Processor opgradering
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-07-04 12:37

Hej

Jeg har fået et spørgsmål fra en bekendt omkring opgradering af
processoren i en G4/350 AGP model. Jeg har ikke selv nogen erfaring i
opgradering på G4'eren og har egentlig heller ikke den store fornemmelse
for hvad der er godt og ikke så godt. Der findes mange flere forskellige
men måske der er nogen der er bedre end andre? Ville det muligvis være
bedre og købe en helt anden og nyere maskine? Det skal lige nævnes at
den primært skal bruges til video redigering og derfor allerede nu er
opdateret med ram og flere hd'er.

Måske der er en der har nogen erfaring omkring opgradering og måske også
om hvilke processorer der er de bedste.

--
Mvh Nicolai Brandt

http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-04 00:03

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> men måske der er nogen der er bedre end andre? Ville det muligvis være
> bedre og købe en helt anden og nyere maskine?

uden tvivl. en processoropgradering er frmålsløs uden et nyt
grafikkort - og der er dyre uden at være hurtigere end noget apple har
monteret i de sidste par år.

Jeg ovevejde selv et dual opgraderingskort til en G4/400 med
Radeon8500, 900MB ram og 40+80GB seagate diske, combo-drev og
bluetooth men droppede hurtigt tanken. - Og købte istedet en "lille" G5.

En dual 867 eller hurtigere vil formegenlig være såvel en bedre og
billigere løsning.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-07-04 21:15

> [...]
> bluetooth men droppede hurtigt tanken. - Og købte istedet en "lille" G5.
>
> En dual 867 eller hurtigere vil formegenlig være såvel en bedre og

Tak for svaret, jeg tror nok også at det ville være en bedre løsning men
en dual 867 løber nemt op i 6000,- brugt... Et 1,5 GHz opgraderingskort
kan fås for det halve... Jeg tror vi går lidt mere i tænkeboks

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 22:30

> Tak for svaret, jeg tror nok også at det ville være en bedre løsning men
> en dual 867 løber nemt op i 6000,- brugt... Et 1,5 GHz opgraderingskort
> kan fås for det halve... Jeg tror vi går lidt mere i tænkeboks

Lav regnestykket: sælg den eksisterende maskine for 2-3K,læg dertil
de 3-4K et opgraderingskort koster = 6K kroner eller det samme som du
anslår en brugt dual maskine med DDR (billig ram), +120GB disk
understøttelse, brænder og frem for alt et moderne grafikkort vil koste.
Hvis du tjekker prisen på de pt. billigeste AGP grafikkort til den
gamle G4, vil du opdage at de koster mellem 1.5K og 2K uden de bliver
rigtig hurtige.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-04 01:00

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:
> [...]
> bedre og købe en helt anden og nyere maskine? Det skal lige nævnes at
> den primært skal bruges til video redigering og derfor allerede nu er

Hvis ikke du lige havde tilføjet det sidste, så ville jeg nok have sagt,
at det ligger på kanten af, at det i det hele taget kan betale sig at
opgradere en G4/350. Når der arbejdes med video, går jeg også ud fra, at
der allerede er et velegnet grafikkort installeret. Skal der derimod
investeres både i gfx kort + CPU opg., kan det næppe betale sig.

Det kan _IKKE_ betale sig at købe opg. her i Danmark. - Det er ca. 1/2
pris ved selv at hente dem hjem fra USA. Kig fx. her hos Otherworld
Computing.

http://www.officeline.dk/

http://eshop.macsales.com/Accelerators/index.cfm
Det sidste link her peger på en søgeside, hvor man vælger sin model og
så finder den de muligheder, der er.

> Måske der er en der har nogen erfaring omkring opgradering og måske også
> om hvilke processorer der er de bedste.

Efterhånden har jeg da en del erfaring med forskellige opgraderinger. -
Jeg finder ud af sammensætningerne, og andre monterer så sagerne..

