problem med Netværk mellem 3 computere.
Fra : Erik Linderoth

Dato : 27-07-04 09:26

Hej.

Nu har jeg ledt nettet tydt efter en løsning. og kan se jeg ikke er den
eneste der har problemet.

Konfig af netværk.
pc1
1 netkort. koblet til router/switch
OS. win xp Pro
Firewall deaktiveret. ipx/spx protokol installeret, fildeling over tcp/ip
deaktiveret.
Arbejdsgruppe mshome DHCP tildelt ip. 192.168.2.106

Pc2 og pc3 køre gennem svitch som er koblet til router/switch.
begge disse pcér har winxp pro som OS.
Firewall deaktiveret. ipx/spx protokol installeret, fildeling over tcp/ip
deaktiveret.
arbejdsgruppe mshome DHCP tildelt ip. 192.168.2.100 og 101

Problemet består i følgende.
Vi kan finde arbejdsgruppen og pc´er. Når vi dobbeltklikker siger den bare.
adgang nægtet. du har muligvis ikke tilladelse. bla bla bla .
Men hvis vi opretter forbindelse til netværksdrev ( til et af de stier som
vi selvfølgelig har delt ) er der ikke noget problem. så flyver vi jo
nærmest ind.
synes jeg har kørt de guider der er at finde, og kan ikke se nogen til det
ikke skulle virke.
De 3 computere kan pinge hinanden. uden problemer.

Læste et sted at gæst skulle være aktiveret. så det er den selvfølgelig. der
er sågar oprettet en bruger konto til de andre komputere,, uden held

Håber der er lidt hjælp at hente her.

Venlig Hilsen
Erik Linderoth

Fra : Taba

Dato : 27-07-04 11:15

[snip]

Mon ikke det er fordi I har slået fildeling fra? For når I dobbelt klikker
på en pc i en arbejdsgruppe går den ind og leder efter delte ting, og hvis I
har slået det fra kræver... tjaaae.. gæt selv

Og det kan anbefales at slå simpel fildeling fra og bruge den avancerede.

/Taba

Fra : Erik Linderoth

Dato : 27-07-04 17:37

"Taba" <fuck.u.spammers@all.around.the.world> skrev i en meddelelse
> [...]
> på en pc i en arbejdsgruppe går den ind og leder efter delte ting, og hvis
> har slået det fra kræver... tjaaae.. gæt selv

, ja nemlig ja. fildelingen er slået fra over tcp/ip, grunden til dette
er at jeg har læst, på www.wintip.dk netværks opsætning. at alm. lille
netwærk bruger ipx/spx hvis installeret. fordi såvidt jeg kunne forstå at
internettet kunne drille tcp ipen, og så vidt jeg forstod også sikre, da
udefra kommen trafik jo brugeer tcp/ip.

Ret mig hvis jeg tar fejl

> Og det kan anbefales at slå simpel fildeling fra og bruge den avancerede.

Ok.
hvori består forskellen, ?

Hilsen
Erik Linderoth

Fra : Taba

Dato : 27-07-04 18:03

> [...]
> internettet kunne drille tcp ipen, og så vidt jeg forstod også sikre, da

IPX? Det er en protokol som jeg er lige gammel nok til at kunen huske. Svjv
(udena t være netværksnørd) er den ikke så vanvittig populær mere, og jeg
kan ikke forstå de siger at man skal bruge IPX på et lille netværk. Hold dig
til TCP og ikke mindst IP protokollen til det.

> Ok.
> hvori består forskellen, ?

Bedre administrering af rettigheder, der er admin shares (roden af dine drev
er delt som standard med et dollar tegn bagefter, f.eks. d$, så hvis du
skriver \\computernavn (eller ip adr.)\d$ kommer der en boks op der vil have
at du skriver en administrator login, og hvis du gør det har du fulde
rettigheder til drevet). Du kan også bare dele drevet på gammeldags måde,
men for at være helt ærlig kan jeg ikke huske om jeg nogensinde har brugt
den simple fildeling, så jeg kan ikke uddybe mere desværre

/Taba

Fra : Taba

Dato : 27-07-04 18:10

> [...]
dig
> til TCP og ikke mindst IP protokollen til det.

Kiggede på den hjemmeside du linkede til og det er noget vrøvl han siger at
man skal installere IPX for at se andre computere på netværket. Sæt du din
IP på maksinerne korrekt op så skal det nok virke, og lad være med installer
IPX protokollen medmindre du skal spille bomberman eller et andet gammlet
spil fra dos tiderne/win95 tiderne For mange installeret protokoller har
jeg erfaret kan i sidste ende godt f*cke dit (inter)net forbindelse op!

/Taba

Fra : Erik Linderoth

Dato : 27-07-04 22:01

> [...]
har
> jeg erfaret kan i sidste ende godt f*cke dit (inter)net forbindelse op!

Vil Prøve at rode lidt med noget avanceret fil deling :),
Bomberman er nu heller ikke at kimse af, hehe

Hvis der er andre løsninger, modtager jeg stadig gerne forslag,,

Hilsen
Erik Linderoth

Fra : Henrik Wessmann

Dato : 14-08-04 19:36

Hej Erik,

Heg har ikke umidelbart en løsning på dit problem men måske kan du
hjælpe mig med mit..

Jeg har 4 pc'er som skal i netværk. Når jeg sætter en hub mellem
routeren og pc'erne får jeg automatisk tildelt en ip fra den
indbyggede DHCP server i routeren fra TDC.

Når jeg sætter en switch mellem routeren og pc'erne får jeg ingen
ip fra DHCP serveren...?

Jeg kan se af dit indlæg at du også gør brug af en switch. Havde
du nogle problemer med at få tildelt ip-adresser ?

Hilsen

Henrik