, tja det vil så
kun blive ren gætværk. Konklusionen er i hvert fald, at det for
brugerne ikke koster noget ekstra at blive tilsluttet selve inettet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-01 00:08

> [...]

>hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
>en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
>om måneden, udover at de taber penge på det.

I og med at alle ikke bruger den fulde båndbredde på én gang (ligesom
alle heller ikke går ned i banken og hæver alle deres sparepenge,
eller alle ringer i mobiltelefon på samme tidspunkt - bortset fra den
1. maj i Fælledparken), så er der mulighed for at "overbooke"
linierne.

Alt efter hvor stor, denne overbooking er, vil det måske eller måske
ikke kunne mærkes hos folk. Men det at dele forbindelser kan klart
anbefales, hvis man har mulighed for det - specielt hvis man slet ikke
bruger forbindelsen hele tiden. Om overbookingen kan mærkes i
Bredbandsbolagets tilfælde, aner jeg dog ikke.

Bredbandsbolaget er i øvrigt ikke blot Internetleverandører. Ydermere
vil de også gøre sig i at smide servere op og køre en række services
via dem (fx kabel-tv-agtige ting, lidt online-shopping, etc.), og
kombineret med nogle ekslusivaftaler med diverse leverandører, så er
det muligt at tjene penge både på leverandører (hypotetisk eksempel:
"Hej Interflora, hvor meget vil I betale for at have
eksklusivrettigheder til bestilling af blomster via de netværk, vi er
ved at etablere?") og kunder ("Bestil dine blomster her").

Som sådan er det lidt "Gynger og karruseller". Mobilix gør lidt af de
samme på ADSL-siden: ved at overtale telefon-delen, kan de i
princippet bruge lidt af det overskud, de vil få herfra, på at tilbyde
lavere ADSL-priser.

Bredbandsbolaget er således ikke bare en "Internetleverandør", men
snarere en "Totalløsning-leverandør". En vilkårlig person vil ikke
bare kunne ringe og få sin egen forbindelse, uafhængigt af alle andre,
men det kræver nærmest, at hele boligblokken er med på det (plus at
placeringen er okay i forhold til Bredbandbolagets forbindelser).

Derudover: Jeg er ret overbevist om at hvis du ringer til en
ADSL-leverandør og siger, at du gerne vil bestille 200
ADSL-forbindelser, så kan du nok også få et ganske godt tilbud.

Det, jeg finder lidt fjollet i debatten, er at folk hos
Internetudbydere netop betragter Bredbandsbolaget som konkurrent på
normale vilkår (altså "Det må være dårligt, når det koster mindre");
det har jo intet med det at gøre. Udbydere burde jo heller ikke
betragte fx Kampsax-kollegiet eller Grønjordskollegiet som
konkurrenter, selvom en beboer her også har billigere Internetadgang,
end udbyderne kan tilbyde netop ham (som en enkelt forbindelse til
ham). Omvendt set kan der så være nogle gode kritikpointer, hvis
Bredbandsbolaget giver udtryk for at man får sin helt egen
10mbit-linie til Internetskyen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 18:58

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Det, jeg finder lidt fjollet i debatten, er at folk hos
> Internetudbydere netop betragter Bredbandsbolaget som konkurrent på
> normale vilkår (altså "Det må være dårligt, når det koster mindre");

Det har jeg nu aldrig opfattet dem som, men da jeg sad på en telefonindgang
var det ofte at man fik spørgsmålet: "Hvorfor er I så dyre/dårlige når BBB
er så billig/god"
Måske er det deraf det kommer??

> Omvendt set kan der så være nogle gode kritikpointer, hvis
> Bredbandsbolaget giver udtryk for at man får sin helt egen
> 10mbit-linie til Internetskyen.

Det er som regel disse misforståelser jeg personligt reagerer på.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 07-05-01 20:08

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:
[snip glimrende indlæg]
>Omvendt set kan der så være nogle gode kritikpointer, hvis
>Bredbandsbolaget giver udtryk for at man får sin helt egen
>10mbit-linie til Internetskyen.

