Fordømte lopper
Fra : Susanne Drews

Dato : 28-07-04 21:41

Min puddelterrier har altid været det, man kalder et utrolig godt
værtsdyr. Bevares - generelt er gæstfrihed en god ting - bare ikke,
når det handler om lopper. "Tiguvon" duede ikke - da såvel han som
vores Labradrortæve og en venindes hund samtidig blev syge af
præparatet, røg det ud af husapoteket.

Efterfølgende har jeg så "nøjedes med" at nedkæmpe lopperne, når de
var her. Hunden blev kæmmet og dernæst sprøjtet igennem med
"Frontline" - som min gamle nabo, Apoteker Mortensen, sagde, skulle
det svare til, at den havde været ude i et mellemsvært regnvejr .
Desværre er han halvt ruhåret foxtrot, så pelsen er temmelig
vandskyende. Den del af hundens omgivelser, der ikke kunne komme i
vaskemaskinen (lidt Allugan i det ene rum i sæbeskuffen - ulovligt,
men effektivt), blev sprøjtet med "Absolut-D", og vi har haft lange,
loppefri perioder.

Vigtigst af alt - jeg har altid kunnet "tage lopperne" på ham -
faktisk var det en hel hyggestund, når jeg hentede tættekammen - han
elsker at blive friseret, men har sandt for dyden ikke ret meget pels,
så daglige hyggestunder på den konto ville være stærkt overdrevne,
hvis han også skal kunne holde varmen om vinteren.

Denne gang kunne jeg nærmest ikke kæmme ham, uden at han snappede!
Bevares, han er en ældre hund på 11 år og er sommetider en smule
"gnaven" - det har dyr efter min mening også - til en vis grad - lov
at blive med alderen. Fangede ikke noget levende, når jeg trods alt
"fik lov" - han blev sprayet igennem med Frontline. Det hjalp ikke!

Og her føler jeg mig dum! For nok havde min forrige hund
loppespytsallergi, som blev behandlet med prednisolon - men det fik
den i en tidlig alder - det faldt mig desværre ikke ind, at den
nuværende kunne få noget tilsvarende i en sen alder - ja, det er mig,
der er et kvaj, der burde formenes retten til at holde hund!

Der gik er par uger, hvor min lille hund totalt ændrede adfærd - og
jeg ikke havde set en levende loppe. Og jo, han kløede sig! Hunden
blev mere og mere aggressiv - slet ikke hans natur. Ind imellem
virkede han bare så ked, for han er af natur glad, fræk, positiv og
kontaktsøgende. I tankerne havde jeg s'gu reserveret plads på "Dyrenes
Mindelund" - kunne slet ikke finde ud af, hvad der foregik!

Nå - lang historie kortere: Det viste sig, at det ikke var alm.
allergi, men at lopperne denne gang havde lavet en regulær og meget
smertefuld betændelse i huden på hundens bagkrop. Jamen så tror da
F..., kræet ændrede adfærd - han turde jo nærmest ikke blive kælet
med!

Så han blev - iført en forsmædelig mundkurv - reverenter talt afloppet
på Bygholm Dyrehospital, fik et par gevaldige skud hhv. predinsolon og
sulfa. Sat i efterfølgende tabletbehabdling, som sluttede i går - har
allerede været helt "sig selv" igen i over en uge. Jeg - nej - VI er
lykkelige!!!

Nu kommer det triste: Prisen - godt 600 kroner - var slet ikke
horribel. Det var inklusive medicinsk behandling - både injektioner
og tabletter og såmænd også "Frontline" til yderligere to af de
forebyggende behandlinger, alle åbenbart bruger i vore dage - men ikke
jeg - kvaj - fordi jeg troede, det stadig vqr "Tiguvon", man brugte.

Jeg erkender blankt at have sovet i timen. Men også, at havde det ikke
været for min dyreeelskende kæreste med god økonomi, var Pluto nok
slet ikke kommet til dyrlæge!

Og jo, det var han nok. For ingen kan vel tåle at se dyr have det
dårligt, og gode dyrlæger laver vel betalingsordninger for fattigrøve?
Dette blot som en kommentar til, hvoror ikke allle kører til dyrlæge
klokken fire om morgenen - nogle af os har ikke råd. - Så skulle vi
ikke have dyr? Tjo, vi anskaffede dem måske netop i "bedre tider"...

Nåja, et par tanker inden nattelufteturen.

/Sus

Fra : joke

Dato : 29-07-04 12:15

> [...]
> ikke have dyr? Tjo, vi anskaffede dem måske netop i "bedre tider"...
>
> Nåja, et par tanker inden nattelufteturen.

Uanset i de 9 år vi har haft hund om vi har haft penge eller ej har vi
måttet betale ca. 1000 kroner for vores hun hver 5 mdr. for løbetid,
klipning af klør, hunden skal desværrre bedøves for at få klippet klør da
den er meget kilden, den vejer 60 kg så er ikke så nem at holde.

Så må der blot spares på andre fornøjelser, syntes faktisk 600 kroner lyder
billigt for den behandling din hund har fået.

mener bestemt alle kan finde et eller andet sted at spare for at betale en
dyrkæge regning, hvad vil du gøre hvis du har tandpine lide ?. for man får
ikke meget arbejde for 600 hos en tandlæge.

Helt ærligt mener 100 % at hvis man ikke har råd til at have hund er det
bedre at lade være at få en, og fordi der er lav vande i kassen er der vel
ikke mange der lader deres børn rende rundt og lide under det, så det skal
dyr heller ikke.

