Surt bundkort??
Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-07-04 20:42

Hej NG

Jeg håber det er den rigtige NG jeg skrier til - ellers gir jeg citronmåne
næste gang du kommer forbi (!)

Jeg købte en 750 MHz maskine af en kollega - 256 Mb ram - AOpen AK33
bundkort - det virkede fint nok på kontoret. Så fik jeg den hjem, jeg satte
et no-name lydkort i, sluttede den til nettet, og vips - i løbet af no-time
røg der en Blaster på. Den fik jeg væk med AVG's gratis antivirus, og
www.virus112.dk viser ikke noget suspekt.

Men efter det er den begyndt at fryse, sådan at mus og tastatur ikke kan
komme i kontakt med maskinen. Det sker når den er kold, når den har kørt
noget tid. Når den kører tunge programmer, og når den bare står. Efter 5
minutter eller efter 15 minutter. Men det sker.

Det er lidt træls.

Jeg har lånt USB-tastatur og keybord, men det samme sker. Jeg har pillet
lydkortet ud igen, det samme sker. Jeg har geninstalleret Win 2k, men det
samme sker igen og igen og fanme igen.

Er der nogen ideer? Jeg synes selv det virker mærkeligt, at Blaster kan
smadre hardware, men måske nogen véd noget ??

Med desparat hilsen

---

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-07-04 22:12

Henrik Madsen mumbled his insignificant opinion in:
41080168$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Hej NG
>
> Jeg håber det er den rigtige NG jeg skrier til - ellers gir jeg
> citronmåne næste gang du kommer forbi (!)

Indtil problemet er lokaliseret kan det være svært at ramme den helt rigtige
gruppe, så det er ok :)

> [...]
> satte et no-name lydkort i, sluttede den til nettet, og vips - i
> løbet af no-time røg der en Blaster på. Den fik jeg væk med AVG's

Du kan godt udelukke det at du satte et lydkort i, med at du fik virus.

> [...]
> har kørt noget tid. Når den kører tunge programmer, og når den bare
> står. Efter 5 minutter eller efter 15 minutter. Men det sker.

Du må til at undersøge hardwaren , det er næppe trivielt at finde fejlen så
du må væbne dig med tålmodighed. Prøv at undersøge følgende -spørg hvis der
er ting du ikke helt er klar over hvordan man kontrollerer.

PSU -giver den strøm nok/for meget, stabil ?
RAM - kør en memtest86.com test på den i et par timer eller gerne natten
over
CPU - Temperatur?
Øvrig hardware. Fjern så meget unødvendig hardware fra systemet som muligt.

> Det er lidt træls.
Ja det er råddent :)

> Jeg har lånt USB-tastatur og keybord, men det samme sker. Jeg har
> pillet lydkortet ud igen, det samme sker. Jeg har geninstalleret Win
> 2k, men det samme sker igen og igen og fanme igen.

Har du prøvet med et andet styresystem , linux, win 98, har du hentet de
relevante opdateringer og indlæst bundkort driverne og drivere til andet
hardware?

> Er der nogen ideer? Jeg synes selv det virker mærkeligt, at Blaster
> kan smadre hardware, men måske nogen véd noget ??

Det kan den heller ikke, men der er tydeligvis noget andet galt. Måske har
du rystet noget løs under flytningen, et oplagt GÆT er en ramblok eller
strømstik, men kan også være så meget andet.

Du har lidt af en jagt foran dig, men udelukkelsesmetoden er nok dit bedste
våben.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-07-04 23:17

Henrik Madsen wrote:

> Er der nogen ideer? Jeg synes selv det virker mærkeligt, at Blaster

Prøv at boote Knoppix på maskinen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 29-07-04 21:59

Knoppix lyder som noget, man gi'r ungerne med i skole ?! Hvad er det for
noget??

Hilsen Henrik - nu med sprød PC!

---

Fra : Jens Gregersen

Dato : 29-07-04 22:05

> Knoppix lyder som noget, man gi'r ungerne med i skole ?! Hvad er det for
> noget??

Googe => søg på knoppix :)

Det er et linux-OS som kører "uden harddisk". Dvs man brænder et iso ud
og booter op på den. Så kører der en "komplet" linux-workstation med
grafisk brugerflade osv. Det er faktisk rigtig smart!

[Det kan faktisk også fås på dansk: Dappix]

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-07-04 06:33

Jens Gregersen wrote:

> [Det kan faktisk også fås på dansk: Dappix]

Alternativt skriver man "knoppix lang=da" ved opstart.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-07-04 22:15

On 2004-07-29, Henrik Madsen <bangsbo@hotmail.com> wrote:
> Knoppix lyder som noget, man gi'r ungerne med i skole ?! Hvad er det for
> noget??

En linux på en cd som ikke behøver harddisk for at boote. Hvis den kan køre
stabilt i længere tid så indikerer det at det kan være et software/driver
problem med windows.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-07-04 06:39

Thomas S. Iversen wrote:

> En linux på en cd som ikke behøver harddisk for at boote. Hvis den
> kan køre stabilt i længere tid så indikerer det at det kan være et
> software/driver problem med windows.

Linux har også bedre muligheder for at finde såecifikke hardware-fejl.
Jeg havde for nogle måneder siden et prom med Windows og mit bundkort.
Mine filsystemer crashede og maskinen var ubrugelig - indtil jeg
bootede Knoppix.
Jeg fandt frem til en fejl i South Bridge'n (PCI-bussen), idet jeg ikke
kunne få kontakt gennem netkortene, hverken det onboard eller
PCI-kortet. Harddisk-controllerne fejlede umiddelbart ingenting (jeg
undlod at skrive til diskene).

Så for mig er Knoppix den største hjælp til fejlsøgning på hardware'n.

I dk.edb.system.unix kan du få hjælp til at fejlsøge med Knoppix.

Jesper G. Poulsen