Raceforslag?
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 20-07-04 17:38

Hvilke racer ville I anbefale til en 1.gangs katteslave, der indtil videre
har følgende kriterier:

Den skal være udelukkende lejlighedskat.
Den skal være lille (min tale om gennemsnitshuskatten på 4 kg fik ham til at
tale om mindre end det).
Der skal være meget lidt eller ingen pelspleje.
Skal være enekat, men anbefal gerne katteracer der er sociale og skal være
sammen med artsfæller, han er ikke helt afvisende for mere end en mis

Jeg lagde tøvende ud med at foreslå Burmeser og Rex, men blev enig med mig
selv om at jeg hellere lige måtte konsultere eksperterne udi
kattestørrelser, inden jeg dummede mig alt for meget

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- er din kat Årets Mis Randers?

Fra : Jane

Dato : 20-07-04 18:24

Tina Susanne Johansson skrev i

> Hvilke racer ville I anbefale til en 1.gangs katteslave, der indtil
> videre har følgende kriterier:

Så vidt jeg husker er en siameser velegnet som indekat,
de ser ikke så store ud i mine øjne, de har kort pels,
men de er meget sociale så du skal nok have to.
Personligt er jeg helt vild med burmesere og vil også
syntes den lyder som et godt valg.
Men jeg har ingen racekatte erfaring, er kun slave for
en huskat endnu.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 20-07-04 18:33

Jane skrev i en meddelelse...

> Men jeg har ingen racekatte erfaring, er kun slave for
> en huskat endnu.

Samme her

Én ting er at ønske sig racekatte, en anden ting er at ligefrem anbefale den
ene race fremfor den anden. Især når man ikke selv har haft nogen af dem.

Men tak for forslagene - det var også i de baner jeg tænkte.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- er din kat Årets Mis Randers?

Fra : Jane

Dato : 20-07-04 18:39

> Én ting er at ønske sig racekatte, en anden ting er at ligefrem
> anbefale den ene race fremfor den anden. Især når man ikke selv har
> haft nogen af dem.

Jeg kan da godt uddybe lidt:
Jeg har kendt flere familiemedlemmer som har haft siamesere
så det er derfra min viden om dem stammer.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-07-04 18:43

Tina Susanne Johansson wrote:
> [...]
> selv om at jeg hellere lige måtte konsultere eksperterne udi
> kattestørrelser, inden jeg dummede mig alt for meget

Koraten kunne sagtens passe til de krav.
Passer fint som indendørskat - sælges meget sjældent som andet
Hunkattene er 2,5-4kg, hankattene er nærmere 5kg.
Ingen pelspleje påkrævet - andet end for hyggens skyld
Den kan godt være enekat, men som mange andre racer vil den gerne have
felint selskab... Går fint sammen med flere andre racer, selvom Korater
har en helt egen måde at forstå hinanden
Minder sikkert meget om Burmeser i sind, selvom den også kunne minde om
en moderat Aby til tider

Læs mere om Koraten på www.korat.dk og www.koratworld.com

mvh Camilla (mail@korat.dk)
Primprau's Korater www.korat.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-07-04 18:48

Hmm den første racer der falder mig ind er en Aby, men
igen kommer det ind at der er da nogle individer der trives bedst alene, men
generelt vil de også gerne have en legekammerat.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Helle

Dato : 20-07-04 19:04

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in message
> [...]
> selv om at jeg hellere lige måtte konsultere eksperterne udi
> kattestørrelser, inden jeg dummede mig alt for meget

Jeg vil anbefale en Hellig Birma. Pelsplejen er virkelig minimal og den
egner sig som lejlighedskat. Utrolig social og kælen.

Mvh Helle

Fra : Jette Kongensgaard

Dato : 20-07-04 20:16

Hej Tina,

Naturligvis skal I da ikke kun have én kat Fordelen ved to katte er
virkelig stor - især når det udelukkende er en lejlighedskat. Så jeg
håber du kan overbevise ham om at det er løsningen.

Når man kigger på hvilken race man ønsker sig er der naturligvis mange
ting man skal tænke over og I har da også overvejet nogle af de
væsentlige ting, men skal jeg nævne én ekstra ting som jeg synes er
meget vigtigt så er det hvilket aktivitetsniveau I ønsker katten skal
have.

Bare et godt råd.

Mange hilsner

Jette

www.kongensgaard.dk

Fra : Kate

Dato : 20-07-04 23:08

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in

> Den skal være lille (min tale om gennemsnitshuskatten på 4 kg fik
> ham til at tale om mindre end det).

