Kat og drikkevaner
Fra : Arne Rasmussen

Dato : 28-07-04 09:18

Vi har hentet en kat på dyreinternattet i Århus. Hun er ca 2 år ...har vist
været huskat før men blev indfanget i "vild" tilstand ....hun er meget mager
men vi gør hvad vi kan for at give hende lidt sul på kroppen ...men nu
kommer det besynderlige ...hun nægter at drikke vand fra en vandskål ...hvis
vi derimod lader vandhanen på badeværelset løbe i en tynd stråle ....så
labber hun det i sig med største velbehag ...ja hun går ligefrem og mjaver
for at vi skal åbne for hanen. Det skal bemærkes at vi skifter vand i skålen
1 -2 gange om dagen, men ikke om hun vil have det. Se det er jo lidt noget
l... for vi kan jo ikke tage væk et par dage så og lade hende være hjemme
alene - for hun får ikke noget vand - selv om hun tørster bruger hun ikke
skålen ...nogen der har et godt råd

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 28-07-04 10:32

Hej
Vores ene kat har den samme dille. Men den vil gerne drikke af hundens meget
store vandskål - som den lister sig til når hunden vender ryggen til.
Så mit råd er at stille en stor skål frem - jeg tror vandet så føles
friskere.
Hilsen Hanne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-07-04 10:43

Hej Arne

Af en eller anden grund er rigtig mange katte mere tiltrukket af rindende
vand og da katte generelt er "dårlige" drikkere, de er designet til at
optage vædske fra deres føde, så kan det være lidt problematisk især hvis
man fodre med tørfoder.

Jeg (og mange andre) har løst problemet ved at have en fontaine, der kan
købes specielt til katte/dyr over nettet og i nogle større dyrehandlere, jeg
købte en i Kop og Kande, efter at have sikret mig at den var lavet af et
materiale der ikke afgav "giftigheder" til vandet, det har været en stor
succes, kattene elsker den og jeg er fri for at have vandhanen løbende hele
tiden.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-07-04 10:55

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> alene - for hun får ikke noget vand - selv om hun tørster bruger hun ikke

Det er vigtigt at en kat får en del at drikke, og at skålen ikke står i
nærheden af kattebakke eller sådan noget.

En løsning kan være enten at give den en stor skål, eller køb en af de
beholdere man vender på hovedet, så vandet løber ned i en skål.
De er et stort hit her og nemme at vaske af. Kan købes i mange dyrehandlere
eller på net-forhandlere.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 10:22

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beholdere man vender på hovedet, så vandet løber ned i en skål.
> De er et stort hit her og nemme at vaske af. Kan købes i mange

Sådan en har vi også og den er rigtig god, når der er 4 katte, der skal have
slukket tørsten. De drikker heldigvis rigeligt alle 4.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-04 11:15

On 2004-07-28 10:17:58 +0200, "Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> said:

> [...]
> men vi gør hvad vi kan for at give hende lidt sul på kroppen ...men nu
> kommer det besynderlige ...hun nægter at drikke vand fra en vandskål .

Jeg kom til at tænke på - fodrer I med vådmad (dåsemad)?
I så fald får katten nemlig dækket det meste af sit vandbehov fra
foderet og så kunne det også passe med, at den ikke drikker andet end
"for sjov" af vandhanen.
Det andet jeg tænkte på, er at man skal tænke på, at skålen helst skal
være lavet af porcelæn, glas, metal - ikke plastik, det kan give en
afsmag i vandet som nogle katte ikke kan lide.
Efter afvaskning skal man skylle vandskålen ekstra godt, så alle rester
af opvaskemiddel er væk - katte kan lugte meget mindre rester end os.
Og så har nogen succes med at placere vandskåle andre steder i huset
end ved maden. Det får ofte kattene til at drikke mere, når de sådan
lige "falder over" en skål vand rundt omkring
--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-04 11:23

On 2004-07-28 12:15:10 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> said:

> Jeg kom til at tænke på - fodrer I med vådmad (dåsemad)?

Ups, lige et tillæg -
hvis I ikke bruger vådfoder, kunne I måske erstatte lidt af tørkosten
med vådmad - og blande en sjat ekstra vand i maden. Det kan være en god
måde at lokke lidt ekstra vand i en kat, der ikke drikker nok.
--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 28-07-04 14:51

Arne Rasmussen skrev i <news:ce7nge$ei9$1@news.cybercity.dk>:

> kroppen ...men nu kommer det besynderlige ...hun nægter at drikke vand
> fra en vandskål ...hvis vi derimod lader vandhanen på badeværelset

Min kat nægter at drikke fra en skål. Hun vil drikke af et krus
helst et der står et sted så hun tror det er mit og hun kan
stjæle det fra mig. Prøv at stille et krus eller glas med vand
på sofabordet.

