Nybegynder !
Fra : PeterWR

Dato : 27-07-04 21:18

Hej,

Vi er nybegyndere med kat - har fået en dejlig killing på ca. 10 uger (nu).
Vi har haft den i ca. 3 uger nu.

To ting undre mig lidt - så måske har nogen et forslag ...

1) Den kradser lidt i gulvet rundt omkring - men, specielt meget i avisen
der ligger under mad- og vandskålene - bestemte steder på avisen. Hvad kan
det skyldes (kan det være rest-tryksværte der lugter) ?

2) Jeg ved at katte leger med deres egen hale - men, kan der være "årsager"
hvis den gør det specielt meget. Den kan ligge og sove, og så pludselig
vågne op og "kaste" sig voldsomt over halespidsen.

På forhånd tak, og med venlig hilsen
Peter

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 22:02

PeterWR skrev i <news:4106b8a0$0$205$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> 1) Den kradser lidt i gulvet rundt omkring

Hvis det er i forbindelse med at den spiser drikker kan det
være fordi som killing når man ligger hos mor får man mere
mælk når man ælter, og så er det en vane at ælte mens man
spiser (eller har det rigtigt godt ligesom da man var tryg
hos sin mor).

> 2) Jeg ved at katte leger med deres egen hale - men, kan der være

Jeg tror din lille mis er legesyg. Du kan eventuelt købe
eller lave noget legetøj til den. Tjek gruppens hjemmeside
for inspiration: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ under
punktet "produkter".

Jane - også katteelsker!
--
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_index.php?profile=828&limit_start=0&limit_user=15
æbleskrog.dk * xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 27-07-04 22:14

Som det allerførste har i i al fald taget den fra moderen ALT for tidligt.

Den _SKAL_ være 12 uger...!

Når i har taget den ved 7 uger kan det give mange adfærdsproblemer, både nu
og senere hen...!

Fra : Padre

Dato : 29-07-04 21:18

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:
> [...]
> tidligt.
>
> Den _SKAL_ være 12 uger...!
>
> Når i har taget den ved 7 uger kan det give mange adfærdsproblemer,

Tja - da jeg var dreng fik vi Fnug, som var taget fra moderen da hun var 3
uger gammel (vildkat der havde født i en brændeskur, giveren ville redde
killingerne da hun havde chncen) og som voksen fik jeg Lucifer, som jeg
fandt efterladt i en lyskasse som 5 uger gammel. Begge skulle flaskes op og
undervises i at vaske sig mm. men blev normale katte selvom de var præget på
hhv. min far og mig. Hvis det er en hunkat hjælper det, at de selv får
killinger.

Så værre er det heller ikke, selvom jeg selvfølgelig heller ikke vil
anbefale, at man tager en killing fra moderen før den er 12 uger.

--
Padre

Fra : Crazy Camilla

Dato : 29-07-04 23:09

"Padre" <spirito_santo@yahoo.spammenot.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Så værre er det heller ikke, selvom jeg selvfølgelig heller ikke vil
> anbefale, at man tager en killing fra moderen før den er 12 uger.

Hej.

Jeg har en kat, som var ret lille da jeg fik den.
Dengang troede jeg det var ok, når de var 8 uger, og jeg troede på at de
sagde den var 8 uger.
Men det viste sig efterfølgende at den var højest 6 uger da jeg fik den.
Nudie, som katten hedder, har i hvert fald taget skade, det er helt sikkert.
Nudie opfører sig bl.a. meget sterotypt, kan f.eks. stå og kradse i
gulvtæppet i en time uden pause.
Nudie er også meget tynd, og er svær at få til at spise, og Nudie er meget
lidt social.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : padre

Dato : 30-07-04 07:08

> Jeg har en kat, som var ret lille da jeg fik den.
> Dengang troede jeg det var ok, når de var 8 uger, og jeg troede på at de
> sagde den var 8 uger.

Men eftersom du troede den var 8 uger, og at det var OK, har du
garanteret heller ikke "undervist" den, sådan som min far/jeg gjorde
med vore to katte. Vi gav sutteflaske, vaskede dem etc, som en
kattemor ville have gjort, og det kan muligvis have gjort forskel
(hvad ved jeg).

padre

Fra : Leyna

Dato : 30-07-04 07:59

On 29 Jul 2004 23:07:42 -0700, spirito_santo@yahoo.com (padre) wrote:

>Vi gav sutteflaske, vaskede dem etc, som en
>kattemor ville have gjort, og det kan muligvis have gjort forskel
>(hvad ved jeg).

