2xRJ45 -> 1x RJ45 -> 2xRJ45
Fra : Martin Petersen

Dato : 24-07-04 10:16

Hejsa...

Så vidt jeg har forstået er det kun to par der bliver brugt i et
netværkskabel. Kan man så ikke få en adapter der kan udnytte de to andre
par, så man kan køre 2 maskiner på et kabel?

Altså: 2xRJ45 -> 1x RJ45 -> 2xRJ45

Eller bruges de to sidste til noget skærm?

Det ville være lækkert at slippe for at trække endnu et kabel igennem huset.
:)

- Martin

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 10:18

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Altså: 2xRJ45 -> 1x RJ45 -> 2xRJ45
>
> Eller bruges de to sidste til noget skærm?
>
> Det ville være lækkert at slippe for at trække endnu et kabel igennem
huset.

Lad kablet ende i en switch, og kør videre derfra..........
(switche fås til omkring 100 kr....)

Mvh Jens

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-07-04 10:23

Jens (mkg@tuknet.dk) skrev følgende:

> Lad kablet ende i en switch, og kør videre derfra..........
> (switche fås til omkring 100 kr....)

Det var for at undgå endnu en boks. Kan man få en switch der ikke kræver
psu? Bare en tre ports.

- Martin

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 24-07-04 10:41

Jens wrote:

> Lad kablet ende i en switch, og kør videre derfra..........
> (switche fås til omkring 100 kr....)

Jeg menes at have set at man kan få en lille fiks sammen kobler, der gør at
man kan bruge kablet til 2 stk pc'er.
netkortet bruger jo kun fire af de otte tråde ik.? Eller tager jeg fejl.

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 13:05

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kan bruge kablet til 2 stk pc'er.
> netkortet bruger jo kun fire af de otte tråde ik.? Eller tager jeg fejl.

Såvidt jeg kan regne ud, skal man bruge 2 af dem, da den afsendende switch
kun sender på de "rigtige" par, ellers vil de 2 modtagere jo få samme data
tilsendt.

Hvordan switchen så vil opfatte 2 forskellige macadresser som svar på
hvilken maskine der er i den anden ende aner jeg ikke......
Uanset hvad, så er det noget skrammel ikke at overholde de mest elementære
netværks regler, efter min mening.

Det er muligt det vil virke, men det er ikke optimalt, og det bliver i
længden uoverskuligt at holde styr på hvad der går galt når/hvis det ikke
virker.

Dimserne kan købes, men de er dyrere end en switch, og hvad er så formålet ?

Mvh Jens

Fra : Cubus

Dato : 24-07-04 10:33

http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-55

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-07-04 11:09

Cubus (cubus@sol.dk) skrev følgende:
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev

> http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-55

Jeg takker.. Men til den pris tror jeg nu nok hellere jeg vil købe en
switch, eller lave adaptoren selv. :)

- Martin

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 24-07-04 12:47

On Sat, 24 Jul 2004 11:15:52 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> [...]
>netværkskabel. Kan man så ikke få en adapter der kan udnytte de to andre
>par, så man kan køre 2 maskiner på et kabel?

Her det lille trick med to forbindelser i et kabel
kablet splittes med 2 stik i hver ende.

Forbindelser i et alm stik:

1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4 blå
5 blå/hvid
6 grøn
7 brun
8 brun/hvid

Splitterstik:

Så behøver du kun et kabel til hver 2 computere.

stik 1 til en computer
1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4
5
6 grøn
7
8

stik 2 til den anden computer
1 brun/hvid
2 brun
3 blå/hvid
4
5
6 blå
7
8

Kablet er naturligvis ens i begge ender ved et strait kabel
det er ikke helt efter bogen, men virker gør det sgu

det er ALTID kun ben 1236 der anvendes
HUSK ben tælles fra venstre mod højre
med kablet i maven og tungen nedaf

smart ikke !

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 13:26

<complex-fjernes-@pc.dk> skrev i en meddelelse

> smart ikke !

