Naboens hund lider?
Fra : MGA

Dato : 26-07-04 18:54

Vi har fået ny nabo - og jeg hilste på ham forleden da Kali opdagede hans
hund - en sort labrador.
Han fortalte at han lige havde købt den og at den var 3 år gammel.
Det er en uge siden.
I nat undrede jeg mig over en tuden og så i morges at det var naboens nye
hund som stod bundet ude i haven.
Der har den stået hele dagen! Den har klynket, pebet, gøet og lydt
forfærdelig ulykkelig. Jeg tror ikke naboen er hjemme...

Er det måden at opdrage en 3 år gammel hund der har haft en tidligere ejer?
At man binder hunden i haven en hel dag og går fra den?
Jeg synes det virker ondt og ufølsomt, men hvad ved jeg - en inkarneret
dyreelsker....

Hvad siger i?

Mette

Fra : FirstName Lastname

Dato : 26-07-04 19:21

On Mon, 26 Jul 2004 19:53:51 +0200, MGA wrote:
> Er det måden at opdrage en 3 år gammel hund der har haft en tidligere ejer?
> At man binder hunden i haven en hel dag og går fra den?
Det er ulovligt at binde en hund og gå fra den.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-34.html

Start med at tage en venskabelig snak med naboen, han ved måske ikke
bedre. Giv ham nogle gode råd til hvordan han lærer hunden at være
alene hjemme. Det kan være svært for en omplaceret hund. Kig tilbage i
gruppen for at finde gode ideer. Tilbyd eventuelt at hunden kan komme over
til dig nogle timer hver dag (hvis du er hjemme).

Lad være med at true med politi for at undgå unødige
nabostridigheder.

Fra : fam. Ager

Dato : 26-07-04 19:25

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> At man binder hunden i haven en hel dag og går fra den?
> Jeg synes det virker ondt og ufølsomt, men hvad ved jeg - en inkarneret

Hej Mette!

folk er f..... nogle underlig skabninger!!!,
Havde jeg været dig, ville jeg ikke kunne lade være med at blande mig på en
pæn måde..
er din nabo en der er til at tale med?, hvis han er, så fortæl ham, at du
har haft det så skidt, pga. hundens tydelige ulykkelighed, om hvorffor den
står der, bundet.
Det kan jo være total uvidenhed.... (forhåbenligt). Hvis han har problemer
med den, så prøv at komme med nogle løsninger til ham, hvis du kan.
Den kan måske have alene hjemme problemer, og han har måske ikke taget tid
til at indtoducere den i sit nye hjem, og så har det måske været en
nødløsning for ham. hvem ved... Men tåbelig løsning.

prøv dog at tal med ham... Så har du da gjort dit..

Mvh. Marie

Fra : ST

Dato : 26-07-04 20:42

> [...]
>
> prøv dog at tal med ham... Så har du da gjort dit..
>
> Mvh. Marie
>
> Så kan man jo undre sig over, hvor han har den hund fra?

Desværre findes der sådanne tykhudede individer som omtalte hundeejer,
desværre siger min erfaring mig (både hunde og heste) at de ofte ikke er til
at påvirke. Han må efter mit ringe kendskab allerede overtræde adskillige
love, en hund skal have mulighed for at søge læ/skygge, snorens længde, etc.
samt ikke mindst naboernes tolerence over for støjen. Det er meget fint hvis
du kan påvirke ham (eller andre i familien?), ellers må sagen gå sin
kedelige gang efter min mening - for den hund har da ikke noget liv.
Desværre har vi ikke plads til en hund mere - reparerer stadig på de
psykiske skader som vores second-hand hund har efter sin tidligere ejer.
Held og lykke med dit projekt - lad os følge historien - mvh Susanne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-07-04 21:30

Hej Mette
Et par paragrafer fra Dyreværnsloven

Kap. 1 §2
Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt,
herunder at de huses, fodres, vandes og
passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærds-
mæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske
og videnskabelige erfaringer.

§ 3.
Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at
dyrets behov tilgodeses, jf. §2 Det skal
herunder sikres at dyret har den fornødne bevægelses-
frihed også under optagelse af foder, drikke og ved hvile.
Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres
behov.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Claudio Adam

Dato : 27-07-04 06:32

> [...]
>dag og går fra den?
>Jeg synes det virker ondt og
>ufølsomt, men hvad ved jeg - en inkarneret

Jeg kan give dig et tip,
hvis du selv lander i samme situation en dag:
Vi passer med jævne mellemrum en dejlig Rotweiller
for nogle mennesker, der om nogle er dyrelskere!
Selv haver vi en sort schæfer tæve, og begge skal det siges er ikke
årsunger:
altså et par ældre damer der tåler hinandens selskab blot på en
behørig afstand.
Derfor løber den sorte i en indhegnet have, og Rotweilleren er tøjret
til en pæl jeg haver savet af ca 10 cm over jorden,
flaglinen er ca. en 20 meter, den kører så i en slags svivel tror jeg
det hedder, Rotweilleren haver således fri adgang til
vand, skygger under store træer og blødt græs at ligge på, det kan man
vel ikke ligefrem kalde dyreplageri, selv om det
måske for søndags bilister vil virke således?
Håber du kan bruge det til noget
hilsen,
Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : FirstName Lastname

Dato : 27-07-04 15:55

On Tue, 27 Jul 2004 05:31:31 +0000, Claudio Adam wrote:
> [...]
> tøjret til en pæl jeg haver savet af ca 10 cm over jorden, flaglinen
> er ca. en 20 meter, den kører så i en slags svivel tror jeg det hedder
Bemærk at det sikkert er ulovligt. Hunde lovens $5
Stk. 1. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Jeg ved dog ikke hvordan man definer til stadighed.

Kilde http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-34.html

Fra : Claudio Adam

Dato : 27-07-04 17:08

FirstName Lastname <name@company.com> skrev:
>Bemærk at det sikkert er ulovligt.
>Hunde lovens $5
>Stk. 1. Det er forbudt til
>stadighed at holde en hund bundet.
>
>Jeg ved dog ikke hvordan man
>definer til stadighed.
>
>Kilde
>http://www.familieadvokaten.dk/Brev
>e-100/b100-34.html

Godag godag,

nu er det joh ikke i nattetimer eller sen aften, der er tale om,
ej heller i koldt og dårligt vejr da den så ( Rotweileren )ligger
og feder den på divaneseren,
ligeledes skal det nævnes at begge hunnde er når de er tættest på
hinanden udenfor: er omkring 2 meter fra hinanden , så de er ikke
alene,

men nok om det,

hilsen,

Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-07-04 07:54

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message
> [...]
> At man binder hunden i haven en hel dag og går fra den?
> Jeg synes det virker ondt og ufølsomt, men hvad ved jeg - en inkarneret

Har du snakket med naboen og hvis ikke, hvorfor ?

Allan

Fra : MGA

Dato : 29-07-04 22:29

> Har du snakket med naboen og hvis ikke, hvorfor ?
>
> Allan

Han har ikke været hjemme om dagen!

Men nu er hunden blevet stille og den går rundt i haven uden snor, så jeg
går ud fra at det blot var til at starte med at den skulle stå bundet.
Jeg tror der er åbent ind til garagen og den har nok vand derinde. Den
virker mere rolig, så jeg er også blevet rolig.

Mette