Classic, Mac os 9 på os 10.3.4
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-07-04 19:08

Hej NG.

Jeg har købt en brugt os 9 cd fordi jeg regnede med at det sagtens kunne
installeres ovenpå min os x uden problemer, men nu er jeg imidlertid
kommet lidt i tvivl efter at have googlet lidt rundt.

Sagen er den at man åbenbart ikke altid kan boote fra os 9 og jeg bider
mærke i at den måske kan finde på at overskrive os x-partitionen? Har
jeg forstået det korrekt eller hvordan?

Såvidt jeg forstår skal os 9 installeres på samme partition som os x og
det vælger man åbenbart under installationen. Kan jeg risikere at miste
data, eller burde der ikke være nogen problemer i det?

Håber på nogen hurtige svar, så jeg kan komme i gang

På forhånd tak,

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-07-04 19:20

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> data, eller burde der ikke være nogen problemer i det?
>
> Håber på nogen hurtige svar, så jeg kan komme i gang

Du kan installere Mac OS 9 på hvilken som helst partition, men hvis du
skal boote fra den (hvis din maskine kan boote i Mac OS 9) skal der
være installeret Mac OS 9 drivere på partitionen.

Der sker ikke noget ved at installere Mac OS 9 på samme partition som
Mac OS X, da den ikke rører Mac OS X filerne. Det er nemlig ikke
nødvendigt at formatere eller noget, og Mac OS 9 mapperne har andre
navne end Mac OS X's.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-07-04 21:20

René Frej Nielsen wrote:
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

-snip-

> Du kan installere Mac OS 9 på hvilken som helst partition, men hvis du
> skal boote fra den (hvis din maskine kan boote i Mac OS 9) skal der
> være installeret Mac OS 9 drivere på partitionen.

Jep, det aner jeg ikke om der er er, men det finder jeg ud af snart

> [...]
> Mac OS X, da den ikke rører Mac OS X filerne. Det er nemlig ikke
> nødvendigt at formatere eller noget, og Mac OS 9 mapperne har andre

Ok, takker - jeg havde bare læst noget om at nogen havde fået rod i
partitionerne men det var vist også fordi de havde eksperimenteret med
at have yellow-dog-linux samtidigt på...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-04 19:34

In article <41000261$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]

> Sagen er den at man åbenbart ikke altid kan boote fra os 9 og jeg bider
> mærke i at den måske kan finde på at overskrive os x-partitionen? Har

Nye Mac-modeller (er det dem fra i år?) kan ikke boote i OS 9, men alle
Mac kan køre OS 9 fra OS X som det, der hedder Classic. Begge dele
kræver at der installeres OS 9 på harddisken.

> Såvidt jeg forstår skal os 9 installeres på samme partition som os x og
> det vælger man åbenbart under installationen. Kan jeg risikere at miste
> data, eller burde der ikke være nogen problemer i det?

Mig bekendt er der mange, der har OS X og OS 9 på hver sin partition.
Man kan heller ikke miste data, da en installation af OS 9 ikke rører
ved OS X, med mindre du formaterer harddisken. Den eneste hage, jeg kan
komme i tanker om, er, at man kun kan installere OS 9 på en harddisk,
der har OS 9 diskdrivere installeret. Det vælger man under
formateringen. Ofte er de installeret, men er de ikke, kan du kun
installere dem ved at reformatere og derved miste alle data på disken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-07-04 21:22

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Mac kan køre OS 9 fra OS X som det, der hedder Classic. Begge dele
> kræver at der installeres OS 9 på harddisken.

Min Powerbook 12" er vist ca. 13 mdr gammel...

> Mig bekendt er der mange, der har OS X og OS 9 på hver sin partition.

Jeg tror hellere jeg vil have det på den samme, så det kigger jeg lidt på.

Ok, takker for jeres svar,

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-07-04 21:44

ØV!

Martin Jørgensen wrote:

> -snip-

> Min Powerbook 12" er vist ca. 13 mdr gammel...

Der sker intet når jeg booter og trykker "c" inde. Den starter bare mac
os 10.3.4 op som normalt...
-snip-

Hvordan finder jeg nu ud af hvad der er galt og hvad jeg kan gøre? Jeg
har ikke særligt meget lyst til at skulle geninstallere alting.....!
Altså: Skyldes det at jeg har en ny PB eller skyldes problemet at der
ikke er os 9 diskdrivere??? Jeg kan ikke vælge cd´en i "Startup disk"
under "System preferences"...

