Remote Desktop på en WinXp maskine?
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-07-04 19:44

Hvorfor er det at man ikke kan lave en remote session, på en WinXp der
allerede er logget en bruger ind på.?

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 23-07-04 22:20

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det at man ikke kan lave en remote session, på en WinXp der
> allerede er logget en bruger ind på.?

Fordi winXP er en enbrugerlicens, som betyder "en bruger ad
gangen"...........

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-07-04 22:23

Jens wrote:

> Fordi winXP er en enbrugerlicens, som betyder "en bruger ad
> gangen"...........

Og det kan der ikke laves om på.?
Også selv om det er den samme bruger.?

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 23-07-04 22:47

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Og det kan der ikke laves om på.?
> Også selv om det er den samme bruger.?

Det kan man muligvis godt, men så er man ude i noget regbase halløj, og det
er jeg ikke så meget for.
Men hvis det er samme bruger er det vel ikke et problem, du overtager jo
bare din egen session på en anden skærm, og kan senere få den op lokalt
igen.....

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 24-07-04 09:34

Jens wrote:

> Det kan man muligvis godt, men så er man ude i noget regbase halløj,
> og det er jeg ikke så meget for.

Ok da.

> Men hvis det er samme bruger er det vel ikke et problem, du overtager
> jo bare din egen session på en anden skærm, og kan senere få den op
> lokalt igen.....

Ja det er det jeg gerne vil, men så skal jeg "logge" af først og lade den
stå på login skærmen.
Jeg vil bare gerne kunne slukke for skærmen uden af logge af først og der
efter kunne overtage sessionen på en remote skærm.

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 10:15

> Ja det er det jeg gerne vil, men så skal jeg "logge" af først og lade den
> stå på login skærmen.

Nej.

> Jeg vil bare gerne kunne slukke for skærmen uden af logge af først og der
> efter kunne overtage sessionen på en remote skærm.

Det kan du også, det kræver blot at din konto er medlem af administratorer,
har et password, og at den indbyggede adminkonto har et password.

Hvis du er logget ind på den stationære, og du fra en anden maskine bruger
start - kør "mstsc" - pcnavn (eller wanip på en router med port 3389
forwardet), overtager du maskinen der hvor den er kommet til, og hvis du
derefter lukker sessionen på krydset øverst til højre, kan du genoptage
samme session lokalt når du når frem til den.

Selvfølgeligt skal fjernstyrring være slået til, og det virker ikke på en xp
home.....

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 24-07-04 10:35

Jens wrote:

> Nej.

> Det kan du også, det kræver blot at din konto er medlem af
> administratorer, har et password, og at den indbyggede adminkonto har
> et password.

Jeg er Administrator på den givende pc, jeg bruger admin kontoen på den, og
der er pass på den.

> [...]
> til, og hvis du derefter lukker sessionen på krydset øverst til
> højre, kan du genoptage samme session lokalt når du når frem til den.

Det er netop det jeg ikke kan, der kommer en fejl meddelse når jeg prøvet at
logge på som siger,
at der er en session i gang.

Du kan se fejlmeddelsen i dk.binaer på messege id

> Selvfølgeligt skal fjernstyrring være slået til, og det virker ikke
> på en xp home.....

Jep det har jeg aktiveret, det er i egenskaber på Denne Computer ikonet ik.?
Og mit OS er WinXP Pro.

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 10:41

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er Administrator på den givende pc, jeg bruger admin kontoen på den,
og
> der er pass på den.

Du skal jo connecte med den konto som er logget på i forvejen, hvis "Henrik"
er logget på med pass "Henrik", er det det du skal bruge i mstsc
loginboksen, ikke "Administrator" med tilhørende pass, den konto skal man
ikke bruge medmindre det er strengt nødvendigt.

> Du kan se fejlmeddelsen i dk.binaer på messege id

Som betyder at det ikke er den i forvejen brugte konto der forsøges med.

> Jep det har jeg aktiveret, det er i egenskaber på Denne Computer ikonet
ik.?

Jo, og kontroller lige at din egen konto står nævnt som tilladt fjernbruger.

> Og mit OS er WinXP Pro.

Ok.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 24-07-04 10:56

Jens wrote:

> [...]
> mstsc loginboksen, ikke "Administrator" med tilhørende pass, den
> konto skal man ikke bruge medmindre det er strengt nødvendigt.

Jeg er logget ind med Administator på computeren nu og har været det hele
tiden, og den vil stadig ikke.
Også selv om jeg skriver Administrator som bruger og det pass jeg har.
Den fejl meddelse kommer lige meget hvad jeg gør, også lige meget hvilken
konto jeg logger ind med.

Det er den..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 24-07-04 12:59

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er logget ind med Administator på computeren nu og har været det hele
> tiden, og den vil stadig ikke.

Du kan netop ikke bruge "Administrator" til dette formål.
Brug din egen konto, som skal være "medlem" af enten superbrugere eller
administratore.

> Det er den..

Så brug den, og ikke den indbyggede administrator konto, den er der kun til
specielle formål, ikke til dagligt brug.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 25-07-04 09:39

Jens wrote:

> Du kan netop ikke bruge "Administrator" til dette formål.
> Brug din egen konto, som skal være "medlem" af enten superbrugere
> eller administratore.

P*s, det har jeg sku glemt.. Kan man på nogle måde kopiere Admin profilen
til en alm. profil, og dermed beholde alle indstillinger.?

