Hunde-sele?
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-08-04 20:38

For rigtig mange år siden hørte jeg om en sele til hunde, som skulle kunne
forhindre at de trak - er den virkningsløs? (Den gik ned om brystet, som jeg
husker det, og trykkede på nogle bestemte punkter)

En søgning via Google giver mere hits i retning af el-halsbånd, hvilket
ingen interesse har
Hans

Fra : Holm

Dato : 01-08-04 21:44

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> husker det, og trykkede på nogle bestemte punkter)
>
> En søgning via Google giver mere hits i retning af el-halsbånd, hvilket

Du kan prøve en "Halti-grime " istedet , de er ret effektive !
De kan bla. købes hos dyrlæger .

Hilsen Holm

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-04 21:48

> [...]
> husker det, og trykkede på nogle bestemte punkter)
>
> En søgning via Google giver mere hits i retning af el-halsbånd, hvilket

Jeg har hørt at de omtalte seler kunne give skader i skulderpartiet?!, men
den halti grime som holm omtaler, skulle være rigtig god.
mvh. Marie

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-08-04 06:59

fam. Ager skrev:

> Jeg har hørt at de omtalte seler kunne give skader i
> skulderpartiet?!

Okay!?

>, men den halti grime som holm omtaler, skulle være
> rigtig god.

Okay - tak!
Hans

Fra : Karina.

Dato : 02-08-04 08:45

> For rigtig mange år siden hørte jeg om en sele til hunde, som skulle kunne
> forhindre at de trak - er den virkningsløs?

Hej.

Det er rigtigt at der findes en såkaldt "gå-pænt" sele, den har tynde
snorre der går ned under hvert forben (i "armhulerene") på hunden og
strammer/snærre på den meget tynde og følsomme hud der er under
"armhulerne", det er så smerte fuldt at hunden vil værge sig men den
lære ikke at gå pænt - blot at det gør ondt..! Og især de bredere
typer (labrador, dalmatiner, bull-typer, rotwailer og a.lig.)få meget
hurtigt brænd sår og problemer med afsvedene/ødelagte hårsække, med
smerter og dyrelæge behandlinger til følge (du kan godt høre jeg
absorlut ikke er tilhænger af de "gå-pænt" seler, ikk *S* ??)

En rigtig god og alm. lædder sele eller en Halti/grime er hvad jeg vil
anbefale dig og så selvfølig træning, træning og træning De fleste
klubber starter nye hold her i august, så det er bare med at få
tilmeldt jer hvis du ikke allerede har Er din hund ung og ikke
færdig udvokset skal du have en unghunde sele (går i et H nede i
mellem forbenene og SKAL kunne justeres i alle remme), er din hund
voksen er en blødt foret harnisk/træk/spor sele helt fin..

Vh. Karina G.C.

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-08-04 08:43

Karina. skrev:

> [...]
> smerter og dyrelæge behandlinger til følge (du kan godt høre jeg
> absorlut ikke er tilhænger af de "gå-pænt" seler, ikk *S* ??)

Jo - jeg var ikke klar over at det var på dén måde det foregik

> [...]
> anbefale dig og så selvfølig træning, træning og træning De fleste
> klubber starter nye hold her i august, så det er bare med at få

Hunden er 4 år gammel - er det for sent at lære ham noget så?

> [...]
> mellem forbenene og SKAL kunne justeres i alle remme), er din hund
> voksen er en blødt foret harnisk/træk/spor sele helt fin..

Han har i øjeblikket en nylon-sele, som ikke generer ham på nogen vis...

Det er mest her i løbetiden, at der er problemer...
Hans

Fra : Karina.

Dato : 05-08-04 16:10

> Hunden er 4 år gammel - er det for sent at lære ham noget så?

- Nej det er absorlut ikke forsent at få noget ud af at gå til træning
med din hund *S* (kender flere der begynder så sent eller senere), han
er jo kun liiige blevet "voksen".
Et forslag er at gå ind på DKK's hjemme side (Dansk Kennel Klub)og
find udaf hvor der er træning i nærheden af dig, eller DCH's
hjemmeside(Dansk civil hundeføre forening). Begge dækker hele danmark
og begge træner både blandings og race hunde i en pærevælling i alle
aldere og nivouer i alm. lydighed, agility og meget andet

> Det er mest her i løbetiden, at der er problemer...

- Hi, det kan jeg godt huske fra da jeg selv hade han-hund og der er
det godt med en sele for den skåner hundens nakke, ryg -hvirvler og
sener (den du beskriver du har, lyder helt fin)...

- Held og lykke med det hele og mail gerne til mig hvis du har flere
spørgsmål, jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan

Vh. Karina G.C.

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-08-04 07:24

Karina. skrev:

> - Held og lykke med det hele og mail gerne til mig hvis du har flere
> spørgsmål, jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan

Tak skal du ha'!
Hans

Fra : Karina

Dato : 02-08-04 05:53

> [...]
jeg
>husker det, og trykkede på nogle bestemte punkter)

Hej

Kan det være en KAnag sele du mener?
Det er en gå sele som går ned om brystet og om på ryggen. Den gør at når man
hiver i snoren løftes hundens forben og den kan ikke trække.

Kan fået hos Dyrlægen og dyrhandlen.

Mange hilsner

KArina

Fra : dpl

Dato : 02-08-04 10:23

Karina wrote:

> Kan det være en KAnag sele du mener?
> Det er en gå sele som går ned om brystet og om på ryggen. Den gør at når man
> hiver i snoren løftes hundens forben og den kan ikke trække.
>
> Kan fået hos Dyrlægen og dyrhandlen.

Hejsa
Det der med at løfte hunden forben, kommer nok an på hvilken hund man
har. For min Nansen på 65 kg løfter jeg nu ingen steder hen *smil*:

Ikke desto mindre kan jeg sagtens anbefale seler, frem for halsbånd.
Begge vores hunde går med seler, den lille med en polstret nylonsele, og
den store med en lædersele. Hundene slipper for det trælse træk i
halsen, og går faktisk meget pænere, end når de har halsbånd på.

Det skal siges at begge vores hunde går pænt i forvejen, men bestemt
ikke perfekt. Og de trak begge en del i snoren før, hvilket er slut
efter de har fået sele på.

Hilsen Dorthe
Søde sibirere til salg:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=10

Fra : Lars

Dato : 02-08-04 19:04

Hej Hans m.fl.

Lige et par gode råd om haltien - hvis du nu skulle være blevet overtalt:

1. Hunden skal med ud og handle, for selen skal passe i størrelse. Hverken
for stor eller for lille
2. Start med at give den den på hjemme i stuen. Giv masser af godbidder
imens, så vovse vænner sig til at have den på og associerer den med noget
hyggeligt
3. Når vovse er vant til at hane den på begynder den at have den på mens i
går tur, men UDEN at du sætter line i haltien
4. Når det er blevet OK, bruger du en dressurline (den med karabiner i begge
ender og sætter den ene karabin i det normale halsbånd og den anden i
haltien
Væn nu langsomt hunden til at du holder igen i haltien, men brug overvejende
halsbåndet i starten

Husk selvfølgelig altid at rose når det går godt

Hvorfor så lave det så omstændigt som ovenfor.
Jo, jeg har set og hørt om mange hunde, som går fuldstændig i panik over
haltien og kæmper sig fri (og jeg mener kæmper) og så lærer den ALDRIG at gå
med den - og man er lige vidt.

God fornøjelse - håber du har tålmodighed nok, for det kan være en længere
process - men absolut en god metode.

Hilsen Lars

PS. Er du newf-interesseret, så kig på www.tavestpaa.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-08-04 08:46

Lars skrev:

> [...]
> over haltien og kæmper sig fri (og jeg mener kæmper) og så lærer den
> ALDRIG at gå med den - og man er lige vidt.

Forståeligt!
Hans