Er i sikre på at der ikke er en eller anden smart gut, som har fundet
nogle måder at omgå det latterlige problem? Iøvrigt troede jeg at os 9
var godtnok til at køre som "Classis" men i mine "preferences" skriver
den noget om at den skal have mac version 9.1 eller bedre og jeg har
fået mig en version 9.0...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-07-04 22:40

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
> Altså: Skyldes det at jeg har en ny PB

Jeps.
Alle Powerbooks fra og med januar 2003 mangler evnen til at boote i OS9.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-04 23:05

In article <1ghcmz5.cnityyeospkgN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Jeps.
> Alle Powerbooks fra og med januar 2003 mangler evnen til at boote i OS9.

Det er også rigtigt. I min alder går tiden så hurtigt. Det er alle
Mac-modeller, der er introduceret sidste år og senere, der ikke kan
boote i OS 9.
Men hvordan installerer man egentlig Classic på en Mac, der ikke kan
boote i OS 9? Sætter man en OS 9 cd i og klikker på
installationprogrammet? Hvis det er i carbon, kan det vel også køre
under OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-07-04 13:41

> [...]
> boote i OS 9? Sætter man en OS 9 cd i og klikker på
> installationprogrammet? Hvis det er i carbon, kan det vel også køre
Det tror jeg sq ikke, man kan. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Det er jo en lidt atypisk situation med en nyinst., da OS X er nyere.
Mig bekendt kan man blot kopiere en systemmappe (OS 9.1 eller senere)
over fra fx. en extern HD.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-07-04 22:44

> Der sker intet når jeg booter og trykker "c" inde. Den starter bare mac
> os 10.3.4 op som normalt...

Det forstår jeg godt. En PowerBook 12" kan IKKE køre Mac OS 9. Den er
alt for ny.

Hmm... hvordan fik du egentlig installeret Mac OS 9 på den?

> [...]
> var godtnok til at køre som "Classis" men i mine "preferences" skriver
> den noget om at den skal have mac version 9.1 eller bedre og jeg har

Du skal hente Mac OS 9.2.1 og 9.2.2 opdateringerne fra Apple og
installere dem, men det kræver jo at disse Classic-programmer startes
og du har jo ikke Classic kørende... hmm... det er problem!

Der må være en helt anden måde og det er der! På de CD'ere som fulgte
med din PowerBook må der være en Classic installation. Den ligger på
der der Tilbagekopier Software CD'ere og det DEN du skal bruge og ikke
en gammel Mac OS 9 CD.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-07-04 13:41

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> På de CD'ere som fulgte
> med din PowerBook må der være en Classic installation.
Det skal du bestemt ikke regne med!

Min eMac fra januar 2003 havde kun OS X-cd'er med

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 12:38

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Det skal du bestemt ikke regne med!
>
> Min eMac fra januar 2003 havde kun OS X-cd'er med

på hvilke der lå en komplet OS9 installation.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-07-04 13:53

René Frej Nielsen wrote:

> Det forstår jeg godt. En PowerBook 12" kan IKKE køre Mac OS 9. Den er
> alt for ny.

Ok. Underlig beslutning, ikke at lave det bagudkompatibelt...

> Hmm... hvordan fik du egentlig installeret Mac OS 9 på den?

Det har jeg aldrig gjort men købte en brugt cd gennem mediacmac.dk for
kr.200,- (+det løse), fordi jeg troede at jeg kunne installere Classic
ovenpå min os X på den måde....

Jeg har heller ikke selv installeret os X. Det medfulgte med min PB,
købt for ca. 2 mdr siden...

> Du skal hente Mac OS 9.2.1 og 9.2.2 opdateringerne fra Apple og
> installere dem, men det kræver jo at disse Classic-programmer startes
> og du har jo ikke Classic kørende... hmm... det er problem!

Ja

> [...]
> med din PowerBook må der være en Classic installation. Den ligger på
> der der Tilbagekopier Software CD'ere og det DEN du skal bruge og ikke

Ok. Fedt. Nu virker det vistnok, det der hedder "classic"... Der er
ihvertfald kommet en masse nye programmer og jeg kan godt se at det
åbenbart er fra os 9.

Men vil det sige at jeg slet ikke kan bruge os 9-cd´en til noget? Sælger
reklamerede ellers med at den kunne bruges til at køre
classic-programmer med og jeg troede ikke at os 9 fulgte med os X... Jeg
gav sgu´ hele kr.200 + porto + 25 kr i gebyr men fik også os 9-kassen
med inkl. manual og original indpakning og cd´en er uden ridser (ifølge
sælger er cd´en kun brugt 1 gang). Måske nogen vil købe den hvis jeg
ikke kan bruge den?

hmm. Det fatter jeg ikke.

