Mavevending-gastropeksi
Fra : Jimmi

Dato : 30-07-04 08:18

Hej

Jeg sad og så et program som har været på Animal Planet K9 hed det,
det handlede om den amerikanske hærs hundetræning.
på et tidspunkt blev der vist en operation der blev kaldt gastropeksi
mod mavevending, det var noget med at mavesækken blev sammenhæftet med
noget væv som skulle holde den på plads.

Er der nogen som kender noget til det ?

mvh Jimmi

Fra : shadow

Dato : 30-07-04 09:59

Jimmi wrote:
> [...]
> mod mavevending, det var noget med at mavesækken blev sammenhæftet med
> noget væv som skulle holde den på plads.

Hej Jimmi
Dette er en meget frygtet sygdom, som særlig optræder hos de store racer med
en dyb brystkasse, schæfer, grand danois, dobermann, irsk ulvehund. En
mavedrejning opstår umiddelbart efter hunden har spist eller drukket meget
vand. Motioneres hunden lige efter eller gør en forkert bevægelse vil den
udspilede mavesæk dreje sig om sin egen akse.
Det er meget vigtigt, at ejerne af store racer er bekendt med denne sygdom,
da forløbet er meget akut, og en vellykket behandling for en mavedrejning
helt er afhængig af, hvor hurtigt hunden kommer til dyrlægen.
Det første trin man kan tale om ved en mavedrejning er det, hvor mavesækken
er overfyldt. Maveindholdet består af væske, foder og luft og er skummende.
Luften kommer, fordi hunden sluger det, eller det udvikles som en gas under
fordøjelsen. Næste trin er, hvor mavesækken drejer. Drejningen forårsager,
at luften hverken kan komme ud i tarmene eller op gennem spiserøret, hvorfor
mavesækken pustes mere og mere op af luft. Meget hurtigt kommer der et
dårligt blodtilløb til mavesækken, hvorved hunden nemt kan gå i chok og dø.

Det man oplever, når bunden får en mavedrejning er, at den bliver meget
dårlig. Man ser bugen svulme op, og hunden bliver rastløs og urolig. Den
forsøger at kaste op, uden der kommer noget op. Der er forøget vejrtrækning.
Optræder disse symptomer, skal man hurtigt til dyrlæge. I første omgang skal
der forsøges med en mavesonde, for om muligt at tappe mavesækken for luft og
væske. Hvis maven er drejet helt rundt vil dette ikke være muligt, og hunden
skal med det samme på operationsbordet.
Ved operationen vendes maven rigtigt, og en del af den sys fast til
bugvæggen, således at man forebygger tilbagefald. Om operationen giver et
godt resultat afhænger af, om der er sket varige vævs skader.

Forebyggelse:

Giv hunden mad 3 gange om dagen i stedet for et måltid. Begræns
væskeindtagelsen, og undgå motion efter måltidet.

--
M.V.H
Jimmy & Laika