port 113 åben
Fra : thomas

Dato : 31-07-04 10:05

Hej,

jeg har en linksys router BEFSR41 V3, som har port 113 åben
hvodan lukker jeg den.

Har prøvet med filter port range, som ikke virker.

Tj

Fra : Mathias

Dato : 31-07-04 22:26

thomas wrote:

> jeg har en linksys router BEFSR41 V3, som har port 113 åben
> hvodan lukker jeg den.

Hej, nu kender jeg ikke lige din router, men du skal sansynligvis ind i
firewall'en og disable "Allow to Scan Security Port (113)" eller lign.

-Mathias

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-04 16:11

thomas <thomasj866@yahoo.com> wrote:

>jeg har en linksys router BEFSR41 V3, som har port 113 åben
>hvodan lukker jeg den.

Hvordan er det helt præcis du ser at port 113 er åben - dvs hvilket program / webservice har du brugt ??

<mlr>

Fra : thomas

Dato : 01-08-04 18:53

Michael Rasmussen skrev:

> Hvordan er det helt præcis du ser at port 113 er åben - dvs hvilket program / webservice har du brugt ??
>
> <mlr>

grc.com ShieldsUP! --> 113 Closed!

Jeg vil at alle porte som ikke er nødvendige Stealth!

Hvis det kan hjælpe andre er her et link

http://www.2kevin.net/router.html#113
~tj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-04 19:59

>grc.com ShieldsUP! --> 113 Closed!

Ok, du har ret: Port 113 kan 'ses' ude fra nettet...

>Jeg vil at alle porte som ikke er nødvendige Stealth!

Port 113 bruges sædvanligvis til 'Authentication Services'. Hvis du ikke selv har defineret en 'virtuel server' til port 113, må
det være routeren selv der bruger denne port i forbindelse med 'Remote Management' eller lignende.

Jeg kender ikke din router, men vil da foreslår du hopper ind dens opsætning og de-aktiverer alle funktioner der tillader
konfiguration af routeren fra WAN-siden.

<mlr>

Fra : thomas

Dato : 02-08-04 08:28

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> konfiguration af routeren fra WAN-siden.

Som jeg skrev problem løst ved at bruge forslag fra linket, ellers kan
man ikke deaktiver IDENT port 113.
Routeren har en 'allow update function' men den er deaktiveret. :)
Prøvede også pcflank.com viste 3128 visible, samme løsning som for 113.
ellers tak for interessen.
~tj

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-08-04 21:21

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>det være routeren selv der bruger denne port i forbindelse med 'Remote Management' eller lignende.

Den *bruger* den ikke - så ville den jo ikke være "Closed". Se i
øvrigt mit andet indlæg om hvad port 113 er for noget.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-08-04 21:21

>grc.com ShieldsUP! --> 113 Closed!

- hvilket er det absolut fornuftige at gøre ved port 113 (ident/auth).

Port 113 bruges af diverse servere, fx mange mailserverprogrammer.
Når de får en forbindelse fra en klient forbinder de sig "tilbage" til
port 113 på klientens maskine for at tjekke hvem der lavede
forbindelsen. Det er en ganske forældet protokol fra dengang maskiner
på nettet var flerbrugermaskiner styret af en fornuftig sysadm.

>Jeg vil at alle porte som ikke er nødvendige Stealth!

Hvorfor dog det? Det er dumt i tilfældet 113. Det eneste du opnår
ved det, er at når du forbinder dig til servere som bruger
ident-protokollen, skal du vente indtil serverens forsøg på at lave
forbindelse til din port 113 timer ud.

Det som grc kalder "Closed" er utvivlsomt at den svarer "nej tak" til
forbindelsesforsøget, og det er det eneste rigtige ved port 113: så
opgiver en server sit forsøg på at bruge ident - uden forsinkelse.

>http://www.2kevin.net/router.html#113

Netop. Som der står der: "This appears to be to eliminate some delays
in sending email if your mail server checks that port". Og selv hvis
din mailserver ikke gør det, så kan det jo være du en dag kommer til
at bruge en server der gør.

Linksys fortjener faktisk ros for at håndtere port 113 fornuftigt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-04 15:14

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

>Linksys fortjener faktisk ros for at håndtere port 113 fornuftigt.

Og Jesper fortjener ros for god information

Bemærkede iøvrigt at ShieldsUp! også finder en lukket port 113 på min Topcom router, men der er vist også noget med at den i
virkeligheden er en Linksys i forklædning

<mlr>

Fra : Sander

Dato : 30-10-04 08:54

En mulighed for at gøre port 113 stealth, er at du laver en port forvarding
i routeren
til en lokal ip der ikke bliver brugt, eks. til 192.168.1.250, så er den
stealth på din maskine.

Sander.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-04 17:51

On Sat, 30 Oct 2004 09:53:48 +0200, "Sander" <noller1@webspeed.dk>
wrote:

> En mulighed for at gøre port 113 stealth, er at du laver en port forvarding
> i routeren til en lokal ip der ikke bliver brugt, eks. til 192.168.1.250,
> så er den stealth på din maskine.

Som det fremgik af tråden, er det dog en dårlig idé.

-A