Vildkat eller vild kat?
Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 29-07-04 16:56

Er der egenrtlig en "race" der hedder "vildkat" ??

Og en kat, der ikke bor hos mennesker, hedder vel egentlig "fritlevende"
eller hvad?

For en "vild kat" er jo mere en beskrivelse af kattens temperament...eller?

En "huskat" er det betegnelsen for at den er en krydsnings-kat, eller at den
bor hos mennesker?

(Ihvertfald er en "Mokke" klart identisk med min Miver *G* så meget ved jeg)

Sad bare og kom til at spekulere over det og kunne ikke lige umiddelbart
finde svaret på nettet...

Hilsen Miver og Mulles mor, der nok hellere burde gå ind og se favoritserien
"I den syvende himmel" *smil*

http://chocolade.dk
En lille oase med lækre chokolader - sendes overalt - fra 1/8/2004 vil 5%
af omsætningen vil gå til Tortiekontoen :)
Overrask med chokolade fremfor de traditionelle blomster :o
Sødt kort med din personlige hilsen medsendes uden beregning
http://hei.homepage.dk (privatsiden)
http://høns.dk (om vores høns)
Husk at det kræver et plugin at se domæner med æ, ø og å :)
Kan hentes hér: http://www.idnnow.com/

Fra : Padre

Dato : 29-07-04 21:39

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:
> Er der egenrtlig en "race" der hedder "vildkat" ??
>
> Og en kat, der ikke bor hos mennesker, hedder vel egentlig
> "fritlevende" eller hvad?

Tja - den oprindelige race af vildtlevende katte i DK er uddød, de katte du
møder, som lever vildt, er fritlevende tamkatte, eller hvad man vil kalde
dem. Der er sikkert et fagterm, men selv kender jeg det ikke, så jeg kalder
dem vildkatte i mangel af bedre.

--
Padre

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-07-04 21:45

On 2004-07-29 17:56:00 +0200, "Miver og Mulle's mor Heidi"
<katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> said:

> Er der egenrtlig en "race" der hedder "vildkat" ??
>
> Og en kat, der ikke bor hos mennesker, hedder vel egentlig "fritlevende"
> eller hvad?

Ja, der findes en - vist næsten udryddet - kat, der hedder europæisk
vildkat. Der er vist et par stykker tilbage i de mellemeuropæiske
skove? Den er meget sky og kan ikke tæmmes rigtigt. Vore katte er
efterkommere af en anden vildkat, den afrikanske vildkat, der fra
naturens hånd er meget nemmere at komme i kontakt med.
De katte vi kalder vildkatte, er ganske rigtigt nærmere "forvildede tamkatte".

> En "huskat" er det betegnelsen for at den er en krydsnings-kat, eller at den
> bor hos mennesker?

En huskat var vist oprindeligt den almindelige gårdkat - jeg synes også
jeg har set den kaldt europæisk korthårskat? Men idag er mange blandet
op med alle mulige racekatte, der har været ude på fri pote, så jeg ved
egt. ikke hvor almindelig den oprindelige huskat er mere? Sådan set
synd. Man prøver at bevare og forædle den oprindelige huskat under
racenavnet europé.

--
Knus fra Ann R