Blanding
Fra : scas

Dato : 26-07-04 14:39

Hvad får man hvis man parre en Maine Coon hun og en Burmeser han ?

Scas

Fra : Lene Vang

Dato : 26-07-04 14:50

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad får man hvis man parre en Maine Coon hun og en Burmeser han ?
>
> Scas

En huskat

Hilsen Lene

---

Fra : scas

Dato : 26-07-04 14:58

okay men kommer den til at være en blanding af dem begge ? altså kort og
lang håret eller kommer der lidt af hvert og er det synd at blande dem ?

Scas

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 15:12

scas wrote:
> okay men kommer den til at være en blanding af dem begge ? altså kort
> og lang håret eller kommer der lidt af hvert og er det synd at blande
> dem ?
>
> Scas

Det er slet ikke meningen, at parre de to racer....hverken fra Maine Coon
eller Burmeser opdrætterens synspunkt...forstår godt, at vi efterhånden er
mange opdrættere, der neutraliserer vores killinger, før de bliver solgt.
Køb Jer en huskat fra et internat eller lign. og lad være med at blande
racer på kryds og tværs.

Hilsen

Tina
opdrætter af Norske skovkatte

Fra : Mette R

Dato : 26-07-04 15:30

> okay men kommer den til at være en blanding af dem begge ? altså kort og
> lang håret eller kommer der lidt af hvert og er det synd at blande dem ?

Ja, det er så ganske afgjort synd at blande dem. Der er folk der kæmper for
at gøre burmseren til hvad den er i dag, og det samme gælder main coonen.
Hvorfor laver huskatteblandinger når man kan få de sødeste huskattekillinger
på kattehjemmene, der bliver aflivet hvis man ikke finder hjem til dem.

- Mette

-------
Gillian
opdræt af Norsk Skovkat / Breed of Norwegian Forestcats
Home: www.gillian.dk
Phone: (+45) 5190 7883

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-04 21:33

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> wrote in message
> okay men kommer den til at være en blanding af dem begge ? altså kort og
> lang håret eller kommer der lidt af hvert og er det synd at blande dem ?
>
> Scas

det er umuligt at forudsige hvilke træk der bliver fremtrædende hos
katten.... faktum er at det vil være en huskat der tilfældigvis har aner
med stamtavle....
man kan være smart og kalde dem noget sødt som "maine-meser" men med to så
forskellige racer vil udsvinget være for stort til at det vil være tydeligt
at se hvilke racer der har været indvolveret.... du kan risikere at der
kommer killinger der ser meget coonede ud, og killinger der er meget
burmeseragtige...... alstså ikke noget endegyldigt look.....
jeg vilk synes det er synd at blande så forskellige racer, og hvis du
spørger mig ville jeg mene at den ENESTE grund til at blande racer er hvis
det er i et avls øjemed hvor man vil fremelske nogle bestemte træk, og det
kræver et KÆMPE forarbejde....

knus sabina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-07-04 23:34

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> skrev...
> okay men kommer den til at være en blanding af dem begge ? altså kort og
> lang håret eller kommer der lidt af hvert og er det synd at blande dem ?

Hvordan de kommer til at se ud er et godt spørgsmål... de kan komme til at
ligne både maine coon og burmesere hver for sig, eller noget
blandingsnoget...

Mht. om det er synd... ja altså, som opdrætter af burmesere synes jeg jo at
det er synd for racens vedkommende (både MCO og BUR), da opdrætterne
arbejder for at fremme den pågældende race man nu har valgt at opdrætte - og
dermed fremelske de karaktertræk, både fysiske og temperamentsmæssige, som
er kendetegnende for racen. Det ødelægges ved at blande dem.
Desuden kan det være meget synd for katten hvis det er burmeseren som er
hunkatten - maine coons er jo noget større og laver killinger der ved
fødslen er ca. dobbelt så store som burmeserkillinger, så man kan altså
risikere at killingerne bliver ALT for store til at katten kan føde dem
normalt. Hvis det er maine coon'en der skal være mor er det ikke et problem
fysisk set...

Mvh.
Camilla
Camischa's burmesere & abyssinere
http://www.burmese.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-07-04 22:30

"scas" <scas@FJERNjubiimail.dk> wrote in message
> Hvad får man hvis man parre en Maine Coon hun og en Burmeser han ?
>
> Scas

Du får et helt kuld korthårskatte, dog er de alle bærere af langhår

Lille l= langhårsgen
Store K = korthårsgen
K er dominant. Bestemmer over l, hvis begge er til stede

Mormis: ll
Farmis: KK
Killinger kan være følgende: Kl Kl Kl Kl
Alle korthåret.

Hvis farmis dermed var en korthårskat med langhårsgen: Kl, var sagen en hel
anden.

Så hvis jeg husker rigtigt at en Burmeser er korthåret, så får du et rent
korthårskuld

Nina
www.tendertribes.dk