Løbetid/parring
Fra : Snasse

Dato : 07-08-04 20:18

Hej NG

Jeg har en tæve som lige er kommet i løbetid og vi skal nu have hende
parret.
Der er et godt stykke til hanhunden (ca. 230 km) så vi kan jo ikke bare lige
tage et smut forbi og se om hun er klar.

Hvornår i løbetiden er det bedst at få hende parret.?
Hvor mange gange bør de parre, og hvor lang tid imellem.?

Mvh Susanne

Fra : Jonny og Annika

Dato : 08-08-04 09:07

Hej vi har en tæve som blev holdt til sidste år, hun var først klar på ca 18
dagen. de var sammen i tre dage i træk. Hun fik 10 hvalpe. I år skal hun
have for sidste gang, hun er blevet holdt til, det var også omkring 18 dagen
og i 3 dage i træk. Så vi venter spændt på om det lykkedes. Tidspunktet
hvor tæven er klar er meget forskelligt fra 8 dagen og frem til slutningen.
Du kan få at vide hos dyrelægen hvornår hun er klar. Men måske det var
nemere at få hanhunden på ferie, for at være sikker.
Håber at det lykkes for jer. pøj pøj

Annika og Jonny Holm

Fra : Heidi Jensen

Dato : 08-08-04 09:58

"Jonny og Annika" <jones-annika@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej vi har en tæve som blev holdt til sidste år, hun var først klar på ca
18

Jeg er ikke helt sikker, men når blodet begynder at ændre farve (blive
farveløst), er tæven klar! prøv at skriv til en af alle de mange garvede
opdrættere der findes på nettet! Du kan selvfølgelig også tage til dyrlægen,
som kan sige præcis hvornår hun er klar!

> [...]
slutningen.
> Du kan få at vide hos dyrelægen hvornår hun er klar. Men måske det var

det er altid tæven der kommer til hannen..... En han er altid bedst på
hjemmebane, fordi han ikke skal bruge tid og kræfter på at afmærke
teritorie!

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-08-04 10:12

> det er altid tæven der kommer til hannen..... En han er altid bedst på
> hjemmebane, fordi han ikke skal bruge tid og kræfter på at afmærke
> teritorie!

Sådan er det så ikke altid, -men for det meste!
Kender flere eksempler for parring ved tæven eller på neutral grund.
Gode parringer med mange hvalpe som resultat.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Snasse

Dato : 08-08-04 20:06

> Jeg er ikke helt sikker, men når blodet begynder at ændre farve (blive
> farveløst), er tæven klar!

Har ikke lagt mærke til blodet ændre farve før få dage før løbetiden er
slut, og for mig lyder det som om det er for sent at parre. Dog ikke hvis
man læser Jonny og Annika's indlæg hvor der parres på 18. dagen.

Har læst i en gammel bog, at man kan købe nogle strimler på apoteket, hvor
man kan måle sukkerbalancen i tæves skede.
Men om de virker ved jeg ikke, nogen der har prøvet dem.?

Mvh Susanne

Fra : Snasse

Dato : 08-08-04 20:00

> Du kan få at vide hos dyrelægen hvornår hun er klar. Men måske det var
> nemere at få hanhunden på ferie, for at være sikker.

Nej, det duer ikke rigtigt at få hanhunden på ferie, da vi har en anden
hund, som desværre har lidt problemer med andre hunde end dem hun lige
kender.

Men ellers var ideen god, og så var man jo sikker på de kunne finde det
rigtige tidspunkt selv

Mvh Susanne

Fra : Rikke Andersen

Dato : 09-08-04 07:50

Hej Susanne

Det er forskelligt fra tæve til tæve, men jeg tror nok det mest normale er,
at de begynder at stå for hanhunden på ca. 11-13 dagen.

Min tæve står ALTID første gang på 11. dagen men så lader hun sig til
gengæld også parre helt til 20. dagen. (Når hun først kommer i gang kan hun
slet ikke få nok *S*)

Til dette kuld blev hun parret på 11. dagen om aftenen, på 13. dagen om
morgenen og på 14. dagen om aftenen. På 15. dagen ville hanhunden ikke
længere (det var en ret erfaren han, der som regel kun vil parre når det er
tid) så vi hentede hende. Derhjemme ville hun gerne lade sig parre med min
egen han i 5 dage efter (hvad hun naturligvis ikke blev....

