Han overfor tæve - hvorfor gjorde han såda~
Fra : Lady

Dato : 09-08-04 00:24

Her til aften havde kæreste og jeg Cujo (schæfer på 3 år) med på stranden.
Vi sad og grillede oppe ved klitterne og havde ingen problemer med at få ham
til at blive, selvom der kom en masse hunde forbi ( blev faktisk ret
imponeret over ham, da han ikke altid er så god til at høre efter.

På et tidspunkt luskede han dog væk et lille stykke fra os, og selvom vi
kunne se ham, kaldt vi ham til os, da vi ikke kunne se, hvad der var bag
klitten han stod på.
Han kom ikke tilbage men lagde sig derimod ned, og til sidst valgte jeg at
gå hen til ham, og så ser jeg en schæfer stå få meter fra ham - i flexsnor.
Jeg får selvfølgelig vældig travlt med at få fat i ham, men når det ikke,
før han løber ned for at lege med hvad der viser sig at være en 1 år gammel
tæve med tyske forældre, der bare synes det er fint, at hundene leger.
Da Cujo er glade for alle imødekommende hunde, var det heller ikke noget
problem for mig, at de legede, men bagefter kom jeg til at tænke på, hvad
der var sket.

Hvorfor lagde han sig ned? Var det fordi det var en tæve,
eller var det for at vise, at han ikke var farlig og ikke gjorde noget?

Der skal lige tilføjes, at deres leg var meget jævnbyrdig - dog ville Cujo
gerne dominere v.h.a. parringsøvelser, men det gør han faktisk på alle
hunde - til de siger fra, hvilket denne tæve gjorde.

Mvh. Cujos mor.

Fra : Karina.

Dato : 09-08-04 07:37

> Hvorfor lagde han sig ned? Var det fordi det var en tæve,
> eller var det for at vise, at han ikke var farlig og ikke gjorde noget?
>
> Mvh. Cujos mor.

Hej Cujos mor

Ud fra din beskrivelse vil jeg gætte på at det kan være 1 af 2 ting
(eller et sammen-surium af begge): een hund lægger sig nogle gange ned
og kikker på en fremmede hund for at "læse" den anden (humør,
intentioner, køn, status, alder mv.) og signalere at den samtidig selv
er ufarlig og neutral men (af)venter - ELLER: det er
jagt-fjolle-jeg-skal-komme-efter-dig-leg og
springe-lige-op-i-hovedt-på-dig-fjolle-leg (cirka sådan noget
ligende)..'^_^'..

Min egen hund gør det samme; er det en Misja kender lægger hun sig ned
og leger springe-lige-op-i-hovedet-jagt-leg. Men er det en fremmede,
lægger hun sig altid ned og giver sig tid til at aflæse den og derved
se om det er en potentiel lege kammerat eller ej - på den måde ungår
hun helt at tage fejl og evt. få en afklapsning af den fremmede hund

Vh. Karina G.C.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-04 08:05

"Lady" <ladycatwoman@fjern.hotmail.com> wrote in message
> Hvorfor lagde han sig ned? Var det fordi det var en tæve,
> eller var det for at vise, at han ikke var farlig og ikke gjorde noget?

Sådan gør vores flatcoat tæve det også altid overfor hund og tit overfor
mennesker.
Det kan til tider være belastende på den måde at man ikke kan komme videre
indtil hun enten har snakket med hunden eller menneskerne eller de er ude af
syne.
Trilles opdrættere har sagt at det er tegn på at hun gerne vil lege og at
hun viser at hun ikke gør noget.

> Der skal lige tilføjes, at deres leg var meget jævnbyrdig - dog ville Cujo
> gerne dominere v.h.a. parringsøvelser, men det gør han faktisk på alle
> hunde - til de siger fra, hvilket denne tæve gjorde.

De kan jo lige så godt lære det fra start, hunkønnet bestemmer

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : BettinaP

Dato : 09-08-04 09:33

> [...]
>
> Hvorfor lagde han sig ned? Var det fordi det var en tæve,
> eller var det for at vise, at han ikke var farlig og ikke gjorde noget?

Det er et dæmpende signal for at vise den anden hund "jeg er ikke farlig"
Mocka kan blive helt usandsynligt lav når der kommer en anden hund i møde.
Hun går nu stadig langsomt fremad og ligner en geopard på jagt *G*

BettinaP