HJÆLP, vi har fået en opmærksomhedskrævend~
Fra : Tomas Skott

Dato : 22-07-04 12:50

Hejsa alle

Mon der er nogen, som sidder inde med et godt råd? Min kæreste og jeg er de
heldige ejere af en dejlig labradortæve (og to katte). Vores eneste problem
er, at hun konstant kræver opmærksomhed, og vi går bogstavelig talt og
falder over hende flere gange om dagen. Hun er nærmest som fluepapir på fire
ben, og vi bliver desværre ofte irriterede på hende. Vi har prøvet at følge
rådene i en pjece fra Dyrenes Beskyttelse, "Når hunden tigger om
opmærksomhed", men uden den store succes. Vi har også købt en buster-cube,
og en Kong-bold, begge dele til at putte mad i for at aktivere hunden, men
det har næsten ikke hjulpet. Vi går 30-60 minutter med hendes om dagen, men
det hjælper heller ikke synderligt på problemet. Hun har stadig overskud til
konstant at være i hælene på os, og hun er desværre temmelig uselvstændig og
giver ikke rigtig lege selv. Hun forventer, at vi underholder hende.

Er der nogen, som kan komme med et godt råd? Lige nu snakker vi om muligvis
at anskaffe en hund mere som legekammerat til hende...mon det ville hjælpe,
eller er der en bedre løsning?

På forhånd tak for hjælpen

Med dyrevenlige hilsener
Tomas og Mariann

Fra : JSC

Dato : 22-07-04 13:24

"Tomas Skott" <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle
>
> Mon der er nogen, som sidder inde med et godt råd?

I skal sørge for at hun bliver mentalt træt!

> [...]
og
> giver ikke rigtig lege selv. Hun forventer, at vi underholder hende.

Det er i mine øjne alt for lidt i går med hende, sats på at bruge 1½-2 timer
om dagen, hvor hun kan samle dufte m.m. Det trætter mentalt. Hvis hun bare
er i rimelig form får i aldrig gået hende træt i dagligdagen.

Husk det er en apporterende jagthund i har fået, dvs. selvom hun muligvis
ikke skal bruges til jagt, så er det en god måde at aktivere hende ved at
træne apportering og at finde udlagte/gemte ting i et område.

Det skulle være rigtig godt med noget sportræning, hvilket jeg personligt
ikke har den stor erfaring med!

> [...]
muligvis
> at anskaffe en hund mere som legekammerat til hende...mon det ville

En hund mere kan være en løsning, det kan også ende med at i får 2 meget
aktive hunde som er en pestilens at være sammen med. Jeg ville helt klart
starte med at motivere den hund i har....

Mvh,
Jørgen

Fra : Pia

Dato : 22-07-04 13:49

Jeg vil bare sige AMEN til hvad Jørgen har sagt og så sige at i skriver ikke
noget om hundens alder..???
Det er utroligt vigtigt at motivere hunden( ung som gammel) , så den ikke
bare går og føler sig tilovers, derved får man et hængetræ.
Jeg har en stor blandings hund på 5 år som var meget syg det første år (
multi allergi ) det tog lang til at vænne ham fra at have " snuden i hånden"
på os hele tiden, da han var syg var han jo om os hele tiden. Men ved
træning og i kraft af at han fik det bedre ( tak for Wolles Wow +
anihistaminer, hjemmelavet mad *S*) så er han i dag så langt at han ikke
hænger om os hele tiden, men er selvstændig og glad .
Han opfordrer os til ture/ lege/ øvelser m.m . men hvis vi siger nej , ikke
nu . så laver han noget andet ..hvor han før blev ved og ved . tålmodighed ,
kærlighed og konsekventhed , faste rutiner er nøgleordene..

--
Hi Fra Pia
http://animator.bravepages.com/

These Words Were Written By JSC:
40ffb179$0$241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-07-04 13:30

> [...]
de
> heldige ejere af en dejlig labradortæve (og to katte).