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 31-07-04 10:47

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> P*s, det har jeg sku glemt.. Kan man på nogle måde kopiere Admin profilen
> til en alm. profil, og dermed beholde alle indstillinger.?

Ja, Hklik på denne computer, egenskaber - avanceret - brugerprofiler
"indtsillinger" - kopier til - ,,vælg den brugermapper der skal have samme
indstillinger.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 31-07-04 13:46

Jens wrote:

> Ja, Hklik på denne computer, egenskaber - avanceret - brugerprofiler
> "indtsillinger" - kopier til - ,,vælg den brugermapper der skal have
> samme indstillinger.
>
> Mvh Jens

Ok, takker. ET andet spørgsmål.? :)
Jeg har to pc'er på mit hjemmenetværk her.
Kan jeg på nogen måde gøre så jeg "udefra" kan fjernstyre begge computere.?
Altså vælge hvilken en af dem jeg vil lave remote session på.?

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 31-07-04 16:36

"Henrik Sørensen" <spørg@efter-mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ok, takker. ET andet spørgsmål.? :)

NP.

> Jeg har to pc'er på mit hjemmenetværk her.
> Kan jeg på nogen måde gøre så jeg "udefra" kan fjernstyre begge
computere.?

Njae, det afhænger af hvilken netforbindelse du har, og især om der er en
router mellem net og lan ?

> Altså vælge hvilken en af dem jeg vil lave remote session på.?

Man kan jo vælge den ene, og derfra nå den anden efterfølgende.
(jeg hopper ofte rundt mellem 15 maskiner med den metode.)

Eller opsætte routeren til remote administration, og via den vælge hvilken
lokal pc man vil have fat i.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 31-07-04 22:15

Jens wrote:

> NP.

> Njae, det afhænger af hvilken netforbindelse du har, og især om der
> er en router mellem net og lan ?

Ja der er en router mellem net og lan'et.

> Man kan jo vælge den ene, og derfra nå den anden efterfølgende.
> (jeg hopper ofte rundt mellem 15 maskiner med den metode.)

Orv, det æder da netforbindelsen op eller.?

> Eller opsætte routeren til remote administration, og via den vælge
> hvilken lokal pc man vil have fat i.

HEhe.. Så skal man ændre nat hver gang.! Nej tak ;)

Det var faktisk ikke et så dumt tip "jamen" i tråden kom med der.. :)

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 01-08-04 11:45

> Orv, det æder da netforbindelsen op eller.?

Ikke hvis man sørger for at køre i fuld skærm, da det så kun er "1"
fjernskrivebord der skal opdateres, og det er jo ikke nødvendigt at kalde
mere end 2 ad gangen, den man får fat, og den man skalbruge derfra.......

> HEhe.. Så skal man ændre nat hver gang.! Nej tak ;)
>
> Det var faktisk ikke et så dumt tip "jamen" i tråden kom med der.. :)

Hvor stor er forskellen på at ændre NAT et sted, hver gang, og at huske den
rigtige port hver gang ?
Hvis man ændrer nat, kan man jo efter endt arbejde lige lukke porten efter
sig......, så det kun er routeren der kan tilgås, på en eller anden underlig
port feks....

Hvis man ændrer porten, får man også flere åbne porte i routeren, da den jo
skal åbnes for at skidtet kan virke.

Og...., om fjernsupport virker hvis man ændrer porten, erjeg noget i tvivl
om, men det må komme an på en prøve.

Mvh Jens

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 01-08-04 22:46

Jens wrote:

> [...]
> fjernskrivebord der skal opdateres, og det er jo ikke nødvendigt at
> kalde mere end 2 ad gangen, den man får fat, og den man skalbruge

Aha, det var jeg ikke lige klar over. Troede at den opdaterede hele tiden.
Det lader til at være løsningen så.. :)

> [...]
> Hvis man ændrer nat, kan man jo efter endt arbejde lige lukke porten
> efter sig......, så det kun er routeren der kan tilgås, på en eller

Hmm. Det er bare en stor proces hver gang, og så skal man jo gøre det remote
også.

> Hvis man ændrer porten, får man også flere åbne porte i routeren, da
> den jo skal åbnes for at skidtet kan virke.

Hmm ja, flere porte åben gør dig bare mere usikker.. Du sir' noget.

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Jens

Dato : 02-08-04 09:11

> Hmm. Det er bare en stor proces hver gang, og så skal man jo gøre det
remote
> også.

Ikke nødvendigvis, man kan jo lave en genvej, som giver adgang til
opsætningen i routeren, dog kun hvis man bruger samme pc hver gang

Mvh Jens

Fra : jamen

Dato : 31-07-04 16:49

Henrik Sørensen wrote:
> Ok, takker. ET andet spørgsmål.? :)
> Jeg har to pc'er på mit hjemmenetværk her.
> Kan jeg på nogen måde gøre så jeg "udefra" kan fjernstyre begge computere.?
> Altså vælge hvilken en af dem jeg vil lave remote session på.?

Du ændrer blot den port remote desktop lytter på. Så kan du forwarde til
de forskellige maskiner..

http://support.microsoft.com/?kbid=306759

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 31-07-04 22:17

jamen wrote:

> Du ændrer blot den port remote desktop lytter på. Så kan du forwarde
> til
> de forskellige maskiner..
>
> http://support.microsoft.com/?kbid=306759

Aha, det lyder udmiddelbart nemt. Men der står at "The Remote Assistance
feature in Microsoft Windows XP may not work correctly if you change the
listening port".
Spørgsmålet er om det har den store indflydelse.? :/

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen