Parasitter og lign.!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 26-07-04 21:18

Hejsa.

Hvordan ser man om sin hund har parasitter eller andre ulækre ting der også
kan ødelægge pelsen og være til irriteration?

Har nogen af jeres hunde haft det? Man hører ikke så tit om det - og jeg er
lidt bange for at min lille hund måske har det! Så fortæl endelig om det -
så jeg måske kan be- eller afkræfte det :)

Mvh.

Ann

Fra : shadow

Dato : 27-07-04 14:01

Ann Nielsen wrote:
> [...]
> jeg er lidt bange for at min lille hund måske har det! Så fortæl
> endelig om det - så jeg måske kan be- eller afkræfte det :)

Hej Ann
Du kan læse mit inlæg under Allergiproblemer postet af Anette
Det vil give dig en del svar på dit spørgsmål.
--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Ann Nielsen

Dato : 27-07-04 14:42

>Hej Ann
>Du kan læse mit inlæg under
>Allergiproblemer postet af Anette
>Det vil give dig en del svar på
>dit spørgsmål.
>--
>M.V.H
>Jimmy & Laika

Hej Jimmy.

Min lille Gizmo har ingen allergi problemer - men han fælder! Han
klør sig ikke mere end andre hunde og har hverken rød hud eller
lign. En chinese crested hunderace fælder ikke - må ikke fælde!
Derfor er jeg lidt urolig! Men nogle jeg skriver med via nogle
hundegrupper mener at det måske godt kan være mider eller lign. i
pelsen! Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om man selv kan se
det - eller om jeg bliver nødt til at smutte til dyrlægen!

Mvh.

Ann

Fra : qfha

Dato : 27-07-04 16:27

"Ann Nielsen" skrev d. 26-07-04 21:18 dette indlæg :
> [...]
det -
> så jeg måske kan be- eller afkræfte det :)

--------

Hej Ann,
Livet som hundeejer er fuldt at problemer .
Nu kender jeg ikke en hel masse til din race, derfor slog jeg lige
omkring hundens standard. Her står, at hunden næsten ikke fælder. Det
betyder, at den rent faktisk fælder. Så er det selvfølgelig et
spørgsmål om omfang, det ved du bedst selv.

Men men men, jeg tror ikke du har været ude på de vilde våger med din
lille hund, derfor er sandsynligheden for den har mider m.m meget lille.
Det man ser oftest ved hunde er øremider, det kan du rent faktisk selv
se som sort grat i øret.

Men har en hund mider/skab kan man blot vaske den en enkelt gang i
cebacil, som kan købes på apoteket. Det er noget giftigt stads, som man
ikke skal bruge mere end højst nødvendigt.

Jeg tvivler som sagt meget på din hund har minder og lign. Skulle der
være en årsag er sandsynligheden langt større for, at den får det
forkerte foder, som bestemt kan give pelstab. Prøv at finde et andet
foder evt. med lidt mindre proteinindhold.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Nielsen

Dato : 27-07-04 20:58

> [...]
> forkerte foder, som bestemt kan give pelstab. Prøv at finde et andet
> foder evt. med lidt mindre proteinindhold.

Hej igen :)

Nu får min lille Gizmo Barf foder som er noget af det mest naturlige man kan
give sin hund og jeg skifter IKKE foder - for han er jo ikke på tørkost!

Mvh.

Ann

Fra : qfha

Dato : 28-07-04 07:25

"Ann Nielsen" skrev d. 27-07-04 20:58 dette indlæg :

> [...]
man kan
> give sin hund og jeg skifter IKKE foder - for han er jo ikke på

---------

Hej Ann,

Jeg skriver intet om tørfoder. Udsagnet skal relateres til al foder.

Altså find et foder, som ikke har så stort et proteinindhold end det du
giver. Det er blot sværere at styre når man barf-fodre. Og er netop
denne type fodrings svaghed. Hvilket oftest viser sig som konsekvenser
for hunde i vækst perioden.
For fædigtudviklede hunde kan det være ganske udmærket, men at fodre en
hvalp på denne måde er en synd, idet konsekvenserne er for store. Det er
ganske enkelt ikke muligt at styre hvalpens behov så snært, som med
tørfoder.

