Opkast.. hvad kan jeg gøre ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 31-07-04 08:08

Min westie tæve på 11 mdr kaster op... i går virkede hun noget sløj og sov
det meste af dagen.. spiste ikke noget særligt og drak heller ingenting
pånær en sjat vand jeg kunne lokke i hende.. hendes mave blev ved med at
sige lyde.. og hun lagde an til opkast, men der kom ikke noget
Senere fik hun det dog lidt bedre..

Her til morgen har hun så kastet op .. jeg fornemmer hun er ok.. men er der
noget særlig jeg kan gøre for hende.. ? noget specielt mad hun kan spise for
at maven bliver god igen.. ?

Det skal lige siges at jeg ikke aner hvorfor disse maveproblemer er kommet..
hun får alm. Olivers tørfoder.. engang imellem lidt rugbrød ..

Mvh
Heidi

Fra : mus

Dato : 31-07-04 08:28

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kommet..
> hun får alm. Olivers tørfoder.. engang imellem lidt rugbrød ..

Vi oplever det også nogle gange med vores hund. Det kan være hvis han har
drukket noget halvråddent vand, udenfor eller har leget med et pindsvin og
lign.

Vi giver ham A38, når han får det skidt. Selv om han i de situationer ikke
vil indtager foder, vil han godt have A38,

LN

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 31-07-04 12:10

> [...]

> drukket noget halvråddent vand, udenfor eller har leget med et pindsvin og

Det lyder som om det er noget der sker' jævnligt, at han leger med
pindsvin?? Det giver i ham vel ikke bare lov til? Kan i ikke lære ham at
holde sig fra dem??? Det er noget alle hunde kan lære...!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Mus

Dato : 03-08-04 23:15

> [...]
> pindsvin?? Det giver i ham vel ikke bare lov til? Kan i ikke lære ham at
> holde sig fra dem??? Det er noget alle hunde kan lære...!

Nej det tillader vi absolut ikke - men det er desværre noget det ikke er
lykkedes at fravænne ham.
Jeg ved ikke om det sker ofte. Det er jo relativt, men det er da sket mere
end en gang at han har fundet et pindsvin. Vi går ikke og holder øje med ham
konstant, når han er i haven og et par gange er det da sket at han har
fundet et pindsvin derude.

Han får bestemt skæld ud de gange det sker, men da det jo ikke er noget der
sker jævnligt virker det som om han har glemt alt, når han ser et pindsvin
igen. Han tænder totalt af på pindsvin. Som regel ligger han bare og
stirrer, savler og slikker på det. En gang har vi oplevet ham tage et
pindsvin i munden - dog meget forsigtigt. Han kan faktisk lugte et pindsvin
på flere meters afstand på den anden side af hegnet om haven.

LN

Fra : Karina

Dato : 31-07-04 07:23

> [...]
der
>noget særlig jeg kan gøre for hende.. ? noget specielt <mad hun kan spise

Hejsa

Kogt kylling og kogte ris er godt til en dårlig mave.
Vi giver også A38, men for meget kan give tynd mave.
Hvis hun bliver ved med at have deyt dårligt, synes jeg du skal ringe til
din dyrelæge og få noget Emperal. Det er kvalme og opkast stillende. Det
virker ret godt.

Håber hun snart bliver god igen

Mange hilsner

Karina

Fra : x Vuf x

Dato : 31-07-04 12:38

Sat, 31 Jul 2004 09:07:31 +0200, EnjoyNews wrote:

> [...]
>Det skal lige siges at jeg ikke aner hvorfor disse maveproblemer er kommet..
>hun får alm. Olivers tørfoder.. engang imellem lidt rugbrød ..

Kogt kylling med kogte ris. Kog risen i kyllingesuppen mens du
piller kylling ud i små stykker uden ben.
Stop med at gi' hunden rugbrød. De allerfleste hunde, kan ikke tåle det.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Louise

Dato : 01-08-04 14:37

Hvis din hund kaster op og er sløj skal den til dyrlæge. Kaster den
bare op og ikke ser dårlig ud, så giv den først en fastedag, hvor den
får lidt kogt vand og ikke andet.

På andendagen kan du så give den lidt skånekost; dvs "hvid" mad. Kogt
kyling, torskerogn, A38 og ris, der er kogt i LANG tid, omkring 2
timer så det er kogt godt ud. Helst små portioner i starten.

Louise

Fra : x Vuf x

Dato : 01-08-04 19:18

1 Aug 2004 06:36:36 -0700, Louise wrote:

> [...]

>kyling, torskerogn, A38 og ris, der er kogt i LANG tid, omkring 2
>timer så det er kogt godt ud. Helst små portioner i starten.