Hej
Hvor gammel er hun?
Hvis hun ikke er en helt lille hvalp skal hun aktiveres langt mere end de
par ture I går. Det er jo en jagthund I har så en rigtig god ide er at gå
til træning f.eks. i Dansk Retriever Klub, hvor træningen er rettet mod
apporterende jagthunde.
Hilsen Vibeke

---

Fra : qfha

Dato : 22-07-04 15:02

"Tomas Skott" skrev d. 22-07-04 12:50 dette indlæg :
> [...]
muligvis
> at anskaffe en hund mere som legekammerat til hende...mon det ville

------------

Labradoren er generelt meget behagesyn, men det kan bestemt tage
overhånd. Det er ikke sådan, at I ofte giver hende godbidder, således
hun føler hun hellere må være klar, hvis der sker noget. Den adfærd ser
også ofte. Hvis det ikke er tilfældet, så må I se at komme til træning
med hende. Det bør I nu under alle omstændighed. Helst jagthundetræning,
da det vil tilfredsstille hende mere end f.eks. lydighed. Hvis I har
stambog på hende, bør I søge den lokale afd. af DRK.
Det er ikke en god ide at få en til, før i har check på den første.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas Skott

Dato : 22-07-04 17:27

Tak for jeres svar!

Vores tæve en knap 1 år. Vi går faktisk til hundetræning med hende, hun blev
forfremmet fra hvalpeholdet til aspirantholdet for en månedstid siden, men
træningen blev desværre afbrudt - først af hendes løbetid og derefter af
sommerferien, hvor der ikke var træning. Hun er utrolig lydig og meget
lærenem og gør omgående, hvad vi beder hende om. Jeg (Mariann) kunne
allerede fra hun var et halvt år tage snoren af hende, og jeg tror faktisk,
at qfha har fat i noget af det rigtige i den forbindelse, for jeg brugte
godbidder til at fastholde hendes opmærksomhed, ligesom jeg stadig gør, når
jeg/vi lærer hende tricks og kunstner, som vi træner dagligt. Jeg tror
problemerne er kommet på den måde, for hun har konstant fokus på os, og har
nok derfor ikke lært at aktivere sig selv. Det er så blevet et problem nu.
Jeg tror, vi må prøve at trappe lidt ned med godbidderne og så ellers håbe
at hundetræningen efter sommerferien også kan afhjælpe problemet.

Fra : René Kofoed

Dato : 23-07-04 06:55

> [...]
> træningen blev desværre afbrudt - først af hendes løbetid og derefter af
> sommerferien, hvor der ikke var træning.

Hej Mariann.

Hvilken klub træner I i ?? Hvem afbrød træningen pga løbetid ?? Hvis hunden
bliver psykisk ude af balance når den er i løbetid, kan man nogen gange med
fordel stoppe træningen, husk aldrig skæld ud på en tæve i løbetid. Husk på
hvordan vi selv kan have det i denne periode !!

Hvis det er klubben der, beder jer om at blive væk, er det en dårlig klub!!
Alle, også hanhundeejere burde træne med løbske tæver.
Det er en stor belastning for hanhundene men kan også være det for andre
tæver, og er derfor en god måde at træne kontakt på. Det er nok en større
opgave for føren end for hunden, og burde derfor være med til at det ikke
bliver "slavetræning".

Vil lige pointere at jeg har sterilliseret vores tæve, da den gik
fuldstændig ned med flaget i hendes løbetider, og blev efterfølgende falsk
drægtig, og også gik ned på det ! Udover dette, har vi også en
schæferhanhund, som bliver trænet med løbske tæver, da vi skal fungere som
team, ligegyldigt, hvilken belastning der måtte være.

Mvh Susanne.