At du barf fodre hunden, er netop ikke det samme som, at han ikke får
forkert sammensætning af foder. Tværtimod.

Hvor stort et proteinindhold får din hvalp idag, og hvordan vil så du
regulere det.

Barf er igen blevet et modefænomen. Det var moderne for 20 år siden,
sådan går al mode op og ned. Der kommer nye folk til, som ser barf som
noget nyt. Men i den forrige periode fik man den erfaring, at denne type
fodring resulterede i for mange HD hunde og mange andre problemer.
Derfor tyede man til de færdiglavede produkter, og hundenes tilstand
måtte man konstatere blev væsentlig bedre. Den enkelte hundejer kan
simpelthen ikke lave et foder, der så omfattende kan dække hundens
forskellige behov.

At der så er kommet en mængde dårligt fuldfoder på markedet, det må man
så styre udenom. Evt som hundeejer lære at læse en indholdsfortegnelse.

Jeg håber for dig, at du får styr på din lille hunds behov og ikke
eksperimenterer for meget på den. Det er hunden der bærer
konsekvenserne.

Det kan sommetider være klogt ikke selv, at skulle opfinde den dybe
tallerken, men anvende flertallets erfaringer.

mvh

qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-07-04 21:41

> [...]
>
> Det kan sommetider være klogt ikke selv, at skulle opfinde den dybe
> tallerken, men anvende flertallets erfaringer.

Hej qfha

Jeg skiftede til barf metoden med at fodre, da min lille hvalp tabte sig
mere og mere og blev tyndere og tyndere... jeg tror nærmest at det er
"fejlen" i hans pelsproblem! Jeg har ikke eksperimenteret med hans kost
andet end at gå fra tørfoder til barfen som han spiser, hvilket har været
det vigtigste indtil videre...

Hvilket slags foder ville du mene ville passe fint til min lille vuffer?
Noget uden for meget protein og IKKE tørkost...

Mvh.

Ann

Fra : qfha

Dato : 29-07-04 08:44

"Ann Nielsen" skrev d. 28-07-04 21:41 dette indlæg :

> [...]
vuffer?
> Noget uden for meget protein og IKKE tørkost...

----
Hej Ann,
Som du jo kan se af min tidligere tekst er jeg voldsom tilhænger af
fuldfoder til hunde i vækstfasen. Det skyldes, at det er umuligt for
alm. hundeejere at sammensætte fodret rigtigt. Det er alene forholdet
mellem de forskellige ting der er umulige at overskue, blot forholdet
mellem kalcium og fosfor, som er uhyre væsentlig for korrekt udvikling
af skellettet, og dermed betydende for udvikling af HD. Men der er mange
aspekter, som bliver for omfattende at komme ind på her.

Kun til hunde med allergiproblemer mener jeg, at man skal give en kur
med ris og lam/kalkun samt vitaminpiller. Men det er ikke godt nok til
en ung hund i længden.
Nu ved jeg ikke hvad du har prøvet af fuldfoder, og hvorfor din hund
ikke ville spise det.
Det er sådan, at der ikke er et entydigt svar på hvilket foder der er
bedst (når vi taler om kvalitetsprodukterne) det ene kan være godt til
den ene hund og det andet til den anden. Der bliver man nød til at prøve
sig lidt frem. Det er sådan med hunde og foder, at man ret hutigt kan
aflæse på hundens pels om fodret er godt til den. Tiltager pelsens
omfang ret hurtigt er fodret normalt også ok til hunden. Du har lige
gjort den modsatte iagtagelse, og bør handle efter det.
Hvis du vil barf fodre skal du lære langt mere om det at fodre hunde,
for at tilfredsstille hundens behov. Vel at mærke hvis man vil gøre
noget ekstra for sin hund. Nogle vil blot sikre at hunden bliver mæt.
Det er folks eget valg, hvilken kvalitets hund de vil have. Men set med
mine øjne har barf kun sin berettigelse, når vi taler allergihunde,
resten vil lide under det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 29-07-04 09:01

> [...]
> af skellettet, og dermed betydende for udvikling af HD. Men der er
> mange aspekter, som bliver for omfattende at komme ind på her.