Hilsen

Johnny

Fra : Susanne Drews

Dato : 29-07-04 13:43

On Thu, 29 Jul 2004 13:15:04 +0200, "joke"
<freya1995haderspam@stofanet.dk> wrote:

>Så må der blot spares på andre fornøjelser, syntes faktisk 600 kroner lyder
>billigt for den behandling din hund har fået.

Jeg synes bestemt heller ikke, at prisen var ublu, men det ændrer
desværre ikke ved, at jeg simpelthen ikke havde pengene. Jeg ved ikke,
om jeg kunne have fået kredit på dyrehospitalet.

>mener bestemt alle kan finde et eller andet sted at spare for at betale en
>dyrkæge regning, hvad vil du gøre hvis du har tandpine lide ?. for man får
>ikke meget arbejde for 600 hos en tandlæge.

Det har du ret i - forskellen er blot, at når det handler om mig selv,
er der en vis mulighed for at få dækket "uforudseligelige udgifter",
men det gælder selvfølgelig ikke for dyrlægeregninger.

>Helt ærligt mener 100 % at hvis man ikke har råd til at have hund er det
>bedre at lade være at få en,

Enig. Men hvad så, når man allerede har hunden, når ens økonomiske
forhold ændrer sig drastisk - skal man så aflive et ellers sundt og
rask dyr af frygt for dyrlægeregninger?

>og fordi der er lav vande i kassen er der vel
>ikke mange der lader deres børn rende rundt og lide under det, så det skal
>dyr heller ikke.

Nejda. Men sammenligningen holder ikke. al den stund, at når det
handler om mennesker - børn eller voksne - er det gratis at tage på
skadestuen. Jeg siger ikke, at det skal være ligesådan for dyr -
påpeger bare, at der ikke nødvendigvis ligger ond vilje bag ikke at
skynde sig til dyrlægen ved bagateller.

/Sus

Fra : shadow

Dato : 29-07-04 13:51

Susanne Drews wrote:

> [...]
> skadestuen. Jeg siger ikke, at det skal være ligesådan for dyr -
> påpeger bare, at der ikke nødvendigvis ligger ond vilje bag ikke at

Hej Sus
Har man en dårlig økonomi, kan man søge hjælp, til betaling af
dyrlægeregninger. Her bør nævnes:

Foreningen til Dyrenes Beskyttelse i Danmark, Alharnbravej 15, 1826
Frederiksberg C. Tlf.: 3122 32 22.

Dyrenes Dags Komité, Landlyststien 36, 2610 Ishøj. Tlf.: 43 73 86 55.

Georg Hirms Legat. Spørg dyrlægen om adressen til dette legat. Man kan her
få et forhåndstilsagn om støtte til en dyrlægeregning evt. før en større
operation foretages.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-07-04 14:05

"shadow" <shadow@> skrev i en meddelelse news:4108f38b$0$160>

> [...]
> få et forhåndstilsagn om støtte til en dyrlægeregning evt. før en større

Hej
Ja, eller få sin hund sygeforsikret. Det er jo netop derfor vi mennesker
(her i landet) ikke skal betale når vi kommer på skadesuen eller sygehuset.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Susanne Drews

Dato : 29-07-04 14:25

On Thu, 29 Jul 2004 15:04:42 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

>Ja, eller få sin hund sygeforsikret. Det er jo netop derfor vi mennesker
>(her i landet) ikke skal betale når vi kommer på skadesuen eller sygehuset.
>Hilsen Vibeke

Desværre ikke. Sygeforsikringen kan kun tegnes, frem til hunden er
fyldt fire år, og udløber - meget bekvemt for forsikringsselskabet -
automatisk, når hunden fylder ti år. Så med sine 11 år må Pluto klare
sig selv.

Tak til Jimmy for oplysningerne om mulighed for hjælp. Denne gang var
regningen i den lave ende, men man ved jo aldrig. Sikkert er, at i et
kontanthjælpsbuget er der intet at lægge til side til "uforudsete
udgifter".

/Sus

Fra : x Vuf x

Dato : 29-07-04 16:09

Thu, 29 Jul 2004 15:24:30 +0200, Susanne Drews wrote:

> [...]
>regningen i den lave ende, men man ved jo aldrig. Sikkert er, at i et
>kontanthjælpsbuget er der intet at lægge til side til "uforudsete

Jeg kender ingen dyrlæge, der siger nej til ratebetaling!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 16:39

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev i en meddelelse
newsuhg01esbfhlc3ah9vbb5fpjrce1avlg9@4ax.com...

> Sikkert er, at i et
> kontanthjælpsbuget er der intet at lægge til side til "uforudsete
> udgifter".

Hej Sus !

Du har ret i, at der ikke er meget, at lægge til side af, når man er på
kontanthjælp, men hos alle de dyrlæger, som vi har brugt, har man altid
kunne få sendt en regning og også få regningen delt op i mindre bider, hvis
der er behov for det.
Der er også muligheden for, at få en kassekredit eller et mindre banklån i
banken, hvis man da har en flink bankrådgiver, som vi har .

Men det er dyrt, at gå til dyrlæge med mindre husdyr. Landmænd og andre med
større dyr og husdyrhold, slipper meget billigere.

Vi døjer lige for tiden med ringorm på hund og kat ( børnenes er endelig
væk ), så det har kostet os 900 kr. i denne måned og det er mange penge for
os. Har lige været til dyrlæge igen i dag, for tredie gang i denne måned.
Vi tror endda, at det er naboens hund, der har smittet vores dyr og børn....

Mvh. www.tjekmig.dk