Fra : JSC

Dato : 23-07-04 07:24

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opgave for føren end for hunden, og burde derfor være med til at det ikke

Det kan måske gå til lydighedstræning, men til træning af div. jagtøvelser,
er det fuldstændigt håbløst med en løbsk tæve!!! Det er mig bekendt ganske
almindelig praksis at man i DRK ikke stiller til træning og markprøver med
en løbsk tæve (og i øvrigt heller ikke på jagt). Hvilket jeg syntes er en
ganske fin idé

Mvh.
Jørgen

Fra : René Kofoed

Dato : 23-07-04 07:29

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en løbsk tæve (og i øvrigt heller ikke på jagt). Hvilket jeg syntes er en

Hej Jørgen.
Ja se, det ved jeg jo så desværre ikke noget om, men gik egentlig ud fra at
det var lydighedstræning de gik til.
Hvorfor er løbske tæver ikke velkommen til det du beskriver ovenstående ??
Mvh Susanne, som også kan mærke på hanhunden når der er løbske tæver.

Fra : JSC

Dato : 23-07-04 08:29

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

Hej Susanne

> Hvorfor er løbske tæver ikke velkommen til det du beskriver ovenstående ??

I flere af øvelserne har du flere hunde ude og de skal arbejde uafhængigt af
hinanden (uden kontakt) langt fra føreren. F.eks. frit søg, hvor der er
udlagt dummyer/vildt i et område. Nu skal en eller flere hunde afsøge
området og returnere med dummyen/vildtet - Det fungere bare ikke, hvis der
er en løbsk tæve i blandt.

I forbindelse med træning, hvor du er ved at indlære nye øvelser, der er man
jo tit på grænsen af hundens formåen. Det vil sige man indfører ekstra
vanskeligheder, hvis man har en løbsk tæve i blandt og det ender oftest med
noget rod, hvor ingen får noget ud af det....

Hvis det drejer sig om lydighed, som oftest er finpudsning af kendte
øvelser, så kan det bedre gå. Ved lydigheds træning er der (bør der være)
maksimal kontakt mellem fører og hund. Flere af jagtøvelserne "arbejder"
hunden på egen hånd og så tager "lysterne" lidt lettere over.

Mvh.
Jørgen

Fra : lunadc

Dato : 23-07-04 13:45

"JSC" skrev d. 23-07-04 08:29 dette indlæg :

> [...]
> udlagt dummyer/vildt i et område. Nu skal en eller flere hunde afsøge
> området og returnere med dummyen/vildtet - Det fungere bare ikke, hvis

Hvis du bare ikke at sætte den løbske tæve i feltet med en hanhund, ja
så skal din hanhund kunne lave et frit søg med en løbsk tæve på
sidelinien.
Hvis den ikke kan det er øvelsen ikke godt nok indlært.

> [...]
oftest med
> noget rod, hvor ingen får noget ud af det....

Indlæring af nye øvelser skal kunne foregå med løbske tæver på pladsen
ellers er du som fører ikke interessant nok.

> [...]
"arbejder"
> hunden på egen hånd og så tager "lysterne" lidt lettere over.

Ja lysterne tager lettere over, men hvis du har indlært øvelserne godt
nok, så skal din hund kunne arbejde med forstyrrelser, faktisk er det
godt med løbske tæver, så kan man få trænet maksimal forstyrrelse.
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-07-04 14:02

"lunadc" <lunadc.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok, så skal din hund kunne arbejde med forstyrrelser, faktisk er det
> godt med løbske tæver, så kan man få trænet maksimal forstyrrelse.