Hvordan tror du, man fodrede hunde i gamle dage? Tørfoder har man kun brugt
de sidste 30 år, og hunden har været husdyr i mindst 12000år.
HD forekomsten er ikke blevet mindre de senere år tværtimod.

Hilsen
Jytte

Fra : qfha

Dato : 29-07-04 13:58

"Jytte" skrev d. 29-07-04 09:01 dette indlæg :

> [...]
> de sidste 30 år, og hunden har været husdyr i mindst 12000år.
> HD forekomsten er ikke blevet mindre de senere år tværtimod.

------
Der tager du ganske enkelt fejl.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 31-07-04 07:27

qfha wrote:

> ------
> Der tager du ganske enkelt fejl.

Det gør jeg ikke. Hunden blev opfundet mange tusinde år før tørfoderet. Det
er bevist.
Op igennem 70erne steg forkomsten af HD. Jeg siger ikke det er p.gr.af
tørfoderet. Det tror jeg ikke det er, men det er nemmere at overfodre med
tørfoder end med frisk mad der jo fylder mere.
Det kan godt være at man gennem de senere år ved målrettet avl og brug af
indeks har fået lidt færre tilfælde af HD, men et problem er HD jo stadigvæk
på trods af "korrekt" sammensat fuldfoder.

Men at påstå at alm. mennesker ikke kan finde ud af at sammensætte et godt
foder til sin hund holder ikke. Det er ikke sværere at fodre sin hund med
sund mad end selv at spise og give sine børn en sund kost.

Hilsen
Jytte

Fra : x Vuf x

Dato : 31-07-04 12:17

Sat, 31 Jul 2004 08:26:45 +0200, Jytte wrote:

>Det er ikke sværere at fodre sin hund med sund mad
>end selv at spise og give sine børn en sund kost.

Næ det er da helt rigtigt, men hvad der er sundt
for mennesker er ikke altid sundt for hunde!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Jytte

Dato : 31-07-04 12:30

x Vuf x wrote:

> Næ det er da helt rigtigt, men hvad der er sundt
> for mennesker er ikke altid sundt for hunde!

Det har jeg heller aldrig hævdet.

Fra : x Vuf x

Dato : 31-07-04 13:04

Sat, 31 Jul 2004 13:29:52 +0200, Jytte wrote:

>Det har jeg heller aldrig hævdet.

Godt så, men det er ikke kun du og jeg, der læser her,
så man kan ikke bare la' det meste være underforstået.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 29-07-04 20:52

> [...]
> Det er folks eget valg, hvilken kvalitets hund de vil have. Men set med
> mine øjne har barf kun sin berettigelse, når vi taler allergihunde,

Hejsa.

Min lille hund der er de 9 måneder gammel har prøvet at få tørfoder - flere
forskellige slags og har sultet sig selv hver gang til at jeg sagde stop.
Bla. fik han Royal Canin i starten, Hills og noget billig foder fra et
supermarked. Intet af det gad han at spise! Da vi så prøvede med barf og han
spiste og er nu en flot hund - så er det da helt klart bedre end en død
hvalp! Han har hele tiden fået vitaminer og lidt fiskeolie ved siden af -
hvis det nu var han kom til at mangle noget...

Hvilket foder ville du anbefale at give en 5-6 kilo 9 måneder gammel hvalp,
der fælder som en sindsyg - og som er en race der ikke må fælde?

Mvh.

Ann

Fra : qfha

Dato : 02-08-04 16:18

"Ann Nielsen" skrev d. 29-07-04 20:52 dette indlæg :

> [...]
hvalp,
> der fælder som en sindsyg - og som er en race der ikke må fælde?

-----------

Hvis du på et tidspunkt vælger at ville fodre med fuldfoder igen, kan du
tage til en hundeudstilling og få prøver i de enkelte foderstande.
Herefter kan du se om der er noget din hund kan lide.
De produkter du allerede har prøvet synes jeg, af forskellige årsager,
ikke hører til de bedste. Jeg ville tage udgangspunkt i Nutro eller
Eukanuba. Men som jeg skrev tidligere, det er forskelligt, hvorledes den
enkelte hund reagerer på de forskellige produkter.
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/