/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Opsætning af mailserver
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 08-08-04 22:17

Hej gruppe.

Jeg har været ved at lege lidt med at sætte en mailserver op, det vil
imidlertid ikke helt som jeg vil (mildt sagt). Håber der er en venlig
sjæl der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert. Jeg har en fast ip,
83.73.140.142 gennem Tele2.

På domænet rold-bylaug.dk som jeg har brugt som testdomæne har jeg
derfor først oprettet en A-record - mail.rold-bylaug.dk > 83.73.140.142

Dernæst 2 MX records:

rold-bylaug.dk IN MX 10 mail.rold-bylaug.dk
rold-bylaug.dk IN MX 20 mail-relay.tele2adsl.dk

Jeg har desuden åbnet portene 25 og 110 i min router (D-Link DI-604) og
peget dem over på min lokale IP

Af software bruge jeg ArgoSoft MailServer.
Heri har jeg oprettet domænet rold-bylaug.dk under fanebladet "Local
domains", samt oprettet en bruger med navnet mkn
ArgoSoft er sat til at "lytte" efter SMTP på port 25 og POP3 på port 110
(standardindstillinger).

Så langt så godt. Nu skulle jeg jo mene at alt var i den skønneste
orden, og at mails til mkn(at)rold-bylaug.dk ville poppe ind i Outlook
når jeg søgte efter post på localhost. Dette viser sig imidlertid ikke
at være tilfældet. SMTP-delen virker, men der kommer ingen indgående
mails. Outlook checker fint nok, men henter ingenting, ligesom loggen i
ArgoSoft heller ikke viser der skulle være kommet noget.
Kun hvis jeg sender til mig selv med localhost som SMTP ryger mailen
over i inbox, men her har mailen jo slet ikke været "ude af huset".

For en god ordens skyld skal det lige sige at jeg også har prøvet samme
opsætning med andre domæner uden det har ændret situationen.

Jeg har naturligvis googlet lidt først, og fundet http://surl.dk/3n/ der
lader til at kunne få det til at virke med samme opsætning som mig, hvad
gør jeg dog galt?

Alle mulige løsningsforslag modtages med kyshånd.

På forhånd tak

--
Michael


 
 
Asbjorn Hojmark (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 08-08-04 22:48

On Sun, 08 Aug 2004 23:17:09 +0200, Michael Kjærsgård
<none@invalid.tld> wrote:

> rold-bylaug.dk IN MX 10 mail.rold-bylaug.dk
> rold-bylaug.dk IN MX 20 mail-relay.tele2adsl.dk

Nej, faktisk har du lavet:
| rold-bylaug.dk MX preference = 10, mail exchanger = mail-relay.tele2adsl.dk
| rold-bylaug.dk MX preference = 20, mail exchanger = mail.rold-bylaug.dk

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Michael Kjærsgård (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 09-08-04 12:23

> Nej, faktisk har du lavet:
> | rold-bylaug.dk MX preference = 10, mail exchanger =
mail-relay.tele2adsl.dk
> | rold-bylaug.dk MX preference = 20, mail exchanger = mail.rold-bylaug.dk

Tak for jeres svar... Jae... oki... var ved at rode rundt og prøve alle de
forskellige muligheder jeg kunne komme i tanke om, glemte så bare at ændre
tilbage igen før jeg skrev her :)

Men altså, har også prøvet hvor indstillingerne var rigtige, stadig uden
held.

I øvrigt er computeren der agerer server slukket i øjeblikket (er i
skole...), så den tager ikke imod mail pt., var også mere hvis der var en
der lige kunne gennemskue en fejl i min opsætning..?

--
Michael



Niels Callesøe (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 09-08-04 14:12

Michael Kjærsgård wrote in
<news:41175eb4$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> I øvrigt er computeren der agerer server slukket i øjeblikket (er
> i skole...), så den tager ikke imod mail pt., var også mere hvis
> der var en der lige kunne gennemskue en fejl i min opsætning..?

