AA Bedømelsesresultat!!!
Fra : shadow

Dato : 04-08-04 21:07

Ja det startede med en dejlig dag, hvor jeg mødtes med Jens og Mette med
deres uldtot på træningspladsen, for at lave lidt terapi på deres hund. Da
jeg så kom hjem og tømte postkassen var der brev fra DKK, da jeg havde
billeder til bedømmelse for AA, efter at min nu 4 år gamle Golden havde
døjet med halt på forbenene i en længere periode.
Status blev 3 ---dvs. Svær grad afalbueledsartrose.
Så avl er udelukket og træning på konkurrenceplan er et afsluttet kapitel

Så kommer mine spørgsmål.
1. hvordan ville en ansvarsfuld opdrætter forholde sig til sådan en
oplysning ?

2. Kan man forlange kompensation fra avleren fx. kontant godtgørelse ?

3. Kan man overhovedet forlange nogen ting, hvis der ikke står noget
specificeret i købsaftalen.

Det er nu ikke fordi jeg kunne finde på at skille mig af med min hund,
dertil er vi for tæt knyttet til hinanden, og hun vil heller ikke komme til
at lige henne i hjørnet som en anden grøntsag, hun bliver stadig brugt til
spor - feltsøg- eftersøgning osv. på nær spring, for at skåne hende lidt.

4. Jeg mener at hun har bedst af at blive brugt og aktiveret, hvad mener i ?

Hun har da fået det en del bedre efter at vi har puttet kosttilskud som
danner stoffet "Glukosamin" i hendes mad.
Ellers nogle der har nogle gode idéer til hvordan jeg kan forbedre hendes
tilstand i benene ?

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : MGA

Dato : 04-08-04 21:26

Hej Jimmy!

Tak for "legeterapien" i dag - Kali og Thomas sender hilsner

Det gør mig usigeligt ondt at din dejlige hund har fået den "dom".

Jeg ved jo ikke noget om albueledsartrose, men jeg håber hun ikke kommer til
at lide for meget under det

Mange hilsner

Mette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-08-04 22:37

> Så kommer mine spørgsmål.
> 1. hvordan ville en ansvarsfuld opdrætter forholde sig til sådan en
> oplysning ?

En ansvarsfuld opdrætter vil få tæven tjekket og vil kontakte ejeren af
hanhunden så den kan blive tjekket. Det er muligt ingen af hundene har AA
eller en kun har 1, men det kan ligge længere ude og det kan også "blot"
være kombinationen af de 2 hunde der har givet den voldsomme og ja, værst
tænkelige AA! Sidst men ikke mindst er det muligt det er et tilfælde...
Altså som 2 sunde og raske forældre kan få et spastisk lammet barn.
Simpelthen tilfældighedernes spil der intet har med arvelige anlæg at gøre!
Den ansvarlige opdrætter vil ligeledes gøre opdrætteren af moder-tæven
opmærksom på det samt alt afkom hvis det viser sig at være nedarvet! Sådan
ville jeg i hvert fald gøre!! Jeg ville desuden tilbyde en ny hvalp fra
anden kombination til reduceret pris... Muligvis ½ pris alt efter hvordan
hele sagen hænger sammen.

> 2. Kan man forlange kompensation fra avleren fx. kontant godtgørelse ?

Har opdrætteren været bevidst om at der var mulighed for denne fejl og havde
du ikke mulighed for at kunne gennemskue det så står du stærkt!
Jeg tvivler på du har en sag her med mindre der er indført i købskontrakten
at hvis hunden har så-og-så meget i AA så får du det-og-det i kompensation.
Her trædder det igen igennem at du som køber også skal være opmærksom. Har
tæven og/eller hannen ikke været AA-fotograferet er det dig der har valgt at
købe hvalp uden at vide hvordan det stod til med AA i familien.

Det er virkelig surt det er sådan når man står i situationen, men sådan er
det. Man skal selv holde øjnene åbne når man køber hund. Stamtavlerne giver
en glimrende mulighed for det og er hunden ikke AA-fotograferet er du i din
fulde ret til ikke at købe en hvalp efter hende.

> 3. Kan man overhovedet forlange nogen ting, hvis der ikke står noget
> specificeret i købsaftalen.

