Skærme
Fijala 3554
Tordenfluer i fladskærm
Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-08-04 21:52

I efteråret købte jeg en Viewsonic VP181s fladskærm som jeg har været rigtig
glad for indtil nu.

Nu er der nemlig kravlet to tordenfluer ind i skærmen, som begge er døde -
dvs jeg har to store sorte pletter i skærmbilledet.

Er der nogen der har været ude for det samme? Hvis jeg får byttet den, så
sker det samme vel bare igen - eller har jeg fået en "utæt" udgave?

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-08-04 22:00

Rene Pedersen wrote:
> Er der nogen der har været ude for det samme? Hvis jeg får byttet den, så
> sker det samme vel bare igen - eller har jeg fået en "utæt" udgave?

Ja det er der! Jeg kan ikke huske hvem, eller om vedkommende fik løst
problemet. Men der har en gang været postet en film -dog med et levende
dyr - som kravlede rundt inde under skærmen.

Mere hjælp kan jeg ikke komme med, men måske groups.google.com kan
hjælpe, hvis du kan finde det rigtige at søge på.

/Bjarke

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-08-04 22:00

Rene Pedersen skrev:

> Er der nogen der har været ude for det samme?

Faktisk sad jeg og bed negle over nøjagtig samme fænomen i min
Viewsonic VP201s den anden dag.
Det var dog kun en enkelt tordenflue i mit tilfælde og heldigvis
er den tilsyneladende død uden for skærmbilledet, men det gør
mig utryg, at den kan komme derind i det hele taget.

> Er der nogen der har været ude for det samme?

Leony har engang prøvet det med en edderkop. Prøv evt. at læse:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=xbBkb.10541$jf4.546053@news000.worldonline.dk

> Hvis jeg får byttet den, så sker det samme vel bare igen -
> eller har jeg fået en "utæt" udgave?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
Et firma som Dell, ser åbenbart problemet som en fejl i skærmen,
men om Viewsonic ser på det på samme måde, er jeg ikke klar over.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-08-04 22:05

> Et firma som Dell, ser åbenbart problemet som en fejl i skærmen,
> men om Viewsonic ser på det på samme måde, er jeg ikke klar over.

Det håber jeg da, for mine 2 Dell 2001FP er meget åbne bagtil - med kæmpe
ventilationshuller, der gør mine 2 TFT'er meget sarte overfor støv og
insekter :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-08-04 22:11

> [...]
> er den tilsyneladende død uden for skærmbilledet, men det gør
> mig utryg, at den kan komme derind i det hele taget.

På et tidspunkt kravlede der hele fire tordenfluer rundt inde i min skærm,
men kun den ene døde i selve skærmbilledet. Men inden jeg nåede at få fat i
Infocare for at høre mht garanti, fandt endnu en tordenflue derind og døde.

Jeg fik et svar fra Infocare om at jeg skulle fejlmelde skærmen på deres
side, men om det var fordi jeg havde skrevet til dem på en forkert adresse
eller det rent faktisk var fordi de ville dække det på garantien, ved jeg
ikke.

Men det er så ikke kun min skærm den er gal med kan jeg høre nu... så det er
jo næsten spild at få den "repareret" - især hvis man den skal sendes retur
hver uge! Jeg fristes lidt til selv at åbne skærmen og fjerne dem, men så
siger jeg jo også farvel til de resterende 2 års garanti. Og hvis jeg vælger
at få den ombyttet, risikerer jeg at få en tilbage med pixelfejl

Fra : Repzak

Dato : 02-08-04 22:16

> [...]
vælger
> at få den ombyttet, risikerer jeg at få en tilbage med pixelfejl

hvad med en GOD støvsuger ?

Kasper

Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-08-04 22:32

> hvad med en GOD støvsuger ?

Hehe... jeg har faktisk overvejet det... c",)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-04 00:41

Dr.Ralph skrev:

> Det håber jeg da, for mine 2 Dell 2001FP er meget åbne bagtil
> - med kæmpe ventilationshuller, der gør mine 2 TFT'er meget
> sarte overfor støv og insekter :(

Der er også store ventilationshuller i toppen og på bagsiden af min,
men det burde i det mindste være sådan, at der ikke kan komme insekter
ind så man kan se dem. Det er dybt godnat hvis der i designet ikke er
taget højde for det, efter min mening.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-04 00:41

Rene Pedersen skrev:

> [...]
> inden jeg nåede at få fat i Infocare for at høre mht garanti,
> fandt endnu en tordenflue derind og døde.

Møgdyr (altså tordenfluerne eller gnavpanderne, som de oftest
kaldes her på egnen).

> [...]
> til dem på en forkert adresse eller det rent faktisk var fordi
> de ville dække det på garantien, ved jeg ikke.

Jeg har fejlmeldt en Sony-skærm et par gange på Infocare's:
<http://www.infocare.dk/online/eservice.asp?id=http://www.infocare.dk/eservice>
Når den var fejlmeldt, fik man nogle dage senere at vide,
om den kunne ombyttes eller repareres på garatien eller ej.

> Men det er så ikke kun min skærm den er gal med kan jeg høre
> nu... så det er jo næsten spild at få den "repareret" - især
> hvis man den skal sendes retur hver uge!

Medmindre det altså virkelig er en defekt ved din skærm, men
jeg tvivler. Det er nok nærmere en generel designfejl ved den
model eller måske endda det fabrikat. Sådan nogle kræ skal
altså heller ikke have meget plads at krybe ind af, men der
burde efter min mening være lukket helt af, så de ikke kan
komme ind imellem lagene i selve panelet.

> [...]
> så siger jeg jo også farvel til de resterende 2 års garanti.
> Og hvis jeg vælger at få den ombyttet, risikerer jeg at få en

Du går med nøjagtig samme betænkeligheder, som jeg gik med den
anden dag. Det ville også ærgre mig voldsomt at få en ombytter-
skærm, som så i stedet er fyldt med pixelfejl, eller andre
ubehageligheder. Jeg ville nok kæmpe godt og grundigt for en
_ny_ skærm i ombytter og kunne jeg ikke få en garanti på det,
ville jeg nok selv forsøge at få kræene ud på en eller anden
måde.

Var ved at overveje at blæse noget komprimeret luft på dåse
derind, eller noget i den stil. Spørgsmålet er bare om man kan
få luft derind, for i mit tilfælde så det nærmest ud som om,
at den kravlede rundt flere lag inde i selve panelet og det må
da være mere eller mindre forseglet, men jeg ved ærlig talt
ikke nok om, hvordan sådan en fladskærm er skruet sammen.
Har ikke turdet at skille min ad endnu. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rene Pedersen

Dato : 03-08-04 23:01

> [...]
> ikke nok om, hvordan sådan en fladskærm er skruet sammen.
> Har ikke turdet at skille min ad endnu. :)

De kom også ind i et dybere lag på min, så jeg ved heller ikke om man
overhovedet kan komme til, hvis man skiller den ad... er der nogen der ved
hvordan sådan en fladskærm er skruet sammen?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-04 00:51

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg ville nok kæmpe godt og grundigt for en _ny_ skærm i
> ombytter og kunne jeg ikke få en garanti på det, ville jeg nok
> selv forsøge at få kræene ud på en eller anden måde.

Glemte lige at nævne, at jeg sikkert også ville gå med til en
reparation af skærmen, hvis det kunne foregå på garantien.
Jeg ville bare nødig have en brugt ombytter-skærm.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-04 14:21

Rene Pedersen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har været ude for det samme? Hvis jeg får byttet den,
> så sker det samme vel bare igen - eller har jeg fået en "utæt" udgave?

min bærbare har samme problem.. jeg har ca 22 inde i skærmen..

Du bør få din skærm byttet, den er defekt.

Compaq ville gerne fixe det, men fik det aldrig lavet da jeg bor
afsides, og de ikke ville hente den på adressen på trods af aftale
derom (køb aldrig mere compaq)..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 03-08-04 14:41

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg sidder lige og kigger på sådan en sort plet der kravler rundt inde i
synsfeltet på min Wievsonic VP201s håber den når uden for synsfeltet men det
kan man jo ikke være sikker på. Mærkeligt der ikke er tatget højte for den
slags i designet.

Mvh Steen Jensen