Fandt papirerne
Fra : ° Jane °

Dato : 10-08-04 11:05

Fra lang tid siden fik jeg lavet en laboratorieundersøgelse af nr. 4 killing
der døde ud af kuldet på 5 killinger, da de døde ret hurtigt efter fødslen,
nærmest "faithede" bort, stoppede med at indtage føde m.m. Og jeg ikke anede
hvad det kunne være.

Her var resultatet, hvilket jeg nu fandt:

------

Ved undersøgelsen af kattekillingen fandtes der ingen tegn på ydre vold.
Forholdene i mund, svælg og hals fandtes normale. I brystkassen bemærkedes
det, at lungerne var konsoliderede og sæde for uregelmæssigt udbredt emfysem
imellem de konsoliderede områder. Hjertet havde normal størrelse og form. I
bughulen fandtes der normale forhold i alle organer. Ligner Septikæmi.

Lever: Alfa-hæmolytiske streptokokker, renkultur
Tarm: Alfa-hæmolytiske streptokokker, renkultur
Lunge: Hæmolytiske streptokokker, mange i blandingskultur
Alfa-hæmolytiske streptokokker, mange i blandingskultur

Kattekillingen er formentlig død af bakeriel septimæmi, hvilket er den
hyppigste dødsårsag hos kattekilinger og hundehvalpe i instituttets
materiale.
Erfaringsmæssigt kan sådanne problemer være vanskelige at håndtere både
rådgivningsmæssigt og behandlingsmæssigt.

-------

Så ved i det - hvis i skulle opleve lignende tilfælde.

Håber i blev lidt klogere.

Mvh Jane

Fra : jytte

Dato : 11-08-04 08:58

Tak for dit indlæg, betyder septimæni blodforgiftning ? altså, i dette
tilfælde en bakteriel blodforgiftning.

Jytte

Fra : Kate

Dato : 11-08-04 09:41

° Jane ° <virker@hotmail.com> wrote in

> Her var resultatet, hvilket jeg nu fandt:

Øhmm, hvad betyder det egentligt? Hvad døde killingen af?
Undskyld, men jeg forstår det ikke. Prøvede at google på septikæmi men
fik ingen svar.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-08-04 10:26

On 2004-08-11 10:41:04 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Prøvede at google på septikæmi men fik ingen svar.

=septicaemia = sepsis = blodforgiftning pga bakterier i blodet

( i følge Medicinske fagudtryk for sygeplejersker og voluntører)
--
Knus fra Ann R

Fra : ° Jane °

Dato : 11-08-04 10:59

Jeg forstod heller ikke ret meget af det, men hun nævnte noget med
streptokokker også, og at det højst sandsynligt er noget de har fået inden
de blev født eller evt. under fødslen...

Jeg troede at nogle af jer måske havde lidt mere forstand på det end mig...
hihi....

Mvh Jane

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-08-04 16:13

On 2004-08-11 11:59:04 +0200, ° Jane ° <virker@hotmail.com> said:

> Jeg forstod heller ikke ret meget af det, men hun nævnte noget med
> streptokokker også, og at det højst sandsynligt er noget de har fået inden
> de blev født eller evt. under fødslen...

Ja, det ser ud som om den har haft streptokokker alle mulige steder
(lever, lunger, tarme) og dele af lungerne har været forstørret
(emfysem), det plejer at betyde at den del af lungen virker meget
dårligt.
Konklusionen er at katten formodentlig er død af bakteriel
blodforgiftning, der åbenbart ikke er en usædvanlig årsag
--
Knus fra Ann R