Hvordan afsender du de mails der burde komme tilbage?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Michael Kjærsgård (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 09-08-04 15:01

> Hvordan afsender du de mails der burde komme tilbage?

Har prøvet via. Tele2 smtp, yahoo webmail samt mailcentro webmail.
Har så fået en bunke mails retur i stil med disse:

**********************************************
** THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY **
** YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE **
**********************************************

The original message was received at Sun, 8 Aug 2004 18:40:31 +0200
from 83.73.140.142.ip.tele2adsl.dk [83.73.140.142]

----- Transcript of session follows -----
<mkn@rold-bylaug.dk>... Deferred: Connection timed out with
mail.rold-bylaug.dk.
Warning: message still undelivered after 4 hours
Will keep trying until message is 1 week old


--
Michael


Niels Callesøe (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 09-08-04 18:07

Michael Kjærsgård wrote:

>> Hvordan afsender du de mails der burde komme tilbage?
>
> Har prøvet via. Tele2 smtp, yahoo webmail samt mailcentro webmail.
> Har så fået en bunke mails retur i stil med disse:
>
> **********************************************
> ** THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY **
> ** YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE **
> **********************************************
>
> The original message was received at Sun, 8 Aug 2004 18:40:31 +0200
> from 83.73.140.142.ip.tele2adsl.dk [83.73.140.142]
>
> ----- Transcript of session follows -----
><mkn@rold-bylaug.dk>... Deferred: Connection timed out with
> mail.rold-bylaug.dk.
> Warning: message still undelivered after 4 hours
> Will keep trying until message is 1 week old

Som det fremgår, er det altså ikke lykkedes at forbinde til smtp-
servicen på din maskine. Jeg kan heller ikke lige nå den pt (men det
er måske fordi den ikke er tændt).

[nica@eureka:nica]$ telnet mail.rold-bylaug.dk 25
Trying 83.73.140.142...
^C
[nica@eureka:nica]$ date
Mon Aug 9 19:03:32 CEST 2004

Eftesom du kan forbinde til port 25 på localhost, er der altså et
problem med at komme ind udefra. Det skyldes så enten at der er noget
galt med din portforward, at du kører noget software-firewall-agtigt på
din maskine der giver problemer, eller at din smtp-service af en eller
anden grund ikke lytter på det rigtige interface.

Fejlsøgning besværliggøres yderligere af at du forsøger at køre
mailservice på en maskine der ikke er online 24/7 -- noget der i øvrigt
generelt ikke kan anbefales. Har man ikke en server der kan være online
hele tiden, er det typisk bedre at outsource mail- og webservices.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
496620796F752063616E207265616420746869732C00
796F7527726520746F6F206765656B2E00

Michael Kjærsgård (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 09-08-04 18:29

> Som det fremgår, er det altså ikke lykkedes at forbinde til smtp-
> servicen på din maskine. Jeg kan heller ikke lige nå den pt (men det
> er måske fordi den ikke er tændt).

Den var tændt 19:03

> Eftesom du kan forbinde til port 25 på localhost, er der altså et
> problem med at komme ind udefra. Det skyldes så enten at der er noget
> galt med din portforward, at du kører noget software-firewall-agtigt på
> din maskine der giver problemer, eller at din smtp-service af en eller
> anden grund ikke lytter på det rigtige interface.

Har intet software-firewall ting... Og både port 25 og 110 er åbne og sat
til at gå til min IP, men Tele2 blokerer port 25 (hvorfor der skal benyttes
mail-relay.tele2adsl.dk IN MX 20).
-og mailserveren lytter på port 25 efter smtp og port 110.

> Fejlsøgning besværliggøres yderligere af at du forsøger at køre
> mailservice på en maskine der ikke er online 24/7 -- noget der i øvrigt
> generelt ikke kan anbefales. Har man ikke en server der kan være online
> hele tiden, er det typisk bedre at outsource mail- og webservices.