Nåh, men nu kan jeg i System preferences gå ind under classic og både
vælge start og stop osv, hvilket jeg ikke kunne før + jeg kan køre
Acrobat reader og Outlook express, f.eks + nogle flere.

Den har også lavet nogle flere mapper i roden på min harddisk.. Hvad er
de der "extensions" for noget. Jeg har også set nogle af jer snakke om
det og under "advanced" står mine options på "Turn off extensions"...?

Iøvrigt tak for de fine svar til alle
Det er *meget* interessant at have Classic på sin computer, syntes jeg...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-04 15:15

In article <41010a26$0$210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Ok. Underlig beslutning, ikke at lave det bagudkompatibelt...

Det er jo omvendt. De har ikke fjernet en bagudkompatibilitet. De har
omvendt besluttet ikke at bruge tid, energi og penge på at gøre de nye
Mac bagudkompatible. Det vil jo også kun være os forbrugere, der er der
til at betale.

> [...]
> ovenpå min os X på den måde....
>
> Jeg har heller ikke selv installeret os X. Det medfulgte med min PB,

Så er du jo sådan set blive snydt. Man må jo kun bruge et program, hvis
man har licens til det. Og det vil for os private enkeltbrugere i
princippet sige, at man har cd'en med programmet. Så du har faktisk slet
ikke ret til at bruge OS X. Det er så hvad det er. Men det er jo også
dumt ikke at have cd'er til styresystem og programmer. Der kan jo
hurtigt ske et eller andet, så man må geninstallere. Sker det, skal du
ud at købe en cd til kr. 1.200,-.
Det er ikke fordi jeg er forarget over, at du ikke har licens. Jeg
vil blot helt generelt minde om, at man skal spørge efter cd'erne, når
man køber brugt computer. Ofte sælges computere med en masse dyre
programmer. Men de er bare installeret. Man får ikke cd'er eller
manualer med. Og dermed har man strengt taget ikke licens til at bruge
dem, og man kan ikke installere dem igen, hvis ens harddisk bryder
sammen, eller noget andet sker. Så reelt er de programmer ikke noget
værd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-07-04 17:48

Henrik Münster wrote:

> [...]
> man har licens til det. Og det vil for os private enkeltbrugere i
> princippet sige, at man har cd'en med programmet. Så du har faktisk slet

Det har jeg da også. Hvordan i alverden tror du jeg fik det der Classic
til at fungere, uden en original os X-cd og system restore?

> [...]
> dumt ikke at have cd'er til styresystem og programmer. Der kan jo
> hurtigt ske et eller andet, så man må geninstallere. Sker det, skal du

Øøøøøh, jeg tror vi snakker forbi hinanden... Jeg har hele tiden haft os
x-cd´en...

> Det er ikke fordi jeg er forarget over, at du ikke har licens. Jeg

Jeg HAR licens. Hvad i alverden får dig til at tro at jeg ikke har det?

> [...]
> dem, og man kan ikke installere dem igen, hvis ens harddisk bryder
> sammen, eller noget andet sker. Så reelt er de programmer ikke noget

Jeg aner ikke hvorfor du er kommet ud på dette vildspor, men et vildspor
det er det ihvertfald...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-04 21:28

In article <4101410f$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Øøøøøh, jeg tror vi snakker forbi hinanden... Jeg har hele tiden haft os
> x-cd´en...

Det var fordi du skrev, at du ikke selv havde installeret OS X, men at
det bare fulgte med computeren. Jeg opfattede det sådan, at du bare
havde det, der lå på harddisken. Men så er alt jo i skønneste orden. Og
hvis du har Classic installeret og det fungerer, så er det jo også i
orden. Så har du jo OS 9 installeret. Din computere kan ikke boote i OS
9, da den er for ny. Men du kan sagtens bruge OS 9-programmer på den i
Classic.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-04 00:46

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Der sker intet når jeg booter og trykker "c" inde. Den starter bare mac
> os 10.3.4 op som normalt...

Hvis du partout vil installere fra CD'en skal du boote OSX fra HD'en
indsætte CD'en, åbne Systemidnstillinger og vælge OS9 CD'en som dit
clasic miljø - når det er bootet (i OSX) kan du starte dettradtiotionelle OS9 installeringsprogram.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-07-04 13:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> clasic miljø - når det er bootet (i OSX) kan du starte dettradtiotionelle OS9 installeringsprogram.

