IP Telefoni, hvordan virker det?
Fra : Preben Holm

Dato : 10-08-04 12:20

Hej alle,

nu har jeg i længere tid gået med tanken om at opsætte et
IP-telefoni-system, men hvordan gør jeg det lettest og billigst! Og ikke
mindst hvordan virker det reelt set.

Det jeg er interesseret i er ikke en løsning hvor interne samtaler
mellem to "afdelinger" eller lignende skal kommunikere, men altså hvor
jeg kan ringe til familie og venner vha. en "alm." IP-telefon - dvs. jeg
ikke er interesseret i at der skal være VPN for at IP-telefoni'en kan
fungere.
IP-telefonen står vel ikke alene? Jeg har pt. en alm. router/gateway
stående med NAT aktiveret, men for hver samtale, der skal køre over
nettet vil der vel skulle kræves et IP ekstra, korrekt? Eller kan man få
en form for VoIP-gateway som "redirecter" opkald ud til alle
IP-telefoner i huset ved indgående opkald og som blot holder
forbindelsen ved lige?
Jeg har kigget lidt på gnugk (www.gnugk.org), men kan det virke sammen
med en "alm." IP-telefon og hvor vidt kan man anvende gnugk som en
gateway? Jeg kan kun se at man kan ringe til folk, der samtidig er
logget ind på samme gnugk-server!

Mvh / Preben Holm

Fra : VIP

Dato : 10-08-04 12:30

prøv f.eks at kigge ved www.musimi.dk

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 10-08-04 18:22

Preben Holm wrote:
> IP-telefonen står vel ikke alene?

Jo - hvis de kan tale med hinanden uden NAT. Det kræver dog at kender
destinationsadressen IP-adresse.

> Jeg har pt. en alm. router/gateway
> stående med NAT aktiveret, men for hver samtale, der skal køre over
> nettet vil der vel skulle kræves et IP ekstra, korrekt?

Det behøver der ikke - blot en unik sammensætning af ip-adresse med IP-port.

> [...]
> med en "alm." IP-telefon og hvor vidt kan man anvende gnugk som en
> gateway? Jeg kan kun se at man kan ringe til folk, der samtidig er

Hej Preben

Har du prøvet det gratis Skype - fås til Windows og Linux fås også til
PDAer af PocketPC typen.

Skype kræver ikke lokal gateway og Skype holder sikkert en forbindelse
åben så andre kaldere kan få forbindelse med dig. Skype virker via
decentralt P2P system, hvilket gør at en central server ikke nedsmelter:

http://www.skype.com/
18,719,010 downloads and counting...
http://www.skype.com/skype.html
Free unlimited worldwide phone calls to other Skype users

http://www.skype.com/download.html

mvh/Glenn

-

Fra : Preben Holm

Dato : 10-08-04 20:31

> [...]
> 18,719,010 downloads and counting...
> http://www.skype.com/skype.html
> Free unlimited worldwide phone calls to other Skype users

Skype er nok det sidste program jeg nogen sinde har tænkt mig at
anvende. Jeg vil gerne vide hvad der sker på min computer - det var vist
i denne gruppe der tidligere blev diskuteret om hvad programmet egentlig
lavede. De "analyser" der er blevet lavet, må jeg ærligt indrømme, har
skrækket mig lidt fra det program. Desuden synes jeg ikke om ideen at
man skal bruge sin computer for at ringe op - min computer står jo ikke
lige i midten af stuen, hvor jeg måske nyder at snakke med familie/venner.

Mvh / Preben Holm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-08-04 21:30

On Tue, 10 Aug 2004 21:31:21 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
> egentlig lavede. De "analyser" der er blevet lavet, må jeg ærligt
> indrømme, har skrækket mig lidt fra det program.

Jeg har lavet sniffer-traces af, hvad der sker under installation
og start af programmet. Det er intet som helst hokus-pokus i det.
(Interesserede kan se i rodekassen på http://www.hojmark.org/x/)

> Desuden synes jeg ikke om ideen at man skal bruge sin computer
> for at ringe op

Nej, det er også for mig det væsentligste argument imod.

Der er dog heldigvis andre muligheder som fx Ciscos 7912, 7940,
og 7960-telefoner, der kan køre SIP. (Deres potentielt mest
interessante (7920) kan desværre ikke endnu).

Alternativt kan man bruge en lille analog-til-SIP gateway som fx
Ciscos ATA, og så bruge sine gamle telefoner.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben Holm

Dato : 11-08-04 12:51

> [...]
> og 7960-telefoner, der kan køre SIP. (Deres potentielt mest
> interessante (7920) kan desværre ikke endnu).

Siger Skype ikke selv, at man ikke kan bruge andre programmer (dermed
nok også hardware) til at kommunikere med andre på Skype.
Jeg synes ikke rigtig jeg har lyst til at "integrere" noget som ikke er
på en eller anden måde standardiseret.

SIP, hvad er det nu det er?

> Alternativt kan man bruge en lille analog-til-SIP gateway som fx
> Ciscos ATA, og så bruge sine gamle telefoner.