Hihi, jeg har en Aby og synes racen er aaaaallllttt for lille hun
vejer jo ikke mere end tobak for en skilling.Vil tro hun ligger i
omegnen af 2½ kg og hun er jo så udvokset da hun er fyldt 4 år.
Racen siges at være meget social, men Doughnut falder lidt udenfor
kategori, for hun er ikke voldsomt overdrevent kælen. Hendes mor
derimod.....Sæt dig i en stol og hun sidder på dit bryst og vasker din
pande *fnis*
Så hvis størrelse er alfa og omega så kan aby'en være et bud. Også
Somali, for selvom de har lidt lang pels så er der ingen pelspleje.
Lante klarer alt den slags helt selv og _han_ er kælen, og også i den
grad, faktisk er han bedst tilfreds med tilværelsen når han ligger på
min arm eller mit bryst og gnider sit ansigt hårdt imod mit og han
er nu heller ikke så stor igen, jeg tror ikke han vejer over 4 kg.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-07-04 23:28

On 2004-07-21 00:07:43 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> min arm eller mit bryst og gnider sit ansigt hårdt imod mit og han
> er nu heller ikke så stor igen, jeg tror ikke han vejer over 4 kg.

Det gør mine siam-piger til gengæld. Omkring 4,5 kg. Og jeg har da læst
en artikel af en siameseropdrætter og -dommer i sin tid, der nævnte at
hendes avlshunner vejede meller 4 og 5 kg, så det er åbenbart ikke så
helt usædvanligt.
Jeg så jo siameseren var nævnt som et af forslagene
Siameseren beskrives som en mellemstor kat, når størrelsen nu betyder
noget - og en ny katteejer skal nok lige "advares" om deres velstemte
stemmebånd og deres manglende evne til at holde ud at være alene og
mangle opmærksomhed. For begge parters skyld *g* Hvis man har det fint
med det, er de alletiders kærlige venner

--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 21-07-04 10:28

Ann Rudbeck skrev i <news:40fd9c7b$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg så jo siameseren var nævnt som et af forslagene

Jeg kommer til at tænke på - der er noget med at der er
"gammeldags" siamesere og "nye" siamsere ikke? Har de
forskellig størrelse for de siamesere mine familiemedlemmer
havde var ret små (men nu er jeg altså også vant til en
huskat på 6 kilo, hvilket er normalt for mig)?

> noget - og en ny katteejer skal nok lige "advares" om deres velstemte
> stemmebånd og deres manglende evne til at holde ud at være alene

Og deres intelligens! Den siameser som jeg tænker på mest
var på et tidspunkt lukket inde i en kælder uden adgang
til kattebakke, hun fik revet køkkenrulle af en holder, og
smidt ned i vasken, hvorefter hun satte sig der, og gjorde
det hun skulle. Bagefter hentede hun sørme et stykke mere,
til at dække. Jeg har aldrig oplevet så klog en kat før
eller siden.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-07-04 11:16

On 2004-07-21 11:27:31 +0200, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> said:

> [...]
> havde var ret små (men nu er jeg altså også vant til en
> huskat på 6 kilo, hvilket er normalt for mig)?

Jeg ved faktisk ikke om der er størrelsesforskel på de forskellige
typer. Mine er den "moderne" siam.
Men jeg tænkte på - har du løftet på dem? De meget kortpelsede katte
som siameser og burmeser f.eks. forbløffer ofte folk når de løfter dem,
for de er tungere end folk lige tror. Og jeg bliver omvendt tit
forbavser over, at der er så lidt kat inden i al den pels på de mere
langhårede Pelsen fylder en del i "normale" kattes omkreds så de
ser større ud.

> [...]
> det hun skulle. Bagefter hentede hun sørme et stykke mere,
> til at dække. Jeg har aldrig oplevet så klog en kat før

Ja, jeg har hørt lignende historier bl.a. en siameser, der råbte og
skreg for at vække en sovende mand, fordi hans kæreste ved siden af i
sengen var ved at gå i coma pga sin sukkersyge. Jeg er sikker på at
katten har registreret at hende ånde lugtede forkert (acetone), og den
helmede bare ikke før manden var vågen og kunne hjælpe.
Men jeg ved ikke om det er noget negativt? Det jeg overvejede, var mere
de ting, som kunne være en ulempe, hvis man ikke var klar over på
forhånd at katten var sådan.

--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 21-07-04 11:29

Ann Rudbeck skrev i <news:40fe425c$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Men jeg tænkte på - har du løftet på dem?

Nej de var meget faste i overbevisningen om at deres menensker
var guder og alle vi andre var djævle, så de kom ikke nær mig
andet for at vise kløer og hvæse.

> langhårede Pelsen fylder en del i "normale" kattes omkreds så de
> ser større ud.

Min kat har lidt det omvendte. Da hun blev steriliseret sagde
dyrlægen at han var forbløffet for hun var mere overvægtig end
hun så ud til, udenpå ser hun nemlig normalvægtig ud men indei
er hun lidt for god i stand. Så hun ser ikke nær så tung ud som
hun er selvom hun er en huskat.

> Men jeg ved ikke om det er noget negativt? Det jeg overvejede, var mere
> de ting, som kunne være en ulempe, hvis man ikke var klar over på
> forhånd at katten var sådan.

Tja nogle mennesker kan jo godt lide at tro de ejer katten
og den slags... i virkeligheden er vi jo katteslaver.