Med blodprøver kan man måle hvor tæt hun er på ægløsningen, men hvis jeg var
dig ville jeg køre tæven ned til hannen omkring 9.-10. dagen og så først
hente den igen når de ikke længere vil parre sig.

Venlig hilsen

Rikke

Fra : Louise

Dato : 08-08-04 11:12

Hej Susanne

Det er meget forskelligt fra tæve til tæve og også nogengange fra
løbetid til løbetid. Som oftest siger man 11. og 13 dagen (talt fra
hundens første blødningsdag) men det er langt fra altid sådan. Min
gamle tæve blev parret på 18. og 21. dagen feks.

Normalt siger man at når tæven står for hanhunden første gang (stiller
sig til og svinger halen til side) går der 2 dage inden det optimale
parringstidspunkt. Måske kender du nogen, der har en hanhund, du kan
prøve hende ved (sådan under strengt kontrollerede forhold med liner
på begge hunde eller i løbegård ved siden af hinanden eller en erfaren
hanhund, der ved, hvornår tæven er rigtig klar)?

Jeg ville parre 1-2 gange. Hvis man parrer 2 gange, så gør det med 2
dages mellemrum så du er mere sikker på at have fundet det rette
tidspunkt. Du kan også tage din tæve til dyrlæge og få foretaget
skedeskrab og/eller blodprøve, der kan give dig det rette tidspunkt
for parring/ægløsning. Der er ingen grund til at parre mere end 2
gange synes jeg og der er ingen mening i at parre to gange på samme
dag, hvis første parring ellers var vellykket og hundene hang sammen.

Held og lykke med det.

Louise

www.malinoise.dk

Fra : nusta

Dato : 08-08-04 16:36

"Louise" skrev d. 08-08-04 11:12 dette indlæg :
> [...]
> gange synes jeg og der er ingen mening i at parre to gange på samme
> dag, hvis første parring ellers var vellykket og hundene hang sammen.

Hej

Vi er så heldig at have en kastreret han der ved hvornår tæven er klar
til at besøge hanhunden. Sidste gang var vi noget i tvivl da tæven
stadig blødte. Jeg havde godt nok læst i Birgitte Schjøths gode bog,
hvalpe på vej, at tæven kan bløde hele løbetiden uden det er unormalt.
Vi valgte at stole på vores han. Vi parrede hende 3 gange med 2 dages
mellemrum og hun var mere end villig. Hun fødte på 63 dagen efter første
parring. Så det er nu hundene der ved bedst.

Vores Nusta er i løbetid nu og vi holder stærkt øje med hende og lader
os ikke narre af lidt blod. Min han bliver inviteret i dag med haleløft
og hele daduljen så vi kører i morgen.

Held og lykke til dig.

Hvis jeg var dig og ikke havde en hanhund til rådighed ville jeg
kontakte dyrlægen. Det ville være surt at komme for sent. For tidligt
gør ikke så meget du kan jo altid kører igen.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Kristensen

Dato : 08-08-04 19:35

"nusta" <nusta.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Louise" skrev d. 08-08-04 11:12 dette indlæg :

Hej

Jeg har fået en Westie tæve som er i løbe tid nu.

men da det er første gang jeg har en hun hund er jeg ikke klar over hvor
lang tid en hun hund er i løbetid.
er der nogle som vil svare på dette.

Mvh Jan

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 20:19

"Jan Kristensen" <spacejam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hej

> men da det er første gang jeg har en hun hund er jeg ikke klar over hvor
> lang tid en hun hund er i løbetid.
> er der nogle som vil svare på dette.

Hej Jan !

I ca. 21 dage, er tæven i løbetid. Løbetiden kommer ca. hver sjette måned,
det kan dog godt variere lidt fra hund til hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jan Kristensen

Dato : 08-08-04 20:20

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I ca. 21 dage, er tæven i løbetid. Løbetiden kommer ca. hver sjette måned,
> det kan dog godt variere lidt fra hund til hund.

Tak for det.
Mvh Jan

Fra : Snasse

Dato : 10-08-04 10:59

Tak for alle jeres svar, ikke at jeg blev ret meget klogere af det. Eftersom
det ikke er ens for alle tæver, må vi jo bare håbe vi finder det rigtige
tidspunkt.

mvh Susanne