Nej, men igen er det alt efter hvordan sagen ser' ud. Har opdrætter feks.
undladt at gøre dig opmærksom på albue-problemer i familien så har du selv
haft mulighed for at slå det op inde på DKK's hjemmeside. Har opdrætteren
ikke fotograferet så har de ikke haft mulighed for selv at vide det.

> 4. Jeg mener at hun har bedst af at blive brugt og aktiveret, hvad mener i
?

Alt med måde selvfølgelig! Når hun har værste grad af AA så skal du passe
meget på! Du skal samtidig sørge for at muskelmassen omkring albuer er god
da den så kan være med til at støtte det hele. Den bedste måde at træne en
god muskelmasse op på eller vedligeholde den er ved svømning. Det er den
mest skånsomme træning!

Jeg kunne forestille mig at spor feks. er hårdt ved albuerne da hun, når hun
går med hovedet ned, lægger tyngdepunktet mere over på forbenene.

> [...]
> danner stoffet "Glukosamin" i hendes mad.
> Ellers nogle der har nogle gode idéer til hvordan jeg kan forbedre hendes

Jeg er ikke sikker, men mener at ha' hørt at guldakkupunktur ikke kun er
godt imod gigt, men også HD og dermed muligvis også AA? Ellers, som skrevet,
svøm med hende, lad hende ikke løbe på hårde flader som grus-veje, asfalt
osv., lad hende ikke hoppe op, undgå trapper og igen, svøm med hende!!

Jeg håber hun holder mange år endnu trods den hårde dom!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-08-04 07:45

"shadow" <shadow@> wrote in message
> [...]
>
> Så kommer mine spørgsmål.
> 1. hvordan ville en ansvarsfuld opdrætter forholde sig til sådan en

Tænke sig meget om inden samme kombination blev gjort igen, hvis nogensinde.

> 2. Kan man forlange kompensation fra avleren fx. kontant godtgørelse ?

Det tror jeg ikke. Slet ikke efter 4 år.

> 3. Kan man overhovedet forlange nogen ting, hvis der ikke står noget
> specificeret i købsaftalen.

Købeloven gælder altid.

> [...]
>
> 4. Jeg mener at hun har bedst af at blive brugt og aktiveret, hvad mener i

Så længe hun sagtens kan holde til det er det OK, men ikke voldsomme
opgaver.
Lad endelig være med at for tælle hende resultatet

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Louise

Dato : 05-08-04 10:56

> 1. hvordan ville en ansvarsfuld opdrætter forholde sig til sådan en
> oplysning ?

Jeg ville blive utroligt ked af det hvis jeg var opdrætter og jeg
ville gennemgå mit avlsmateriale meget nøje for at finde ud af, hvor
AA'en stammer fra. Måske er opdrætteren vidende om det, måske ikke.
Det har ikke gennem flere generationer været almindeligt at
fotografere for AA, men det stambogsførende forbund kan fortælle dig
om resultater på de hunde, der ligger i stambogen medmndre de står
opført. De vil så stå efter HD resultatet.

> 2. Kan man forlange kompensation fra avleren fx. kontant godtgørelse ?

Nej, det mener jeg ikke du kan. Købeloven fra dengang du købte hunden
gælder medmindre opdrætteren har givet en længere garanti og uanset
hvad vil den være overskredet nu, tror jeg. Det er derfor det er så
vigtigt at man få fotograferet sin hund indenfor garantiperioden. Dels
for muligheden for at få en del af pengene (eller alle) retur og dels
for at opdrætteren så hurtigt som muligt kan finde ud af det, hvis der
er problemer med kuldet og dets sundhed/holdbarhed.

> 3. Kan man overhovedet forlange nogen ting, hvis der ikke står noget
> specificeret i købsaftalen.

Jeg mener at du har krav på en sund hund. De fleste yder vel garanti
på at hunden er holdbar, så hvis det havde været en almindelig DKK
kontrakt og du havde fundet ud af det indenfor garantiperioden ville
du få enten halvdelen eller alle pengene refunderet.

> 4. Jeg mener at hun har bedst af at blive brugt og aktiveret, hvad mener i ?

