Hvorfor gør katten det?
Fra : Jonas

Dato : 08-08-04 12:59

Hej,

For et par uger siden dukkede der en hankat op på vores grund. Vi havde i et
par dage forinden undret os over, at *vores* pindsvin helt havde tømt sin
madskål og vandskål.
Alt var nærmest støvsuget op. En dag er vi i gang med noget arbejde nær ved
pindsvinets foderplads, da vi ser denne hankat betragte os på afstand.
Vi snakker lidt til katten, og den er også meget interesseret i at komme ned
til foderpladsen. Min kone henter noget kattemad og hun får lov til at komme
tæt på katten.
Den er mager, forpjusket, har tæger, ikke neutraliseret. Katten tømmer hele
madskålen på få minutter!!

Nu har katten så besøgt os hver dag i 14 dage, og den har faktisk vist sig
at være mindre sky end vi først havde antaget.
Vi kan godt få lov at kæle for den og røre den på maven......katten har det
med at smide sig og trille rundt på fliserne.
Vores hund må også gerne komme tæt på.
Men....katten har en tendens til.....ligesom den er godt i gang med at
gnubbe sig op af ens ben....ja så stopper den op og hvæser.
Hvorfor nu det??? Den gør det uanset om vi berører den eller ej.

Vi bor på landet, og der er mange forpjuskede katte omkring, så vi kender
intet til katten og dens historie.
Der er selvfølgelig gårde omkring, så måske hører katten til på en af disse
gårde.

Indtil videre har vi...udover mad...givet katten frontline.....men vi skal
til at tage en beslutning om kattens videre skæbne.

Venligst

Jonas

Fra : DM

Dato : 08-08-04 14:28

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor nu det??? Den gør det uanset om vi berører den eller ej.

Den er nok stadig noget sky og har været overladt til sig selv i lang tid og
ja så er den jo stadig fertil og fertile hanne er ikke altid nogle
kælegrise.

Husk lige på at når i har fodret katten har i overtaget ansvaret for den og
det vil være en rigtig god ide at få den neutraliseret. Så bliver den
formentlig mere rolig og render ikke rundt og producerer et hav af vildkatte
killinger..

/DM

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 12:40

> Den er nok stadig noget sky og har været overladt til sig selv i lang tid
og
> ja så er den jo stadig fertil og fertile hanne er ikke altid nogle
> kælegrise.

De er med andre ord nogle gange lidt "tow´lige".

> det vil være en rigtig god ide at få den neutraliseret. Så bliver den
> formentlig mere rolig og render ikke rundt og producerer et hav af
vildkatte
> killinger..

Enig - den bliver meget mere familievenlig.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Niels Peter

Dato : 08-08-04 15:21

Jonas wrote:

> Men....katten har en tendens til.....ligesom den er godt i gang med at
> gnubbe sig op af ens ben....ja så stopper den op og hvæser.
> Hvorfor nu det??? Den gør det uanset om vi berører den eller ej.

Det kan der være mage forskellige grunde til.
Men med en kat med den baggrund får jeg i hvert fald mistanke om, at den
kan have et ømt sted (måske efter et slagsmål), som den kommer til at
"klemme", når den gnider sig op ad Jer.
Jeg ville overveje at lade en dyrlæge se på katten i det øjeblik, den er
tillidsfuld nok til at I kan få den ind i en transportkasse.
Hvis den har fået sig et bidsår, kan det udvikle sig ret slemt
bakteriologisk, hvis der ikke bliver taget hånd om det.

Venlig hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Denise

Dato : 08-08-04 16:10

Jonas wrote:
> [...]
> gnubbe sig op af ens ben....ja så stopper den op og hvæser.
> Hvorfor nu det??? Den gør det uanset om vi berører den eller ej.

Hej
En anden grund kan måske være, at pludselig bliver den forbavset over sig
selv, at den sådan hengiver sig, og så liiige skal fortælle, at "jeg er ikke
helt tryg ved jer og så kan jeg altså også være lidt farlig"
Men hvad ved man om de skøre dyr

--
Hilsen Denise

Fra : Jonas

Dato : 08-08-04 17:10

Hej!

Ja, teorien om hengivenheden og angsten har jeg også hørt fra en
katte-opdrætter
Det er et muligt svar på kattens adfærd. At katten skulle have smerter er et
andet muligt svar.
Katten har ikke travlt med at komme videre, når vi er i nærheden.
Den virker som en hygge-fætter, men den er ikke 100% sikker på os.
Omvendt er vi heller ikke 100% sikre på katten. Vi snakker til den, og lader
den komme hen til os, hvis den har lyst.
Vi går ikke selv hen til katten.

Katten har fået tillid til os, men ikke nok til at tage den til
dyrlægen....som den skal.
Vi skal bruge mere tid på samværet med katten og have den introduceret for
en transportkasse.
Så ved jeg da, hvad jeg skal lave i min kommende sommerferie!

Jeg er godt klar over, at vi står med ansvaret for katten.
Vores øvrige katte er alle neutraliseret, øremærket og vacc, så vi ved godt,
hvad det betyder, at være ansvarlig for en kat.

Venligst

Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 12:42

> Vores øvrige katte er alle neutraliseret, øremærket og vacc, så vi ved
godt,
> hvad det betyder, at være ansvarlig for en kat.

Det lyder som om, katten har været heldig at finde den rigtige familie.

Gode ting - og god reflekteret tilgang og forståelse, IMO.

--
/ Jan W Nielsen