Nej nej da. Du skal bare ta' ½ grødris og ½ løse ris og koge det,
som du ville koge løse ris. 12 min.! Allerhelst i kyllingesuppen.

Fra : EnjoyNews

Dato : 01-08-04 15:58

Hej alle

Tusind tak for alle jeres råd..
I skal vide at Freja har fået det godt igen og maven ser ud til at være i
orden )
Hun fik lidt yoghurt og torskerogn og ellers blot vand

Jeg er glad for alle de råd I er kommet med og vil have dem i baghovedet
hvis det skulle ske en anden gang.

Mange hilsner og tak

Fra : Heidi

Dato : 02-08-04 13:40

">
> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> der
> for

> kommet..

Hej Heidi

Det, du beskriver er desværre typisk westie-mave Dyrlægerne har
ikke rigtig nogen forklaring på fænomenet, men det optræder mere eller
mindre hyppigt hos mange westier. Det forløber oftest, som du
beskriver, dvs. starter med lidt modløshed/sløvhed og ingen appetit.
Maven rumler, så det gør ondt helt ind i sjælen - og hunden kaster
gult mavesyre op.

Min gamle westie på snart otte år har haft "rumledage", siden jeg fik
ham som hvalp. Da han var yngre, optrådte det hyppigere, end det gør
nu. Nu har han vel 6-7 rumledage om året. Idag fodrer jeg med
hjemmelavet mad, det gjorde jeg ikke tidligere. Min seksårige
westie-han har det sjældnere. Mine forældres nu afdøde westie havde
det også.

Når mine har disse dage, så faster jeg dem i 24 timer og giver dem
Zoo-lac (bakterieregulerende pasta") imens. Så plejer problemet at
være overstået i løbet af en dags tid.

Du kan skrive til mig, hvis du har flere spørgsmål.

Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-08-04 11:12

Hvad er det "hjemmelavede mad" du laver ?

Mange hilsner
Heidi

Fra : Heidi

Dato : 05-08-04 07:38

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message news:<4110b598$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Hvad er det "hjemmelavede mad" du laver ?
>
> Mange hilsner
> Heidi

Hej igen!

Mine hunde fodres efter følgende princip:

1/3 kød
1/3 kulhydrat
1/3 traditionelt hundefoder

Målene er cirka-mål - der er lidt mere kød end 1/3 - og til gengæld
nok lidt færre hundepiller.

Kødet kan være alt muligt forskelligt, dvs. kylling, kalkun, hk.
oksekød/kalvekød, lever/hjerte, kallun, oksebryst. Kødet købes og
tilberedes specielt til hundene - derudover får de også det kød, som
vi selv har fået, hvis det ikke krydret, røget ell. lignende.

Kulhydraterne får de også fra forskellige kilder. Det er oftest ris,
men kan også være lyst brød eller pasta. Derudover tilsætter jeg af og
til revne gulerødder, jeg ved godt, at udnyttelsesgraden af
gulerødderne ikke er imponerende, men hundene elsker dem.

Hundefoderet tilsætter jeg mest af hensyn til tænderne. Den
hjemmelavede mad er "blød kost", som ikke udfordrer tænderne. Jeg
bruger "Magnum" fra LoneStar. Det er et såkaldt præstationsfoder med
et relativt højt indhold af fedt og protein. Det er det eneste foder,
som mine hunde ikke er blevet trætte af. Jeg har fodret med det i tre
år.

Tilberedningen foregår ved, at jeg koger kødet (ikke kallun ). I
suppen fra kødet koger jeg risene. Det giver en god smag. Når kødet er
kogt, så finhakker jeg det og opbevarer kød og ris hver for sig i
køleskab. Når hundene fodres, så blander jeg ris, kød og hundepiller i
det rigtige forhold. Derudover tilsætter jeg lakseolie for pelsen.

Jeg ser flere fordele ved at fodre på "min måde". For det første, så
har jeg fire hunde - to skotter og to westier - som ser strålende
sunde og velnærede ud. Før jeg fodrede på denne måde, havde jeg oftere
problemer med westiernes maver, ligesom westierne så for tynde ud,
fordi de simpelthen ikke spiste tilstrækkeligt at deres tørkost. Tynde
westier er også et hyppigt fænomen. Og det klæder altså ikke en
westie. Nu spiser de nok, for de elsker simpelthen deres mad - de står
ligefrem og venter, det gjorde de ikke tidligere. Endeligt har de alle
fire smukke og sunde pelse. Man kan se, at de trives.

Skriv til mig, hvis du har flere spørgsmål.

Heidi