Jeg mener at du skal motionere hende med stor forståelse for hendes
problem. det er en meget slem grad af AA svarende til E på hofterne.
Du skal holde hendes kondition ved lige, men umiddelbart vil jeg sige
at et liv som arbejdshund er slut; især når hun viser hun har ondt
(halter).

> [...]
> danner stoffet "Glukosamin" i hendes mad.
> Ellers nogle der har nogle gode idéer til hvordan jeg kan forbedre hendes

Glucosamin og MSN er godt og kan afhjælpe problemet ved mange hunde,
men ikke alle. Eventuelt kan du få et smertestillende middel hos
dyrlægen, som du kan give hunden i dårlige perioder, men husk at det
ikke er forsvarligt overfor hunden at lade den leve videre på stærk
smertestillende i det lange løb.

Louise

Fra : shadow

Dato : 05-08-04 23:01

Hej til jer alle
Først tak for jeres svar og komentarer.
Jeg havde idag kontakt til opdrætteren af min hund, som blev meget ked af
det jeg fortalte hende.
Begge hendes hunde (tæven og hanhunden) var blevet testet for HD og AA og
var kendt frie og de havde ikke kendskab til, at bare en af deres hvalpe
havde haft hverken HD eller AA.
Men ganske uopfordret tilkendegav hun at jeg til hver en tid kunne få en
hvalp til halv pris når jeg følte jeg var klar til det. og hun ville give
mig besked når der var hvalpe undervejs.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-04 08:28

> [...]
> hvalp til halv pris når jeg følte jeg var klar til det. og hun ville give
> mig besked når der var hvalpe undervejs.

Det lyder som en meget samvittighedsfuld og seriøs opdrætter.
Dejligt at høre.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-08-04 10:49

> [...]
> hvalp til halv pris når jeg følte jeg var klar til det. og hun ville give
> mig besked når der var hvalpe undervejs.

Godt at høre! Dejligt at høre om en god opdrætter-historie også, for dem er
der heldigvis langt flest af. Desværre er det bare de dårlige man hører om!
Din hund er så en af de uheldige der er faldet ved siden af!
Tager du imod hvalpen til ½ pris?

Fra : Louise

Dato : 06-08-04 12:55

Super service fra opdrætteren, godt for dig.

Husk med din kommende hvalp at få den checket mens den er relativ ung.
Din hund havde måske holdt længere tid, hvis du havde vidst at der var
optræk til problemer og du kunne så have trænet hende mere
hensigtsmæssigt i forhold til hendes albueproblem. Samtidig er en
tidlig fotografering med til at hjælpe opdrætteren med at opdage
eventuelle problemer før det er gået så galt at de nye generationer
har reproduceret og bragt problemet videre.

Husk også at gennemgå perioden med din hund fra du fik hende og til
nu. Hvilket foder har du anvendt, hvor meget er hun blevet trænet og
hvor tidligt? Hvis ingen af de andre i kuldet/nærmeste familie har
problemer, så kan det være at det ikke er noget der udelukkende bunder
i arvelighed men også i hundens opvækst. Selv små ting kan spille ind,
når hunden har anlæg for HD og/eller AA og det er med at forebygge.

Louise

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-08-04 11:37

"shadow" <shadow@> wrote in message
[klip]

Hejsa Jimmi

> Så kommer mine spørgsmål.
> 1. hvordan ville en ansvarsfuld opdrætter forholde sig til sådan en
> oplysning ?

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan se, at du allerede har haft kontakt
med din sælger

> 2. Kan man forlange kompensation fra avleren fx. kontant godtgørelse ?

Har du købt hunden som hvalp? I bekræftende fald er svaret nej. Der er
ganske enkelt gået for lang tid til, at du kan gøre et køberetligt
mangelsansvar gældende.

> 3. Kan man overhovedet forlange nogen ting, hvis der ikke står noget
> specificeret i købsaftalen.

Mjaaaa - det kommer an på ... Det kan man ikke svare generelt på.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : shadow

Dato : 06-08-04 12:29

Hej til jer alle
Jeg vil bruge min ferie til at gå i tænkebox med hensyn til at skulle have
en hund mere :)
Men som hun sagde det haster ikke jeg kunne altid tage kontakt også selv om
der skulle gå nogle år :)

--
M.V.H
Jimmy & Laika