Kanto overfalder alle andre hunde
Fra : Vegetaren

Dato : 31-07-04 19:48

Hej Gruppe
Min føromtalte schæfer han på 7+ år som vi fik fra et internat for 3 uger
siden er begyndt at udvikle en rigtig irriterende adfærd. Han bliver meget
aggresiv når vi møder andre hunde, det være sig hvalpe, tæver, han eller
hunhunde. Vi er faktisk begyndt at gå andre veje når vi ser en hundeejer
komme imod os, og det piller jo unægtelig en del af hyggen af gåturen. Jeg
kan forestille mig det er en ond cirkel vi kommer ind i, han er aggresiv og
"snakker" derfor ikke med andre hunde, og derfor bliver han mere aggresiv.
Er det korrekt antaget ?

Hvordan får jeg ham til at holde op med disse aggresive tendenser, det der
bekymrer mig er at det bliver mere og mere udtalt.

--
Venlig hilsen
Bjarne Gorking

Fra : Holm

Dato : 31-07-04 21:33

"Vegetaren" <vegetarenNOMEAT@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får jeg ham til at holde op med disse aggresive tendenser, det der
> bekymrer mig er at det bliver mere og mere udtalt.

Hej Bjarne

Ja det er jo en lidt ond cirkel....
Når man først har oplevet at hunden bliver "aggressiv" på andre hunde , så
er man selv på vagt , når der nærmer sig en hund , dette kan din hund mærke
, og han vil reagere på din anspændthed .
Det mange af os glemmer , er at rose vores hunde for korrekt og god opførsel
, også overfor andre hunde .

Du skal igang med at lave aflednings manøvrer , fang hans opmærksom lige
inden den forsvinder over på den anden hund , ros ham meget hvis han
ignorerer den anden hund ....! ( giv lækre godbidder , nogle der virkelig
kan give ham mundvand , om du så skal ud og investere i engelske bøffer
...)

Lad ham få mange gode oplevelser med andre hunde , måske kan han enes med
tæver , og hvalpe , som vil være blide overfor ham ...husk at rose for
korrekt opførsel her også .

Du må omvendt også lade ham vide at du bestemt ikke tolererer hans
aggressivitet , og der må du rette på ham , ved at optræde bestemt , men
ikke hysterisk . Træd gerne mellem ham og den anden hund , stil dig foran
din egen og sig NEJ , hører han efter dig så skal du straks rose ham igen ,
og gå videre .
Gentag disse øvelser , indtil han forstår at du er bossen , og han ikke
behøver at forsvare eller blive nervøs , det er nemlig ofte grunden .

Håber du kan bruge mine råd ...

mange sommer hilsener
Holm

Fra : Vegetaren

Dato : 31-07-04 22:53

Hej Bjarne

> [...]
> Gentag disse øvelser , indtil han forstår at du er bossen , og han ikke
> behøver at forsvare eller blive nervøs , det er nemlig ofte grunden .

Hej Holm
Ja det er det jeg prøver, det med bestemt at vise ham hvem der bestemmer, og
har også prøvet med rigtig lækre godbidder for at aflede hans opmærksomhed
fra de andre hunde. Problemet er at ikke er til at få kontakt med under
"seancen" han er helt i sin egen verden, hører og ser overhovedet ikke hvad
jeg siger og gør. Han er faktisk ligeglad med om det er tæver eller hvalpe,
eller begge dele. Proceduren er den samme, ,,, en fremmed hund, den skal ha
klø

Det er jo mærkeligt at det bliver mere udtalt på de 3-4 uger vi har haft
ham. Ellers er han jo en pragtfuld hund, så kærlig over for børnene og alle
andre mennesker.

Venlig hilsen
Bjarne Gorking
________________
Fjern ingenkød fra mailadressen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-08-04 08:35

"Vegetaren" <vegetarenNOMEAT@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> fra de andre hunde. Problemet er at ikke er til at få kontakt med under
> "seancen" han er helt i sin egen verden, hører og ser overhovedet ikke

Hej Bjarne,

min erfaring med hunde siger mig at en aggressiv hund er en usikker/nervøs
hund (undtaget fra reglen er de misfostre man kalder kamphunde) Og da du jo
har fået din hund fra et internat ved du jo ikke hvad den har været udsat
for i sit tidligere liv. Har du mulighed for at undersøge hundens baggrund?
Men helt sikkert er det at hunden på et tidspunkt har haft en/nogle
ubehagelige oplevelser

Han er faktisk ligeglad med om det er tæver eller hvalpe,
> eller begge dele. Proceduren er den samme, ,,, en fremmed hund, den skal
ha
> klø

Og se DET bekymrer mig - jeg kender ingen eksempler fra dyreverdenen, hvor
et psykisk rask individ kan finde på at skade en "baby" af samme art, men se
dog nedenfor

> Det er jo mærkeligt at det bliver mere udtalt på de 3-4 uger vi har haft
> ham. Ellers er han jo en pragtfuld hund, så kærlig over for børnene og
alle
> andre mennesker.

Det synes jeg tilgengæld ikke er så underligt. Hvis vi nu forestiller os
(jeg ved det jo ikke) at denne hund har haft måske indtil flere ejere, og et
håbløst liv, med mange ubehagelige oplevelser, så kommer der lige pludselig
en ny ejer, et nyt hjem, en ny familie, en ny "lufterute" ja måske oven i
købet flere af slagsen, nye "regler" for god
opførsel........................fyld selv på listen. Så ville jeg også blive
et nervøst gemyt, og hvis en hund ikke kan se andre muligheder en at gå til
angreb (det er ligegyldigt om der ER andre muligheder.....det afgørende er
hvad hunden tror) så vil en bange hund angribe enhver trussel.

Det jeg vil gøre er først og fremmest at prøve på at få så meget information
om hunden som muligt. Dernæst ville jeg her i starten udelukkende gå den
samme rute hvergang jeg lufter hunden, og jeg vil sørge for at den ikke
møder andre hunde (ved godt det i praksis er umuligt, men det vil medføre en
kraftig begrænsning) og i takt med at hunden "falder til" og bliver mere
sikker på sig selv og på at du altid vil beskytte den, så vil jeg (måske i
samarbejde med en hundepsykolog) begynde at træne den i omgang med andre
artsfæller.

Grundlæggende skal det dog siges at jeg altid har været meget skeptisk
overfor aggressive hunde og hunde fra internater, men nu har du jo en sådan
og så må du jo prøve at løse problemerne, men forbered dig allerede nu på at
det måske kan blive nødvendigt at aflive hunden.

Peter

Fra : Vegetaren

Dato : 05-08-04 21:13

> [...]
at
> det måske kan blive nødvendigt at aflive hunden.

Hej Peter
Jeg har lagt mærke til at han ikke slås med de andre hunde hvis han (og de
andre ) render løs, og vi befinder os et godt stykke derfra. Vi prøvede idag
at lade ham gå løs 100 meter fra en anden flok hunde der rendte og legede.
Vi gik så stille rundt og holdt afstanden til de andre hunde og håbede på at
de ville få øje på Kanto. Én gjorde og kom rendende over til Kanto. Vi
fortsatte med at gå væk fra dem, og efter at lige havde markeret at HAN
bestemte ( hagen på den anden hunds ryg ) så snusede de lidt og rendte hver
til sit igen. Vi oplevede det samme i Søndermarken på ferie derovre, når vi
ikke er i nærheden slås han ikke,,,mærkeligt, men det er måske fordi han
tror at han skal passe på os

Jeg har skrevet til internatet 2 gange og intet hørt, måske er det "ude af
øje ude af sind" princippet de kører efter

Venlig hilsen
Bjarne Gorking
________________
Fjern ingenkød fra mailadressen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-08-04 23:04

> [...]
vi
> ikke er i nærheden slås han ikke,,,mærkeligt, men det er måske fordi han

Det er en mulighed. MAnge hunde føler sig også mere trygge når de ikke har
snor på.
jeg tror nu stadig at problemet skyldes utryghed, men indrømmer at din
historie ikke rigtig stemmer med mit første indtryk.

> Jeg har skrevet til internatet 2 gange og intet hørt, måske er det "ude af
> øje ude af sind" princippet de kører efter

DET håber jeg ikke. har du prøvet at ringe

Peter

Fra : ninja ninjasen

Dato : 06-08-04 15:38

> [...]
>ham. Ellers er han jo en pragtfuld hund, så kærlig over for børnene og alle

jeg har selv en hanhund der er agrasiv overfor andre hunde især
hanhunde de er udelukket fuldstændigt undtagen 2 hanhunde han altid
har kendt og ved at ikke gør noget ! min gidder heller ikke tæver hvis
de er for dominerende og hvornår er en hund hvalp og hvornår er den
ikke ? hmm det er vist noget man læser i hundebøger men dem har vores
hunde vist ikke læst min kan med langt de fleste tæver men hvalpe
er en flydende grænse men han ved at jeg bliver sur hvis han gør dem
noget og det husker han, men han kan bare ikke lide dem ! og sådan er
det jo bare vi kan ikke finde ud af alt om vores hunde nogle gidder
bare ikke hvalpe andre gidder ikke hanhunde osv, mit råd til dig er at
lade din hund møde en tæve der lige har været i løbetid, det burde
helt sikkert få ham på andre tanker end at slås ellers må du jo
bare lære at leve med det, vi er mange der har agrasive hunde så længe
det kun er overfor andre hunde betyder det jo ikke alverden i mine
øjne.

Fra : Susanne Drews

Dato : 06-08-04 16:31

On Fri, 06 Aug 2004 02:38:25 -1200, ninja ninjasen <ninja@ninjasen.dk>
wrote:

> vi er mange der har agrasive hunde så længe
>det kun er overfor andre hunde betyder det jo ikke alverden i mine
>øjne.

Næh, så længe I holder jeres aggressive bæster i snor, så deres
adfærdsproblem ikke kommer til at gå ud over andres mere velfungerende
hunde, er det vel til at overskue. For ellers synes jeg sateme (pardon
my French) godt nok, at det betyder temmelig meget!

/Sus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-08-04 13:49

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> hunde, er det vel til at overskue. For ellers synes jeg sateme (pardon
> my French) godt nok, at det betyder temmelig meget!

og jeg sidder og spekulerer på 2 ting:

1. hvordan kan man vide om den aggressivitet ikke på et tidspunkt overføres
til aggressivitet over for mennesker?
2. gu ve om den holdning er årsagen til at man ser flere og flere aggressive
hunde?

Peter