Dyrlæger og ernæringskendskab!!
Fra : maz

Dato : 24-07-04 12:22

I Politiken i dag er der en artikel om Hill's undervisning af
dyrlægestuderende om ernæring af katte og hunde samt foder. Noget
betænkeligt. Kan findes på forsiden af www.politiken.dk under overskriften:
"Firma underviser dyrlægestuderende"

Link:

maria

Fra : Denise

Dato : 24-07-04 12:59

maz wrote:
> [...]
> betænkeligt. Kan findes på forsiden af www.politiken.dk under
> overskriften: "Firma underviser dyrlægestuderende"

Hej
Jeg kan huske min bror fortalte om, at han havde været til nogle foredrag,
eller måske var det undervisning, hvor Hills fortalte om deres produkter.
Det mener jeg er for et par år siden. Jeg kan huske, at han grinte skævt og
rystede på hoved over, hvordan de bare skamroste deres produkter, som de
bedste. Jeg synes godt nok også det var lidt, hvad skal jeg sige, mærkeligt
at de sådan kunne få lov til at preparere kommende dyrlæger. Men de fleste
hopper vel heller ikke på, at det er det enegyldige mærke. Selvom jeg selv
bl.a. bruger Hill, ved jeg jo godt at der er andre mærker, der er fuldt på
højde.
NB! Broderen mangler bare sit speciale, så har jeg en dyrlæge i familien om
et par måneder. Tror nu alligevel, jeg nogle år vil holde mig til dem med
praktisk erfaring, i hvert fald til special tilfælde

--
Hilsen Denise

Fra : jytte jensen

Dato : 24-07-04 13:50

> [...]
>
> Link:
>
> maria
>
>Foder er faktisk et interessant emne. Jeg ville skifte fra Eukanuba (et
kvalifoder) og købte derfor Hill´s Nature Best. Jeg fik nærlæst
næringsindholdet på de 2 poser og fandt at der over hele linien var et
væsetligt lavere indhold i Nature end Eukanuba !! Der er ingen som helst
garanti for at foder købt hos dyrlægen skulle være det bedste, hvilket
artiklen da også siger ganske tydeligt. Hvor det kunne være godt at købe
foder hos dyrlægen (fordi de har Hill´s) er måske at der findes specielle
diætfoder ?

Venlig hilsen
Jytte Jensen

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-07-04 15:57

Sådan har det været i USA i mange år, at Hills har leveret
materiale og undervisere til de dyrlæge-studerende og
netop måden de "skamroser" deres eget produkt (som
i mine øjne ikke er noget at råbe hurra for) uden at tage
hensyn til nogle af de undersøgelser der viser at bl.a
det store indhold af kulhydrater, er en af de væsentligste grunde til at der
er så mange overvægtige katte. Det har betydet at Hills er kommet i strid
modvind blandt en stor gruppe katteejere, og at deres markedsandel er faldet
betydeligt, måske er det derfor at de nu kaster blikket
på Europa

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 25-07-04 09:33

Marianne Hellemose wrote:
> Sådan har det været i USA i mange år, at Hills har leveret
> materiale og undervisere til de dyrlæge-studerende og
> netop måden de "skamroser" deres eget produkt (
Forkasteligt. Jeg synes det er uetisk og stærkt betænkeligt, at private
firmaer skal stå for undervisningen af dyrlæger og dermed favorisere deres
egne produkter. Lige præcis Hills opfylder nemlig ikke de ernæringsmæssige
krav til korrekt fodring, så det gør det endnu værre :(

Maria

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-07-04 17:47

Den artikel der var i dyrenes beskyttelses medlemsblad for nogle måneder
siden, hvor de testede kattemad, er den stil at stole på?

Udfra den har jeg ihvertfald valgt at give mine katte Iams, fordi det fik
temmelig mange points i forhold til hvad det koster.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : jytte jensen

Dato : 24-07-04 22:30

> [...]
> temmelig mange points i forhold til hvad det koster.
>
> --
> Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Hej Lasse
vil du ikke være sød at fortælle lidt mere om den artikel. Dels er jeg
nysgerrig, er ikke intereseret i at betale for meget om godt foder, og
dels er der måske andre i gruppen der kan få glæde af den.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 22:54

"jytte jensen" <missmerkurKATTE@BAKKEesenet.dk> skrev i en meddelelse

> vil du ikke være sød at fortælle lidt mere om den artikel. Dels er jeg
> nysgerrig, er ikke intereseret i at betale for meget om godt foder, og
> dels er der måske andre i gruppen der kan få glæde af den.

Jeg kender ikke rigtig den fra Dyrenes Beskyttelse, men bladet Tænk+Test har
nu frigivet deres test af kattemad, så man ikke længere skal bruge kodeord
for at læse artikler og selve testen:

http://www.taenk.dk/test/alle/kattemad/

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-07-04 01:30

On 2004-07-24 23:54:11 +0200, "Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> said:

> [...]
> nu frigivet deres test af kattemad, så man ikke længere skal bruge kodeord

Det er så vidt jeg ved den samme undersøgelse, der er offentliggjort i
både Tænk og Dyrenes Beskyttelses blad.
--
Knus fra Ann R

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-07-04 08:05

Ann Rudbeck wrote:

> Det er så vidt jeg ved den samme undersøgelse, der er offentliggjort i
> både Tænk og Dyrenes Beskyttelses blad.

Umidlbart synes jeg ikke de ser helt ens ud, jeg kan prøve at se om jeg
stadig har bladet liggende, så kan jeg fortælle jer lidt mere om det.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : maz

Dato : 25-07-04 09:30

Ann Rudbeck wrote:
> Det er så vidt jeg ved den samme undersøgelse, der er offentliggjort i
> både Tænk og Dyrenes Beskyttelses blad.

Det er den samme undersøgelse. Jeg har også bladet fra DB. De viser det bare
ikke helt ens.

Maria

Fra : Vibeke

Dato : 25-07-04 08:19

> [...]
>
> Udfra den har jeg ihvertfald valgt at give mine katte Iams, fordi det fik
> temmelig mange points i forhold til hvad det koster.

Nu skal du så også lige huske på at kolonnen hvor der står prisen (1,5kr) er
udregnet på hvor meget IAMS anbefaler katten skal have pr dag.
Hvis du dog kigger på kolonnen hvor de har udregnet hvor meget katten reelt
set skal have, så er prisen pludselig en helt anden. Der er jo rimelig langt
fra 44 til 71 g. Så koster det 2,63 kr/dag at fodre en 4 kg's kat med IAMS.
Det er da lidt skræmmende. Generelt ikke særlig godt fremstillet af
TÆNK+TEST

Vibeke