"...vaskede dem som en kattemor ville ha' gjort..."? Det har jeg lidt
svært ved at tro. Jeg kan sagtens se "billedet", men jeg er ret
overbevist om, at selv om det er morsomt, så er det nok ikke helt
korrekt!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-07-04 11:26

On 2004-07-30 08:07:42 +0200, spirito_santo@yahoo.com (padre) said:

> [...]
> med vore to katte. Vi gav sutteflaske, vaskede dem etc, som en
> kattemor ville have gjort, og det kan muligvis have gjort forskel

Jeg er ikke spor i tvivl om, at I har gjort jeres bedste
Men det handler om noget helt andet - også. Det handler om de små tegn,
kropssprog, lyde, som vi mennesker dårligt nok opdager, men som gør at
katten er socialt handicappet i omgangen med andre katte, hvis den ikke
har fået lært det. Ting den kun kan lære af en anden kat.
Og du har da ret - selvfølgelig kan man være heldig og få helt
fornuftige katte ud af dem, selv om de har mistet deres mor alt for
tidligt. Der er også mennesker, der vokser op til hele og mentalt sunde
voksne, selv om de har haft en hæslig barndom. Men chancen for at det
ikke går sådan, er ret meget større med en uheldig start i livet,
uanset om man er menneske eller kat.
--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-07-04 22:47

On 2004-07-27 22:17:42 +0200, "PeterWR" <pwr@post4.tele.dk> said:

> 2) Jeg ved at katte leger med deres egen hale - men, kan der være "årsager"
> hvis den gør det specielt meget. Den kan ligge og sove, og så pludselig
> vågne op og "kaste" sig voldsomt over halespidsen.

Sutter den også på halen? Hvis ja - det _kan_ måske være suttetrang /
tryghedsbehov den ikke kan få afløb for. Det er en af de ting,
adfærdseksperter nævner som symptom på, at killingen er kommet for
tidligt fra sin mor og søskende. Og det er jeres desværre, når den som
10 uger gammel allerede har boet hos jer i 3 uger. Normalt anbefaler
man, at killinger er mindst 12 uger før de kan undvære deres mor.
Når I nu har den - som alenekat vist endda? - ville jeg nok prøve at
finde en voksen kat som ven til den - én den kan søge tryghed hos og
(forhåbentlig) lære at blive "rigtig" kat af.
--
Knus fra Ann R

Fra : Jan Holm

Dato : 27-07-04 23:13

PeterWR wrote:
> [...]
> avisen der ligger under mad- og vandskålene - bestemte steder på
> avisen. Hvad kan det skyldes (kan det være rest-tryksværte der

Kradser eller skraber ? Hvis den står og skraber, ser ud som om den
vil dække maden til - ligesom den gør i bakken med sin afføring så er
det et tegn på at den ikke kan li' maden. Hvad fodre i med ?

Og jeg vil lige second den med at den er taget fra moderen alt for tidligt,
en voksen legekammerat ville være rigtig godt for den lille ny.

Venlig hilsen
Jan Holm

Fra : Denise

Dato : 28-07-04 08:08

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message
> Kradser eller skraber ? Hvis den står og skraber, ser ud som om den
> vil dække maden til - ligesom den gør i bakken med sin afføring så er
> det et tegn på at den ikke kan li' maden. Hvad fodre i med ?

Det er ikke helt rigtigt, hos os i hvert tilfælde. Når katte skraber ved
maden kan det enten betyde at de ikke kan lide den, men måske også at de vil
dække den og gemme til senere. En af vores gør tit det, at først spiser han
lidt, så skraber han, men så fortsætter han med at spise Ja underlige
er de jo.

--
Hilsen Denise

Fra : Charlotte A.

Dato : 28-07-04 20:37

Hejsa

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i
> [...]
han
> lidt, så skraber han, men så fortsætter han med at spise Ja underlige

Det er nøjagtigt det, der også er tilfældet med vores nye misling. Hun
spiser og spiser og går fra maden...og så kommer hun tilbage senere - og
hvis der er mere tilbage, skraber hun det til, som om det skal gemmes væk
(til hun bliver sulten igen, tror jeg).

Så jeg tror heller ikke, det er fordi din lille mis ikke kan lide maden.

--
KH
Charlotte A

Fra : Sussie J

Dato : 28-07-04 10:04

Enig mht. at give den lille en voksen legekammerat - måske
en af disse søde og kælne hunkatte kan bruges:

http://www.plasmic.dk/kat/katte.html

Hilsen
Sussie J.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 09:14

PeterWR wrote:
> Hej,
>
> Vi er nybegyndere med kat - har fået en dejlig killing på ca. 10 uger (nu).
> Vi har haft den i ca. 3 uger nu.

Jeg tillader mig at forudse at disse to linier vil give en debat.
Der er bred enighed om, at en kattekilling først bør tages fra sin mor i
12-ugers alderen og gerne senere.
Der er en del, den skal lære.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : PeterWR

Dato : 28-07-04 15:51

Tak for svarene. Det gav lidt ideer at arbejde videre med.

Jeg har selvfølgelig undersøgt nærmere med fødselstidspunkt, og det er medio
april - så det følger normen.

Med hensyn til mad, får han tørkost blandet med vand som det står på de
fleste emballager, og ind imellem blandet med forskellig KitKat.

Hilsen Peter