Naturligvis ikke, men så ingen grund til at den stod og tæskede blot for at
køre en mailserver der alligevel ikke virkede :)
At jeg ville prøve at køre min egen postserver var også mere af "lyst end
af nød", da jeg gerne ville have lidt erfaring i opsætning mv. (hvilket jeg
så ikke rigtigt har fået alligevel eftersom jeg ikke kunne få det til at
virke... )

Men du skal i hvert fald have mange tak for din hjælp. Tror jeg prøver at
høre Tele2 hvor mail-relay gør af min post når den modtager det med ikke
leverer det til mig.

--
Michael


Leo (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Leo


Dato : 09-08-04 19:06

Hejsa

Kan du se om Mailserveren får nogle SMTP Request, eller hvad det nu hedder,
når serveren skal modtage mails ?

MVH
Leo



Michael Kjærsgård (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 09-08-04 21:12

> Kan du se om Mailserveren får nogle SMTP Request, eller hvad det nu hedder,
> når serveren skal modtage mails ?

Det gør den ikke, der kommer slet ingenting.


--
Michael



Michael Kjærsgård (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 09-08-04 21:24

Tele2's mail-relay er pludselig begyndt at levere post fra de sidste par
dage... Ved ikke af jeg skulle have ændret noget, men skønt det virker.

Mange tak for hjælp til alle.


--
Michael


Hans (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 10-08-04 10:08

Michael Kjærsgård wrote:
> Tele2's mail-relay er pludselig begyndt at levere post fra de sidste
> par dage... Ved ikke af jeg skulle have ændret noget, men skønt det
> virker.
>
Det er nok fordi alle DNS-servere nu er opdateret, hvilket de ikke var i går
da dit domæne ingen MX-records havde ved opslag hos DK-Hostmaster. Flere
DNS-servere bliver kun opdateret én gang i døgnet, så ændringer kan udmærket
være forsinket i mange timer inden alt er opdateret på nettet.

Hans



Jesper Dybdal (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 10-08-04 14:48

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

>Det er nok fordi alle DNS-servere nu er opdateret, hvilket de ikke var i går

Ja.

>Flere
>DNS-servere bliver kun opdateret én gang i døgnet,

Det virker ikke helt sådan. Der er ikke tale om at de DNS-servere der
bruges til opslag, bliver "opdateret" på bestemte tidspunkter.

Men alle data der flyder rundt i DNS-systemet har en indikation (TTL:
Time To Live) af hvor længe endnu de må bruges før den autoritative
server for domænet spørges - og alle servere gemmer i praksis
information så længe de har lov til. Så når en server har hentet
noget information (fx MX-poster for et bestemt domæne), vil den altså
først hente en ny udgave af netop dén information når TTL er gået og
den har brug for informationen.

>så ændringer kan udmærket
>være forsinket i mange timer inden alt er opdateret på nettet.

Ja.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Niels Callesøe (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 10-08-04 10:48

Michael Kjærsgård wrote in <news:4117DD44.80BCCE43@invalid.tld>:

> Tele2's mail-relay er pludselig begyndt at levere post fra de
> sidste par dage... Ved ikke af jeg skulle have ændret noget, men
> skønt det virker.
>
> Mange tak for hjælp til alle.

Det hænger nok sammen med, som Hans har svaret, at DNS-opdateringer
tager tid -- og at du havde fået lavet rod i DNS'en tidligere. Næste
gang, hvis DNS'en er korrekt og du vil have din post med det samme
efter du har tændt din maskine, så prøv at forbinde til din backup-mx
og sige 'ETRN rold-bylaug.dk' efter HELO.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

First rule of Cuddle Club: no dry humping!

Niels Callesøe (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 08-08-04 22:56

Michael Kjærsgård wrote:

> Dernæst 2 MX records:
>
> rold-bylaug.dk IN MX 10 mail.rold-bylaug.dk
> rold-bylaug.dk IN MX 20 mail-relay.tele2adsl.dk

Erh, sådan ser din DNS ikke ud. Du har byttet om på MX'erne.