BB har måske et glimrende produkt, men problemet er netop, at de
ukritisk sammenligner sig med de andre ISP'ere. En hurtig søgning på CW
viser fx:

"Claus Büllow Christensen garanterer, at hastigheden er 10 Mbps eller
ti gange så hurtigt som Riskærs Cybercity eller Tele Danmark kan
tilbyde i øjeblikket. Og det til en femtedel af prisen.
Bredbandsbolaget leverer direkte, ægte bredbånd til hver enkelt
kunde. Man deles ikke om de 10 Mbps, men har dem for sig selv. Og på
sigt opgraderer vi til hele 100 Mbps, siger direktøren."

Med udtalelser som denne forstår man godt, at folk synes de andre
udbyderes løsninger er dyre og langsomme:

"Også Jakob Lyngsø fra IT-brancheforeningen mener, at Tele Danmarks
bredbåndstilbud er for dyrt. Han henviser til, at man i Sverige kan
få en ti gange så hurtig forbindelse til kun 200 kroner om måneden."

Den sammenligning er ikke fair. Retfærdigvis kan man sige, at det altså
heller ikke er nemt at forklare folk, der tidligere har været vant til
et enkelt tal for hastigheden (14.4, 56K, ISDN, etc), at der nu er en
kæmpesnabel til deres maskine, men en begrænsning et andet sted.

Folk vil gerne ha' et enkelt tal - 10Mbps er et ukompliceret svar på en
ikke længere helt ukompliceret sammenhæng. Men det er stadig "forkert".

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : JK

Dato : 07-05-01 07:41

<hoph@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan give mig en forklaring,
> hvordan Bredbåndbolaget kan tilbyde
> en 10 Mbit linie til 149 kr. (eller er det 249 kr.)
> om måneden, udover at de taber penge på det.

Bredbåndsbolaget henvender sig vel også kun til STORE andelsforeninger -
eller lejeforeninger - dvs. de (Bredbåndsbolaget) kræver sikkert at ALLE
skal ryste op med måske 500 i startgebyr, og så skal ALLE betale de
249,-/måneden. - og hvis man så bor i en boligforening, som har måske 200
lejere - og hvis man ka' få overbevist fru Olsen på 4. om at hun OGSÅ skal
være med til at betale gildet - ja, så ka' man få 10Mbit...

/JK

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-01 19:43

On Mon, 7 May 2001 08:41:28 +0200, "JK" <dempsey@email.dk> wrote:

>og hvis man så bor i en boligforening, som har måske 200
>lejere - og hvis man ka' få overbevist fru Olsen på 4. om at hun OGSÅ skal
>være med til at betale gildet - ja, så ka' man få 10Mbit...

Man kan i det hele taget få meget, hvis man kan overbevise 200
personer om at de skal købe noget samlet, man normalt køber enkeltvis
:)

Fra : Bashful

Dato : 07-05-01 22:13

Hejsa

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in message

> [...]
> lejere - og hvis man ka' få overbevist fru Olsen på 4. om at hun OGSÅ skal
> være med til at betale gildet - ja, så ka' man få 10Mbit...

I den senere tid hvor jeg har snakket med dem omkring installation af deres
produkt her i ejendommen, så er det ikke sandt at ALLE skal være koblet op
for at det bliver til noget.
Det foregår sådan, at boligforeningen skal være enig omkring installationen,
derefter går BBB igang med at undersøge mulighederne for denne installation
såsom centraludstyr hvor de skal koble deres ny-nedgravede kabler til, og
den slags - der skal jo også indhentes tilladelser hos kommunen for at få
lov at grave offentlig vej op. Vi kan antage at det så ER muligt at
installere for BBB, så derfor spørger BBB hvor mange i den boligforening der
vil kobles op på nettet. Dette svar tilbage til dem skal naturligvis være i
en størrelsesorden så det bliver økonomisk forsvarligt - især for BBB.
Vil man så gerne kobles op, så koster det 500,- at blive tilsluttet, og den
månedlige afgift på 275,-

Hilsen

Kasper