Et par eksempler...
- En PM 8600/200 + et Sonnet Crescendo G3/250 kort med 1mb L2 cache
giver faktisk en ret hurtig maskine, mindst lige så hurtig som en ægte
G3/233.
- Jeg har selv haft en G3/400, som jeg opg. til en G3/900mhz med et
PowerLogix PowerforceZIF m/1mb L2 cache. Det er nok det hurtigste, jeg
endnu har set og prøvet i G3 maskiner. Et Photoshop dokument på ca. 10mb
startet fra scratch - altså uden at PhS er åbnet i forvejen, - tager ca.
7-8 sek.! - En Freehand 9.x fil på knap 25mb - også fra scratch tager
knap 12 sek.. Indlæsning af ca. 120 mb skrifter samt åbning af Nisus
Writer 6,5 Classic i OS 9.2.2 tager omkring 20 sek.. Det skal her
bemærkes, at NW 6,5 jo bruger Apple Language Kits, når der er
ikke-latinske skrifter som fx. japansk, kinesisk og koreansk
installeret. Dvs., at WorldScript II også aktiveres i samme proces.
Efter quit af NW og genåbning med skrifterne indlæste tager ca. 4 sek.!

Har kun erfaringer med OS 8.6 - 9.2.2 på de to nævnte modeller.

Den G4/1,4ghz med 2mb L2 cache er også en opg. maskine fra en G4/450
eller 466. - Jeg kan ikke helt huske det, da jeg har købt den 'færdig'.
Den er opg. med en 1400mhz GigaDesign Ultra CPU, har 1024mb fysisk RAM
(512mb CL3, 256mb + 2x 128mb CL2). Den kører både OS 9.2.2 på seperat
disk, samt OS X 10.3.4 med de sidste opdateringer. - Det er ret og slet
den hurtigste G4 bortset fra G4/1,25MP! Og den er ikke yderligere
overclocked. Den kan formentlig overclockes til ca. 1,55ghz om fornødent...

For at sammenligne med ovenstående, så tager samme PhS fil ca. 3 sek.
fra scratch, Frehand filen ca. 4-5 sek., Nisus Writer inkl. indlæsning
af ca. 120mb skrifter ca. 8 sek. Genåbning af NW ca. 2 sek.! Start af
WaMCom 1.3.1 (Mozilla 1.4) med login til Stofanet + åbning af selvvalgt
startside tager ca. 10-12 sek. - alle i OS 9.2.2 opstart.

Opstart i OS X.3.4 tager knap 10 sek.. Åbning af OpenOffice 1.1.2 inkl.
X11 tager ca. 5 sek. NeoOffice/J ca. 3 sek., Expression 3.6.2
(grafikprogram) ca. 3 sek.. Åbning af Nisus Writer Express 1.1.2 ca. 1
sek.! Start af Classic Mode mindre end 5 sek.. Åbning af Nisus Writer
6,5 Classic + start af Classic Mode under 10 sek.. Start af Safari er
ikke målbar. Start af WaMCom X 1.3.1 + login ca. 6-7 sek.! Start af
Mozilla 1.7 + login mindre end 5 sek.!

Sammenlignet med Sonnet Extreme 1,4ghz er GigaDesign 1,4ghz ca. 2%-30%
hurtigere og med den tilsv. PowerLogix processor ca. 10% hurtigere.
GigaDesign processoren koster svjh. knap 500USd + DK moms.. Den tilsv.
Sonnet ca. 447USd og PowerLogix ca. det samme som GigaDesign processoren.

Jeg vil næsten sige, at den her G4/1,4ghz er dobbelt så hurtig som den
G3/900, jeg før havde. Underligt nok var G3/900 'El Capitan' _ikke_
velegnet til musikredigering. Den var ikke nævneværdigt hurtigere end
min Beige G3/300AV. Det lidt, jeg endnu har arbejdet med musik på den
her G4/1,4ghz viser til gengæld, at den er ca. 10x hurtigere end end
både min G3/300AV og G3/900mhz ved åbning af en 670mb lydfil! På både
den Beige G3 og El Captan tager det ca. 5:30 min.. På den her under 1:00
min.

Jeg har ikke nævnt OWC's Mercury opg. kort, da jeg ikke har haft
mulighed for at afprøve dem. Men jeg har fået at vide, at det er kort
fra både Sonnet, GigaDesign og PowerLogix samt NewerTech, der jo er
genopstået. Mercury kortene er lidt billigere end de øvrige, men
egentlig ikke meget.

Set ud fra nogle af de testresultater, der også kan findes på OWC's
hjemmesider, så vil jeg rangere kortene - kvalitetsmæssigt som følgr.
1, GigaDesign
2, PowerLogix
3, Mercury
4, Sonnet

Set ud fra både mine egne og andres erfaringer, så vil jeg i tilfældet
her dog mene, at det godt kan betale sig fx. at smide en 1,4ghz opg.
kort i den. Og når han arbejder med video, vil GigaDesign og PowerLogix
helt klart være at foretrække..

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>