[nica@eureka:nica]$ host rold-bylaug.dk
rold-bylaug.dk has address 80.63.205.140
rold-bylaug.dk mail is handled (pri=10) by mail-relay.tele2adsl.dk
rold-bylaug.dk mail is handled (pri=20) by mail.rold-bylaug.dk

Tilsyneladende vil mail-relay.tele2adsl.dk alligevel gerne have mail
til rold-bylaug.dk (hvilket er defekt hvis det er meningen den kun skal
være backup-mx).

[nica@eureka:nica]$ telnet mail-relay.tele2adsl.dk 25
Trying 129.142.7.105...
Connected to mail-relay.tele2adsl.dk.
Escape character is '^]'.
220 fitch5.uni2.net ESMTP Sendmail 8.12.6/8.11.6; Sun, 8 Aug 2004
23:51:42 +0200
helo t29.dk
250 fitch5.uni2.net Hello t29.dk [62.242.21.10], pleased to meet you
mail from:<spamtrap---t29.dk>
250 2.1.0 <spamtrap---t29.dk>... Sender ok
rcpt to:<mkn---rold-bylaug.dk>
250 2.1.5 <mkn---rold-bylaug.dk>... Recipient ok
quit
221 2.0.0 fitch5.uni2.net closing connection
Connection closed by foreign host.

(Jeg har erstattet '@' med '---')

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
496620796F752063616E207265616420746869732C00
796F7527726520746F6F206765656B2E00

Leo (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Leo


Dato : 09-08-04 19:32

De porte du har åbnet, på 604,
er det som Virtuelle server´s ?

Leo
"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse
news:41169854.3090F24D@invalid.tld...
> Hej gruppe.
>
> Jeg har været ved at lege lidt med at sætte en mailserver op, det vil
> imidlertid ikke helt som jeg vil (mildt sagt). Håber der er en venlig
> sjæl der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert. Jeg har en fast ip,
> 83.73.140.142 gennem Tele2.
>
> På domænet rold-bylaug.dk som jeg har brugt som testdomæne har jeg
> derfor først oprettet en A-record - mail.rold-bylaug.dk > 83.73.140.142
>
> Dernæst 2 MX records:
>
> rold-bylaug.dk IN MX 10 mail.rold-bylaug.dk
> rold-bylaug.dk IN MX 20 mail-relay.tele2adsl.dk
>
> Jeg har desuden åbnet portene 25 og 110 i min router (D-Link DI-604) og
> peget dem over på min lokale IP
>
> Af software bruge jeg ArgoSoft MailServer.
> Heri har jeg oprettet domænet rold-bylaug.dk under fanebladet "Local
> domains", samt oprettet en bruger med navnet mkn
> ArgoSoft er sat til at "lytte" efter SMTP på port 25 og POP3 på port 110
> (standardindstillinger).
>
> Så langt så godt. Nu skulle jeg jo mene at alt var i den skønneste
> orden, og at mails til mkn(at)rold-bylaug.dk ville poppe ind i Outlook
> når jeg søgte efter post på localhost. Dette viser sig imidlertid ikke
> at være tilfældet. SMTP-delen virker, men der kommer ingen indgående
> mails. Outlook checker fint nok, men henter ingenting, ligesom loggen i
> ArgoSoft heller ikke viser der skulle være kommet noget.
> Kun hvis jeg sender til mig selv med localhost som SMTP ryger mailen
> over i inbox, men her har mailen jo slet ikke været "ude af huset".
>
> For en god ordens skyld skal det lige sige at jeg også har prøvet samme
> opsætning med andre domæner uden det har ændret situationen.
>
> Jeg har naturligvis googlet lidt først, og fundet http://surl.dk/3n/ der
> lader til at kunne få det til at virke med samme opsætning som mig, hvad
> gør jeg dog galt?
>
> Alle mulige løsningsforslag modtages med kyshånd.
>
> På forhånd tak
>
> --
> Michael
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste