Råd om barf-fodring
Fra : dpl

Dato : 31-07-04 15:24

Hejsa
Jeg ved at emnet har været oppe og vænne flere gange, men vil alligevel
tillade mig at tage det op igen, da her jo løbende kommer folk til, der
ved en masse godt.

Der er ikke tale om at jeg skal høre om for og imod, for jeg er sådan
set allerede overbevist. Ikke desto mindre får vores to hunde stadig
hver dag deres tørfoder. Men nu skal der lidt gang i "efterforskningen"...

Kan nogen her give en ide om, hvad to rolige, for ikke at sige vel
afslappede hunde, på hhv. 35 og 65 kg skal have om dagen? Altså omtrent
hvor mange gram, og hvad skal man regne med at det koster?

Jeg er faldet over siden her:
http://www.doggy.dk/

Er deres priser sammenlignelige med hvad man selv kan producere det for,
eller er der tale om alvorlig overpris, ikke medregnet transport
naturligvis?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 15:37

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Dorthe !

Er selv lige så småt gået i gang med BARF. Har overvejet det længe. Det var
faktisk dyrlægen, som anbefalede det, da Buffy skal tabe sig, så nu skulle
det være.

> Kan nogen her give en ide om, hvad to rolige, for ikke at sige vel
> afslappede hunde, på hhv. 35 og 65 kg skal have om dagen? Altså omtrent
> hvor mange gram, og hvad skal man regne med at det koster?

Dette link beskriver lidt om mængden af foder:

http://www.barf.dk/foderplan.htm

> Er deres priser sammenlignelige med hvad man selv kan producere det for,
> eller er der tale om alvorlig overpris, ikke medregnet transport
> naturligvis?

Jeg tror, at det er billigere, at producere det selv. Man kan evt. forhøre
sig, hos den nærmeste slagter eller det nærmeste landbrug.
Det tager selvfølgelig lidt tid, at lave det ( i forhold til tørfoder ,
men det går sikkert hurtigere, når man er kommet ind i rutinen og lærer, at
masseproducere og fryse det ned i portioner...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 02-08-04 10:28

Hejsa
Tak for linket!
Jeg må igang med at undersøge tingene straks. Tror mine hunde ville
elske barf-foder, da specielt den store virker lidt træt af sit
tørfoder. Han spiser det da, men foretrækker klart, at der er lidt brød,
pølse, ris eller andet hældt ovenpå.

Hilsen Dorthe
Smukke sibirer-killinger til slag:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=10

Fra : dpl

Dato : 02-08-04 11:23

dpl wrote:
> [...]
> elske barf-foder, da specielt den store virker lidt træt af sit
> tørfoder. Han spiser det da, men foretrækker klart, at der er lidt brød,

.... og de killinger er altså til SALG, ikke til slag.
Bare for at komme de vittige hoveder i forkøbet... og vi ved jo I er her!

Fra : Rikke Andersen

Dato : 02-08-04 09:10

> Kan nogen her give en ide om, hvad to rolige, for ikke at sige vel
> afslappede hunde, på hhv. 35 og 65 kg skal have om dagen? Altså omtrent
> hvor mange gram, og hvad skal man regne med at det koster?

Udgangspunktet ved BARF er 2% af kropsvægten (er den overvægtig så 2% af
idealvægten) men det er altså kun et udgangspunkt.

Min hanhund passer det helt godt på men min tæve får 5-6% for at det passer
på hende men hun er også totalt hyperaktiv og er kun i ro når hun er bastet
og bundet *S*

Jo mere du får sat i system og får købt stort ind jo billigere bliver det.
Hvis du fx kan få en ordning med supermarked eller grønthandler om at hente
en kasse frugt/grønt der er kasseret og så gider stå og hakke en hel aften
er det jo meget billigere end hvis du "bare" bruger dagens grønt og det er
også billigere at få en aftale med en slagter om affaldsprodukter end at
købe køddet fra supermarkedets køledisk. Altså kort sagt: Jo lettere og
mageligere jo dyrere..... (jeg kører i stor udstrækning på den dyre version
HA HA)

Rikke Andersen

Fra : dpl

Dato : 02-08-04 10:32

Rikke Andersen wrote:

> [...]
> mageligere jo dyrere..... (jeg kører i stor udstrækning på den dyre version

Hej Rikke
Det ville jo så ende omkring 2kg i alt om dagen, det lyder ikke så
slemt. Mine er udtalte "sofa-kartofler", de har endda en udendørs sofa
at flyde i også *grin*. Så energiniveauet i foderet skal sættes
derefter. De er begge i fin form, og bestemt ikke overvægtige, og jeg
forestiller mig at barf kan fastholde dette, samt måske hjælpe på det
allergi-problem vores basset hund har over for visse fodertyper.

Hilsen Dorthe
Smukke sibirer-killinger til salg:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=10

Fra : KennelKipler

Dato : 02-08-04 16:18

Hej Dorthe

Regn med sammenlagt omkring 2 kg om dagen, 700g til den ene og 1,3 kg
til den anden.
60-80 % af dette skal være kødfulde ben og resten grønt og indmad/hakket
kød/rester etc.

Det er svært at sige hvad det koster, for det afhænger af om du køber
ind i supermarkederne, eller om du finder en slagter du kan lave en god
aftale med. Det samme med grøntmixen.

Men jeg syns det er billigere selv at lave end at købe.
Til sammenlagt 45 kg. hund brugte vi 600 kr. om måneden, men det var ren
supermarkedspris!!
Det er dog også her at 5 kyller for knap en hund kan erhverves med jævne
mellemrum. Og dem spiser mine hunde mange af.
Det skal nok lige tilføjes at de 600 kr. er alt incl. også guffere og
hyggeben.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/