Og hvad står sådan en til?

Mvh / Preben Holm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-08-04 15:47

On Wed, 11 Aug 2004 13:51:02 +0200, Preben Holm

> Siger Skype ikke selv, at man ikke kan bruge andre programmer (dermed
> nok også hardware) til at kommunikere med andre på Skype.

Jo, nu mente jeg ikke, at man skulle bruge SIP-telefoner til at
snakke med Skype, for Skype snakker ikke SIP. Det var ment som et
stand-alone alternativ, men det kræver selvfølgelig en telefoni-
udbyder.

> SIP, hvad er det nu det er?

En standardiseret signalleringsprotokol.

> Og hvad står sådan en til?

Dunno. Du må spørge en sælger. Det er dog billigt nok til, at
nogle triple-play udbydere leverer dem sammen med et Internet/
telefoni/video-abonnement.

-A

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-04 15:51

> [...]
> snakke med Skype, for Skype snakker ikke SIP. Det var ment som et
> stand-alone alternativ, men det kræver selvfølgelig en telefoni-
Er en sådan defineret for at understøtte Qos eller lign?

Eller kan en sådan telefon fungere med tcp / udp?

Jeg bruger dagligt teamspeak, og lydkvaliteten her er klasser over skype. Derfor kunne det være nice med en telefon ;)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-08-04 16:14

On Wed, 11 Aug 2004 16:50:35 +0200, "Nicolai"
<emailxyznifo@fogh.com> wrote:

> Er [en SIP-telefon] defineret for at understøtte Qos eller lign?

Kan du prøve at stille det spørgsmål på en anden måde? Det giver
i sin nuværende form ingen mening (for mig).

-A

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-04 17:52

> Kan du prøve at stille det spørgsmål på en anden måde? Det giver
> i sin nuværende form ingen mening (for mig).

Hvad definerer at en ISP understøtter IP-telefoni?

Jeg spørger fordi jeg taler over nettet dagligt, men det kan ikke kaldes ip-telefoni svjv - er det fordi der ikke kan ringes
op til mig eller?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-08-04 22:08

On Wed, 11 Aug 2004 18:52:04 +0200, "Nicolai"
<emailxyznifo@fogh.com> wrote:

> Hvad definerer at en ISP understøtter IP-telefoni?

Der er lidt begrebsforvirring, men almindeligvis betyder det, at
udbyderen stiller en IP-baseret 'telefoncentral' til rådighed. Se
evt. http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=iptlf

Der vil normalt være gateways, så man også kan ringe til og fra
det gammeldags telefonnet, og centralen kan stille alle mulige
services til rådighed, som fx 'banke på', telefonsvarer, notering
mod et optaget nummer, viderestilling, sortlistning etc.

Et eksempel på en TSP er www.Musimi.dk

> Jeg spørger fordi jeg taler over nettet dagligt, men det kan
> ikke kaldes ip-telefoni svjv - er det fordi der ikke kan ringes
> op til mig eller?

Normalt kaldes den slags peer-to-peer samtale for pc-telefoni
eller Internet-telefoni.

Skype startede som et eksempel på Internet-telefoni suppleret med
et centralt directory (telefonbog), og ikke meget andet. De kan
nu også tilbyde, man kan ringe ud, men der er stadig ikke mange
services på.

-A

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-04 23:34

> [...]
> services til rådighed, som fx 'banke på', telefonsvarer, notering
> mod et optaget nummer, viderestilling, sortlistning etc.
Tak for info.

> [...]
> et centralt directory (telefonbog), og ikke meget andet. De kan
> nu også tilbyde, man kan ringe ud, men der er stadig ikke mange

Som slet slet ikke imponerer...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-08-04 06:21

On Thu, 12 Aug 2004 00:34:28 +0200, "Nicolai"

> Som slet slet ikke imponerer...

Teknisk set er det på nogle punkter faktisk ret imponerende, hvad
de har lavet. Det er også imponerende, hvor mange brugere (eller
i hvert fald downloads), de har fået.

Men jeg er enig i, at som et telefoniprodukt, imponerer det ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-04 21:30

> [...]
> bruge sin computer for at ringe op - min computer står jo ikke lige i midten af stuen, hvor jeg måske nyder at snakke med

Det er på vej med "rigtig" telefoni - faktisk er det ude svjv.

Men til din mistro kan jeg kun sige en ting:

Folks manglene fornuft er nutidens største sikkerhedsproblem . . . .

Fra : Preben Holm

Dato : 11-08-04 12:49

Hej alle,

> Det er på vej med "rigtig" telefoni - faktisk er det ude svjv.

Det er en USB-telefon, så computeren skal stadig være tændt.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 10-08-04 21:08

Hej

Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>nu har jeg i længere tid gået med tanken om at opsætte et
>IP-telefoni-system, men hvordan gør jeg det lettest og billigst!

Et par velfungerende løsninger er disse:

www.musimi.dk

www.telefin.dk

--
M.v.h. Ole®