Hmm. ok. Nu hvor jeg vistnok har fået det der classic installeret, så
kan man åbenbart installere os 9 samtidigt, ovenpå os x... Er det det
du/i siger?

Hvilke programmer får man ellers med ved at installere os 9 som ikke er
med i classic og hvad fylder det egentligt? Tror nok at jeg fatter det
hele lidt bedre nu, men du/i må hellere lige besvare spørgsmålene så jeg
helt forstår det

Jaja, man er vel newbie

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-04 14:47

In article <41010b39$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]

> med i classic og hvad fylder det egentligt? Tror nok at jeg fatter det
> hele lidt bedre nu, men du/i må hellere lige besvare spørgsmålene så jeg

OS 9 og Classic er det samme. OS 9 er sidste version af det klassiske
Macintosh-styresystem. Forskellen i de to betegnelser, er, at man bruger
Classic, når man kører OS 9 under OS X. Det vil sige, at man booter i OS
X som normalt. Derefter starter man Classic og dermed OS 9 enten ved at
åbne et OS 9 program eller bare åbne Classic. Betegnelsen OS 9 bruger
man, når computeren er bootet i OS 9. Der er enkelte programmer, der
ikke bryder sig om at køre under Classic, men foretrækker, at computeren
er bootet i OS 9. Men det er jo ved at være en saga blot. Problemet var
større for et par år siden, da mange stadig havde OS 9 versionen af
programmerne, og visse programmer endnu ikke var kommet til OS X. De nye
Macintosh-modeller, der er introduceret fra og med 2003 kan derfor ikke
boote i OS 9, men de kan godt køre Classic.

> Jaja, man er vel newbie

Hvad skal du så med OS 9/Classic? Det er ment som en overgangsordning
for folk, der endnu ikke har opgraderet deres programmer til OS X
versioner. Der er ingen grund til, at en begynder skal til at lære at
bruge OS 9, som er et gammelt styresystem, der ikke længere
viderudvikles, og som der ikke udvikles programmer til mere. Hvis man
bruger Windows sidder man vel heller ikke og booter computeren i Windows
3.1 hele tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-07-04 15:18

Henrik Münster wrote:
> In article <41010b39$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
-snip-
> Hvad skal du så med OS 9/Classic? Det er ment som en overgangsordning

Bl.a fordi jeg har noget software til os 9, som jeg gerne vil bruge.
-snip-

Men hvem kan så forklare mig hvorfor der nu kommer et firkantet ikon med
en jordklode i, efterfulgt af et mindre ikon med skiftevist et
spørgsmålstegn og et mac-symbol med en glad mand, under opstart når jeg
genstarter?

Det tager nu pludselig en smule længere at genstarte, men der er måske
intet formål andet end at vise at classic er installeret?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-04 15:26

In article <41011ded$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> -snip-
>
> Bl.a fordi jeg har noget software til os 9, som jeg gerne vil bruge.

OK. Det var blot fordi du kaldte dig begynder. Så plejer man ikke at
have gamle programmer liggende.

> [...]
>
> Det tager nu pludselig en smule længere at genstarte, men der er måske
> intet formål andet end at vise at classic er installeret?

Mon ikke den leder efter et styresystem? Dit OS X styresystem er måske
ikke sat som startsystem længere, og så leder computeren efter et
brugbart styresystem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-04 00:44

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Min Powerbook 12" er vist ca. 13 mdr gammel...

installer dog en OS9 mappe til dit classicmiljø fra den medfølgende
DVD. der skulle gern ligge en .pkg eler m.pkg på skiven forfra du kan
installere en OS9 mappe.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-07-04 13:59

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> installer dog en OS9 mappe til dit classicmiljø fra den medfølgende
> DVD. der skulle gern ligge en .pkg eler m.pkg på skiven forfra du kan
> installere en OS9 mappe.

Hmm, tror nu ikke at der ligger nogen .pkg eller m.pkg filer derpå, men
tror nok at den der "System restore"-funktion gjorde udslaget der fik
det der Classic til at virke... Se mine andre indlæg

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-04 14:50

> [...]

> tror nok at den der "System restore"-funktion gjorde udslaget der fik
> det der Classic til at virke... Se mine andre indlæg

syetmrestore installerer den fra en .pkg eller .mpkg - men den er
sikkert godt gemt på DVD'en.