Mag adresse filtereing prøver igen
Fra : Jens

Dato : 02-08-04 13:23

Da jeg ikke fik noget brugbart svar sidst prøver jeg igen.

Er det muligt at lave en MAG adress filtrering på en linksys router ? det er
en BEFSR81.

Det skal være sådan at man laver en positiv liste, der gør at man kan
bestemme hvem der må komme ud på wan siden !
Hvike løsninger er der ellers ?
Vi vil helst undgå en løsning med en server.

Vi har et kablet netværk, men vil gerne kunne kontrollere hvilke pcer der
går ud af huset.

Håber på svar Nikolas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-08-04 14:28

On Mon, 2 Aug 2004 14:23:06 +0200, "Jens"
<jens56@FJERNhotmail.com> wrote:

> Da jeg ikke fik noget brugbart svar sidst prøver jeg igen.

Det er muligt, der ikke er nogen, der har svaret, fordi der ikke
er noget, der hedder "MAG-adresser". (Jeg går ud fra, du mener
MAC-adresser).

> Er det muligt at lave en MAG adress filtrering på en linksys
> router ? det er en BEFSR81.

I manualen står der, at den godt kan lave MAC-filtrering. Der
står også, hvordan det gøres.

-A

Fra : Jens

Dato : 02-08-04 16:45

Ok så mac-adresse da.

> I manualen står der, at den godt kan lave MAC-filtrering. Der
> står også, hvordan det gøres.
>
> -A

Ja men er det ikke kun en negativ liste ?
Kan man ikke lave en positiv liste så kun de mac-adressser der har det
"rigtige" nr kan komme på nettet ?

Eller er der nogle andre ideer, til hvordan problemmet evt. kunne løses ?

-Nikolas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-08-04 18:12

On Mon, 02 Aug 2004 17:45:04 +0200, Jens <jens56@hotmail.com>
wrote:

> Ja men er det ikke kun en negativ liste ?

Nå, du har læst det? Jamen, så har du jo sådan set fået svar på
dit spørgsmål...

> Eller er der nogle andre ideer, til hvordan problemmet evt. kunne løses ?

Du kunne konfigurere et par af maskinerne med faste adresser og
så filtrere på IP-adresser i stedet, fx en negativliste fra .2
til .250 og så give de 'gode' maskiner faste adresser fra .251 og
op.

(Det er ligegyldigt, om du filtrerer på IP-adresse eller MAC-
adresse. Begge dele kan konfigureres ændres).

-A

Fra : Jan Bachman

Dato : 02-08-04 14:32

>Da jeg ikke fik noget brugbart svar sidst prøver jeg igen.
Så prøver jeg med et svar

>Er det muligt at lave en MAG adress filtrering på en linksys router ? det er
>en BEFSR81.
MAC-adresse er med 'C'. Det står for Media Access Control.
Ja, en BEFSR81 kan filtrere på MAC-adresser.
Kig i denne manual fra Linksys, side 33.
ftp://ftp.linksys.com/pdf/BEFSR81_V3-UG.pdf

>Det skal være sådan at man laver en positiv liste, der gør at man kan
>bestemme hvem der må komme ud på wan siden !
Den kan vist kun lave en negativ liste.

>Vi har et kablet netværk, men vil gerne kunne kontrollere hvilke pcer der
>går ud af huset.
MAC-filtrering kan ikke bruges som kontrol, hvis brugerne af PC'erne,
der skal forbydes adgang, har administrative rettigheder på PC'erne.
En MAC-adresse kan let skiftes (i Windows), hvis man bevæger sig ind i
hardwareoplysninger og egenskaber for ens netkort.

/Jan