Hej Bodil
Jeg tror ikke du er klar over hvordan en Retriever arbejder. Der er altså
ikke tale om en hund, der arbejder på en mark 5-10 meter fra sin fører.
I f.eks. DRK´s vinderklasse kan et søg sagtens være omkring 100 x 200 meter
i meget uvejsomt terræn såsom skov, tæt underskov, brombærkrat, åer og
vandløb. Faktisk kan man som regel ikke se sin hund mere end på de første få
meter. I sådant et søg arbejder to eller tre hunde sammen (selvom de ikke
kender hinanden på forhånd). Man siger "apport" og venter så til man ser sin
hund igen, forhåbentligvis med et stykke vildt
Der er skam en god grund til at DRK ikke tillader løbske tævehunde at
deltage på prøverne.
Hilsen Vibeke, lab. ejer siden 1966

---

Fra : lunadc

Dato : 23-07-04 15:50

"Battlefield´s" skrev d. 23-07-04 14:02 dette indlæg :

> [...]
> hund igen, forhåbentligvis med et stykke vildt
> Der er skam en god grund til at DRK ikke tillader løbske tævehunde at

Hvis hundeføreren siger apport så har han/hun givet en kommando som skal
adlydes, hunden skal apportere ikke løbe efter løbske tæver.
Man må kunne undgå at sende evnt. løbske tæver i feltet sammen med
hanhunde, dvs. hvis hanhunden skal løbe efter tæven så skal den ud på
sidelinien, der må den kunne stoppes.
I DcH er det tilladt at møde med løbske tæver der er ikke ret mange der
gør det, så problemet vil ikke være så stort.
Hvis den løbske tæve bliver sat sammen med andre tæver eller bliver
sendt ind for sig selv kan det da ikke være et problem.
Jeg mener så også, at hvis du som hundefører har givet en kommando, så
skal hunden adlyde selv om den bliver provokeret.
Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-07-04 16:16

> [...]
> Jeg mener så også, at hvis du som hundefører har givet en kommando, så
> skal hunden adlyde selv om den bliver provokeret.

Hej igen
Man kan ikke stoppe en hund, der befinder sig i 200 meter væk i et terræn
totalt ude af ens synsfelt. D.v.s. stoppe den kan man da godt, men man kan
bare ikke se den og vise versa.
Der findes ikke "sidelinier" i et søg. Et søg er et naturligt forekommende
stykke natur.
Retrieverens fornemmeste opgave er nemlig at kunne arbejde selvstændigt i et
søg og alligevel være 100 % lydig, hvor det kræves. Det er en meget svær
balancekunst, der ikke altid lykkes.
Jeg synes at du skulle besøge en markprøve, så du ved selvsyn kan se hvad
prøven går ud på, det er en jagtsituation, hvor hensynet til vildet kommer i
første række, så har man altså ikke tid til at beskæftige sig med løbske
tævehunde.
Hilsen Vibeke, der selv skal på markprøve på søndag i nærheden af Viborg.

---

Fra : Tomas Skott

Dato : 25-07-04 19:40

René Kofoed wrote:
> [...]
> nogen gange med fordel stoppe træningen, husk aldrig skæld ud på en
> tæve i løbetid. Husk på hvordan vi selv kan have det i denne periode

Hej Susanne
Vi trænede på hvalpeholdet i Støvring DcH.
Vi afbrød træningen, da de i DcH Støvring ikke vil have tæver i løbetid
under træningen, da vi fik at vide, at dette forstyrrede de enkelte hunde.
Men det er åbenbart et emne, der kan diskuteres

Fra : x Vuf x

Dato : 22-07-04 21:51

Thu, 22 Jul 2004 13:49:45 +0200, Tomas Skott wrote:

> [...]
>at anskaffe en hund mere som legekammerat til hende...mon det ville hjælpe,

Ja, det var lige netop dét råd, jeg ville gi' jer.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Tomas Skott

Dato : 25-07-04 19:41

x Vuf x wrote:

> Ja, det var lige netop dét råd, jeg ville gi' jer.

At få en hund nr. 2?

Fra : x Vuf x

Dato : 26-07-04 00:48

Sun, 25 Jul 2004 20:40:31 +0200, Tomas Skott wrote:

>At få en hund nr. 2?

Ja, både og...