Jane - slave for kat med sære drikkevaner
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-04 16:34

On 2004-07-28 15:51:12 +0200, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> said:

> Jane - slave for kat med sære drikkevaner

Ikke så mærkelig - eller også er vi mange med sære katte
Mit vandglas er også helt magnetisk for Donna. *g*
Ditte stjæler ikke vand. Hun stjæler derimod alle slags små dimser med
alle fire poter - og gemmer dem under sofahynden..
--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 28-07-04 19:49

Ann Rudbeck skrev i <news:4107c756$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Ditte stjæler ikke vand. Hun stjæler derimod alle slags små dimser med
> alle fire poter - og gemmer dem under sofahynden..

Tja min kat er af den overbevisning at mad smager bedre
når det er opvarmet oghvad er smartere end at placere
byttet i slavens seng og benytte kropsvarme? Og ja,
alle små dimser er mulige spiselige...

Jane - sover som prinesessen på ærten
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 28-07-04 16:19

> [...]
> alene - for hun får ikke noget vand - selv om hun tørster bruger hun ikke

Nå det er altså ikke kun os der har en fjollet kat ...sjove historier der
kom frem ...især den med at stjæle koppen ...jamen jeg vil prøve nogen af
tingen ...rigtig nok det er en plast skål ...og den bliver skiftet ud ...hun
får vådkost nu ..men det skal hun ikke blive ved med, det er kun for at få
hende lidt i huld igen at hun får det - men jeg takker for alle rådene ...og
så må vi prøve os frem med dem

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-04 16:36

On 2004-07-28 17:18:39 +0200, "Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> said:

> hun
> får vådkost nu ..men det skal hun ikke blive ved med, det er kun for at få
> hende lidt i huld igen at hun får det

Så kan det jo være at hun begynder at drikke mere af vandskålen,
efterhånden som I går over til tørfoder?
Held og lykke
--
Knus fra Ann R

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-07-04 16:40

Arne Rasmussen wrote:

> [...]
> lade hende være hjemme alene - for hun får ikke noget vand - selv om hun
> tørster bruger hun ikke skålen ...nogen der har et godt råd

Hvor tæt står madem og vandet på hinanden? Jeg har oplevet en kat der ikke
ville drikke, hvis vandet stod ved siden af maden, men efter han fik en
skål i den anden ende af køkkenet var der ingen problemer.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Lady

Dato : 29-07-04 06:08

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> labber hun det i sig med største velbehag ...ja hun går ligefrem og mjaver

Min Hockey er så glad for at drikke af hanen i badeværelset, at han stormer
derud så snart nogen af os bare nærmer os.
Forleden gik det dog galt, da han ikke kom rigtigt op på toiletkanten ved
siden af og faldt i med hele bagkroppen.
Ikke rart for katten og specielt ikke rart for mig, der hurtigt fik ham op
af et toilet, der ikke var blevet skyllet ud i efter sidste tissebesøg
Det kostede ham et par timer på badeværelset, til han blev ren, og fremover
er der skideballe i luften, hvis brættet ikke lukkes ned.

Rådet med hundeskålen kan jeg tilslutte mig, da det også fungerer her, men
ellers kunne du prøve at sætte skåle op forskellige steder i huset. Måske
bryder katten sig bare ikke om at drikke der, hvor den står nu?? Hvem ved,
hvad der sker oveni hovederne på dem en gang imellem

Held og lykke.

T.Jakobsen

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 29-07-04 13:55

"Lady" <ladycatwoman@fjern.hotmail.com> wrote in message

> "Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Klip

[SNIP]
> bryder katten sig bare ikke om at drikke der, hvor den står nu?? Hvem ved,
> hvad der sker oveni hovederne på dem en gang imellem
>
> Held og lykke.
>
> T.Jakobsen

Du har fuldstændig ret - DET er et mysterium

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Pia Nave

Dato : 29-07-04 17:29

Lady wrote:

> Hvem ved, hvad der sker oveni hovederne på dem en gang imellem
>

> T.Jakobsen

Ikke jeg!! Dét har jeg opgivet at finde ud af for længst
Men jeg er sikker på, at alle 4 mitter herhjemme ville være guf for
adfærdsbehandlere at analysere lidt på kryds og tværs

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Charlotte petersson

Dato : 30-07-04 10:05

Hejsa

Jeg har en "dele" kat, den sover og spiser hvor den syntes at det er bedst
den dag. Men jeg kan ikke få ham til at drikke postevand, men gammelt
regnvand ude i gården er guf. Jeg har tidligere haft katte der kun ville
drikke fra fiskedammen.

mange hilsner
Charlotte,
der helt sikkert ville blive spærret inde, hvis jeg var halvt så sær som
katte.