Forvrænget skærmbillede G5 OS10.3
Fra : simon

Dato : 26-07-04 10:14

Hej

Jeg har en 1,6GHz G5, hvor billedet efter start bliver fuldstændig
forvrænget eller overstyret.
Under selve starten ser alting rigtigt ud. Det er først til allersidst i
startproceduren forvrængningen optræder. Skærmkortet har været skiftet uden
effekt. Skærmen selvfølgelig også.
Det er ligegyldigt hvilken skærmopløsning eller antal farver, der vælges -
det ser lige skidt ud.
En foreslog mig at installere et ny system. Det skal jo nok hjælpe, men er
der nogen chance for at lægge nyt system på uden at skulle installere
programmer forfra? I modsat fald er jeg parat til at prøve alt muligt andet
først!

vh simon

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 11:12

In dk.edb.mac, simon <simonix@postottedotteledotdk> wrote:

[snip - fejlbeskrivelse]

> [...]
> der nogen chance for at lægge nyt system på uden at skulle installere
> programmer forfra? I modsat fald er jeg parat til at prøve alt muligt andet

Du kan altid lave en archive and install, så bibeholder den det gamle
system i en mappe der hedder 'Previous Systems', og den kan ud så snable
filer og programmer ud af igen.

Alternativt kan du lige prøve at oprette en anden bruger, og se om
problemet også findes hos den bruger, det kan være en indstillingsfil
for din brugerder er gået i kage.

Afslutningsvist, har du prøvet at kalibrere skærmen?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: RPC_PMAP_FAILURE

Fra : simon

Dato : 26-07-04 12:01

"Jonas Voss" <voss@null.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for din brugerder er gået i kage.
>
> Afslutningsvist, har du prøvet at kalibrere skærmen?

Det er i hvert fald et par ting at prøve!
foreløbig tak

vh simon

Fra : simon

Dato : 26-07-04 14:36

zip

> Ny bruger er OK. Der er altså et eller andet med den oprindelige bruger.

Er der et bud på, hvor jeg finder den/de pågældende indstillingfil/er?

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 14:42

> Er der et bud på, hvor jeg finder den/de pågældende indstillingfil/er?

Jeg går ud fra det er nogle af skærmindstillingerne den er gal med, men
hvor og hvilke ved jeg ikke.

Du kan prøve at lede efter den med 'Preferental Treatment':

<http://www.macupdate.com/info.php/id/14450>

eller værktøjet plutil fra kommando-linien.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: system needs to be rebooted

Fra : simon

Dato : 26-07-04 15:14

> Jeg går ud fra det er nogle af skærmindstillingerne den er gal med, men
> hvor og hvilke ved jeg ikke.
>
> Du kan prøve at lede efter den med 'Preferental Treatment':

Hvis man fjener den fil, der hedder com.apple.universalaccess.plist, så
kører det s'gu!
Jeg var så hidsig, at jeg installerede et frisk system på en anden disk.
Måske kan jeg snuppe filen fra den installation og se forskellen!

vh simon

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 15:29

In dk.edb.mac, simon <simonix@postottedotteledotdk> wrote:

> Hvis man fjener den fil, der hedder com.apple.universalaccess.plist, s?
> k?rer det s'gu!
> Jeg var s? hidsig, at jeg installerede et frisk system p? en anden disk.
> M?ske kan jeg snuppe filen fra den installation og se forskellen!

Det forklarer miseren. Du har højst sandsynligt, ved et tilfælde, kommet
til at slå nogle af featuresne for synshæmmede til.

Prøv f.eks. at gå i System Preferences -> Universal Access og vælg White
on Black.

Ser det ud som 'fejlen' du meldte om hos dig?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: waste water tank overflowed onto computer

Fra : simon

Dato : 26-07-04 15:49

> [...]
> on Black.
>
> Ser det ud som 'fejlen' du meldte om hos dig?

Nej, derimod ser det ud, som hvis man banker den forøgede kontrast over på
fuld gas!
Det er nok det, der er gået forud. Jeg kan se, at den genererer en frisk
indstillingsfil når man har skruet på det. Så problemet må således siges at
være løst!
Mange tak for venlig deltagelse!
vh simon

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-07-04 12:04

simon - simonix@postottedotteledotdk on 26/07/04 11:13 wrote:

> [...]
> der nogen chance for at lægge nyt system på uden at skulle installere
> programmer forfra? I modsat fald er jeg parat til at prøve alt muligt andet

Er den en helt anden skærm du har prøvet, eller en af samme slags?

--
/peter

Fra : simon

Dato : 26-07-04 12:36