Næe.

De 2 ekstra stik koster i omegnen af 20% af en 5 ports switch, forudsat man
gør det rigtigt første gang.
Og hvad sker der med kablets kvalitet hvis det bliver lidt mere end 10 meter
mon ?
Jeg gider ikke køre 10Mbit mere........

Mvh Jens

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 24-07-04 13:48

2 ekstra stik koster 2x2 kr ialt 4 kr
hvis du har nogle switche til 2o kr vil jer godt købe 10 stk
Jeg har den omtalte løsning med 67m kabel enda i fri luft
liggende i hækken på 5år, og så bruger stik ikke strøm.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : *XxX*

Dato : 24-07-04 14:37

> 2 ekstra stik koster 2x2 kr ialt 4 kr
> hvis du har nogle switche til 2o kr vil jer godt købe 10 stk
> Jeg har den omtalte løsning med 67m kabel enda i fri luft
> liggende i hækken på 5år, og så bruger stik ikke strøm.

Er overførslen så optimal eller hva? kan man mærke det eller opdater man det
ikke til husbehov?

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 14:37

<complex-fjernes-@pc.dk> skrev i en meddelelse

> 2 ekstra stik koster 2x2 kr ialt 4 kr

De stik jeg plejer at få koster nu 8 kr stk.
Hvor fås de til 2 ?

> hvis du har nogle switche til 2o kr vil jer godt købe 10 stk
> Jeg har den omtalte løsning med 67m kabel enda i fri luft
> liggende i hækken på 5år, og så bruger stik ikke strøm.

Og hvilken hastighed kan det kabel så klare i praksis ?

Mvh Jens

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-07-04 16:32

Jens (mkg@tuknet.dk) skrev følgende:

> De stik jeg plejer at få koster nu 8 kr stk.
> Hvor fås de til 2 ?

Jeg giver 50 øre hos den lokale elsmed... Så jeg bruger "complex"'s løsning.
Tak for den forresten! :)

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 02:15

Jo jo -du kan sagtes få adaptere -men hvorfor ikke udnytter kablet optimalt.

Altså netværk til en computer med ALLE 8 ledninger - og dermed større
hastighed..

Ok det kræver selvfølgelig at du skal have netkort der kan anvende
teknikken - stil netkortet til FULD DUBLEX.

mvh
BHC

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-07-04 06:15

On Mon, 26 Jul 2004 03:14:57 +0200, "Bjarne Haugaard"
<bhcdatakroelleamail.dk> wrote:

> Altså netværk til en computer med ALLE 8 ledninger - og dermed større
> hastighed..
>
> Ok det kræver selvfølgelig at du skal have netkort der kan anvende
> teknikken - stil netkortet til FULD DUBLEX.

Fuld duplex kræver ikke flere ledere end halv duplex.

Og hvis man sætter duplex statisk, skal man huske at gøre det i
begge ender, dvs. både på pc'en og switchen, for at undgå duplex-
konflikter. (For de fleste billige switche, kan man ikke sætte
duplex, og så skal man altså lade være med at gøre det på pc'en).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-04 21:10

Bjarne Haugaard wrote:
> [...]
>
> Ok det kræver selvfølgelig at du skal have netkort der kan anvende
> teknikken - stil netkortet til FULD DUBLEX.

Hvis du vil udnytte ALLE 8 ledninger så skal du have 2 netkort. 4
ledninger i hvert netkort. og hver netkort kan køre fuld dublex, som
egentlig bare betyder at du sender samtidig med du modtaget. Dvs 200Mb
hver vej, hvis du da bruger 100MB netkort.

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 31-07-04 01:03

10 og 100Mbit udnytter kun 2 af de 4 ledningspar i kablet, og man kan derfor
snildt bruge den løsning der er givet længere oppe.
Man skal dog vide at det ikke vil være muligt senere hen at køre 1000base-t
netværk på samme kabel, da det bruger alle 4 ledningspar.