Jane
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : iben Hansen

Dato : 21-07-04 06:43

> [...]
> selv om at jeg hellere lige måtte konsultere eksperterne udi
> kattestørrelser, inden jeg dummede mig alt for meget

jeg ville jo forslå en sokoke. det er en super dejlig kat som fint ville
egne sig som lejligheds kat og også som ene kat. du kan læse meget mere
om denne race på min hjemmeside. www.bygvej.dk og på www.sokoke.dk
det er en temelig sjælden race. der er kun omkring 30-40 katte i landet,
men det gør den ikke til en dyr race, som man sikkert hurtigt ville tro.
den koster fra 3000 til 5-6000

hilsen iben

Med venlig hilsen
iben Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Dahl

Dato : 21-07-04 11:39

Hejsa.
Efter at have læst alle de gode forslag er der en ting som fanger min
opmærksomhed.
Ingen af jer nævner kattens tale-organ eller hvor meget kontakt netop "den"
race forventer.
Jeg har selv NFO og en enkel MCO men har mødt en del af de racer I nævner.
Og hvis man ikke gider hører sin kat alt for meget er måske nogle af dem
ikke egnet )
Samt en del af racerne har en energi som jeg ikke kunne leve med dag ud og
dag ind.
Jeg har ellers forelsket mig i nogle af racerne men jeg ved at jeg ikke
kunne overleve at bo med dem.

Samt som første gangs katte køber er det sådan oplysninger som kan stoppe en
katastrofe køb .

Held og lykke med købet af en lækker kat *S*

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-07-04 14:19

On 2004-07-21 12:38:30 +0200, "Hanne Dahl" <no@spam.org> said:

> Samt som første gangs katte køber er det sådan oplysninger som kan stoppe en
> katastrofe køb .

Præcis

Det var også derfor jeg følte det var en god idé at nævne siameserens
snaksomhed og store kontaktbehov - også selv om den har en
kattekammerat. Jeg synes jo det er herligt! (okay, måske ikke kl kvalme
om morgenen, men sådan er er jo så meget Men hvis man ikke er
forberedt og venter sig noget helt andet, er det måske knap så heldigt,
både for kat og menneske..

--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 21-07-04 15:36

Hanne Dahl skrev i <news:GIrLc.2060$5P2.1192@news.get2net.dk>:

> Ingen af jer nævner kattens tale-organ eller hvor meget kontakt netop
> "den" race forventer.

Jeg kommer til at tænke på, ligesom blandt andet Siameser
er kendt for at være meget snakkesagelig, er der så egentlig
nogle racer som er kendt for det modsatte - at være meget
tavse?

Jeg anser min kat for forholdsvis tavs selvom hun kan finde
på at stå og majue ved døren for at kalde på mig hvis jeg
ikke adlyder hurtigt nok.

Jane - som ikke har noget imod snakkende katte
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Britta Sørensen

Dato : 22-07-04 17:06

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle racer som er kendt for det modsatte - at være meget
> tavse?
> Jane - som ikke har noget imod snakkende katte

Hej Jane,

en race som jeg tænker på i den forbindelse er British Shorthair, de snakker
ikke ret meget, og som regel ikke med en ret stor stemmepragt ( på nær når
de er i løbetid )

Mange hilsner Britta

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 21-07-04 19:39

Jeg takker hermed for alle de gode forslag.

Den unge 1.gangs katteslave vendte som lovet i dag og så lidt chokeret ud da
han blev mødt af al min research.

Først en liste over alle de katte I har anbefalet herinde - medfølgende et
link til pågældende specialklubs hjemmeside. En lille (meget venlig) svada
om 1 kontra 2 katte, aktivitetsniveau og hvordan man gør en lejlighed
kattespændende.

Herudover en liste med link til vildkat (da det efterhånden arbejdede sig
hen imod at en voksen kat også havde interesse), link til Felis Danica hvis
han nu skulle få lyst til at se kattene live på udstilling først - og sidst
men ikke mindst - et link til dk-fritid-dyr-kat, så han selv kunne spørge
alle eksperterne når han kom lidt længere i overvejelserne

Og så parkerede han sig ellers i sofaen med et pænt tungt udvalg af mit
personlige kattebibliotek og begyndte at pløje henvisninger igennem.

Han gik en times tid senere - og han virkede glad for hjælpen og takkede og
sagde, at det hjalp, nu havde han noget mere at arbejde med. Skønt, tænkte
jeg bare.

Så endnu engang tak for hjælpen - det er nu dejligt at vide at den her
gruppe eksisterer

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- er din kat Årets Mis Randers?

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 22-07-04 17:23

"Tina Susanne Johansson" skrev i en meddelelse

klip

> Den unge 1.gangs katteslave vendte som lovet i dag og så lidt chokeret ud
da
> han blev mødt af al min research.

klip

Hihi, ja det er slemt at møde folk, der er velforberedte. Jeg kiggede på
vildkat.dk og så en colourpoint, der hedder Lille My på grund af vægten, der
er 3 kilo. Den skulle helst være alenekat. Ide?

mvh. tina