P-piller
Fra : Ulf Blazejewicz

Dato : 20-07-04 11:56

Hejsa..

Jeg har en hun kat der lige har fået killinger for knap 2 uger siden..

Jeg vil ikke ha flere, og vil derfor gi hende p-piller til en start. Hun
skal selvfølgelig steriliseres, men da jeg er på su blir det ej lige nu...
Hvordan får jeg fat i dem, og hvad koster de ?

Fra : pia

Dato : 20-07-04 12:05

On Tue, 20 Jul 2004 12:56:13 +0200, "Ulf Blazejewicz"
<ulf@blazejewicz.dk> wrote:

> [...]
>skal selvfølgelig steriliseres, men da jeg er på su blir det ej lige nu...
>Hvordan får jeg fat i dem, og hvad koster de ?

mine får også p-piller jeg har købt dem hos dyrlægen i håndkøb og jeg
gav 240,- kr. og til en kat er der til et helt år da de skal have en
engan om ugen.

hilsen pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-07-04 12:47

"pia" <me@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> mine får også p-piller jeg har købt dem hos dyrlægen i håndkøb og jeg
> gav 240,- kr. og til en kat er der til et helt år da de skal have en

Hej
Uha Pia, det var dyrt. Jeg har købt 60 stk. p-piller i juni måned. For dem
gav jeg 125, 50 kr. Men først må man jo have en recept hos dyrlægen.
Hilsen Vibeke

---

Fra : pia

Dato : 20-07-04 13:18

On Tue, 20 Jul 2004 13:46:32 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Uha Pia, det var dyrt. Jeg har købt 60 stk. p-piller i juni måned. For dem
>gav jeg 125, 50 kr. Men først må man jo have en recept hos dyrlægen.

jeg fik dem uden recept og mon ikke det er derfor at de er lidt dyre

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-04 13:23

> Hej
> Uha Pia, det var dyrt. Jeg har købt 60 stk. p-piller i juni måned. For dem
> gav jeg 125, 50 kr. Men først må man jo have en recept hos dyrlægen.
> Hilsen Vibeke

Hos mange dyrlæger tager de 100,- for at udskrive en recept. Og der findes
jo to typer p-piller. Den ene dyrere end den anden.

Måske det er derfor hun gav så meget.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-07-04 13:38

Nina, Tender Tribes wrote:

> Hos mange dyrlæger tager de 100,- for at udskrive en recept. Og der findes
> jo to typer p-piller. Den ene dyrere end den anden.

> [...]

Findes der flere typer p-piller i Danmark? Jeg ved, der findes andre
typer end Perlutex i udlandet (Ovaban, Ovarid, osv), men er de i brug i
Danmark?
Du må meget gerne fortælle mere Hvad hedder de? Virker de anderledes
end Perlutex? hvis ja, hvordan virker de?
mvh Camilla

Fra : pia

Dato : 20-07-04 14:04

On Tue, 20 Jul 2004 14:38:06 +0200, Camilla Baird <mail@korat.dk>
wrote:

> [...]
>Du må meget gerne fortælle mere Hvad hedder de? Virker de anderledes
>end Perlutex? hvis ja, hvordan virker de?
dem jeg har hedder perlutex vet. 5 mg
og de virker udemærket og mine katte er som de plejer kan ikke se
nogle foreskel på dem

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-04 14:17

> [...]
> Du må meget gerne fortælle mere Hvad hedder de? Virker de anderledes
> end Perlutex? hvis ja, hvordan virker de?

Ja der findes to typer. Den anden hedder Promon. Indholdsstoffet er det
samme som Perlutex, men Promon er blå og koster mere.
Umiddelbart burde de jo være ens, når indholdet er det samme. Dog har jeg og
flere andre erfaring med at hunkatte som trives rigtig dårligt med at få
p-piller, KLART trives bedre med Promon end med Perlutex.
Jeg troede ikke på det, derfor tog det mig mange års overtagelse til at
prøve. Fortryder at jeg ikke skiftede noget før....
Eneste forklaring der kan være på det, er at den blå farve giver en eller
anden kemisk forskel.... jeg har endnu ikke fundet en kemikker der kan
bevise forskellen. Ingen tror på det... men hva, det gjorde jeg jo heller
ikke

Der er så også fordelen at man nemmere kan finde en udspyttet blå pille

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-07-04 16:22

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> ikke
>
> Der er så også fordelen at man nemmere kan finde en udspyttet blå pille

Trives dine hunkatte bedre på Promon end på Perlutex? hvordan bedre?
Virker Promon bedre? havde dine hunkatte humørsvingninger ved brug af
Perlutex, som de ikke har nu du bruger Promon?
mvh Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-04 21:50

> [...]
> Virker Promon bedre? havde dine hunkatte humørsvingninger ved brug af
> Perlutex, som de ikke har nu du bruger Promon?

Har kun en der ikke kan med p-piller. Hun bliver agressiv overfor andre
hunkatte, ikke sådan direkte aggressiv, men ikke særlig imødekommende og
tolerant. Svinger i humøret. Når hun ikke er på p-piller er hun blid som et
lam.
.... på promon er hun KLART bedre end på Perlutex....
Kan ikke forklare hvorfor, men sådan er det

Hilsen Nina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-07-04 17:01

I den hedengangende Somali - Klubben's blad var der i 96 lidt debat om
p.piller, dengang var der også et mærke der hed Provera, jeg ved ikke om det
stadig er i handelen.
Det virksomme hormon-stof er det samme i de forskellige mærker, men
hjælpemiddelstofferne er forskellige og det
er så vidt vides det nogle hunkatte reagere dårligt på, og
det er især med Perlutex, at mange har oplevet at deres hunkatte reagerede
dårligt på, de blev sky og/eller agressive over for de andre katte i huset.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-07-04 18:35

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> dårligt på, de blev sky og/eller agressive over for de andre katte i huset.

Det har jeg godt nok aldrig oplevet med Perlutex. Til gengæld har jeg
oplevet, at nogle hunkatte skulle have have Perlutex oftere end hver
7./8.dag - ofte hvis der var flere fertile hunkatte i flokken...
mvh Camilla

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-07-04 18:45

Camilla B skrev
<Det har jeg godt nok aldrig oplevet med Perlutex >

Jeg har kun personlig kendskab til en, en af mine egne,
hun blev ikke agressiv, men meget "tilbagetrukken" mens hun var på Perlutex,
så hun fik Promon, mine andre hunkatte har ikke haft problemer med Perlutex,
men der er en del der har haft samme oplevelser med Perlutex.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-04 21:54

> [...]
Perlutex,
> men der er en del der har haft samme oplevelser med Perlutex.

Ja, det er jo så også hvad jeg oplever. De andre hunkatte jeg har, har ingen
problemer med Perlutex. Synes det er ret tydeligt, når man har en der ikke
trives med dem. Kælne lige før p-pille dag og iritable i dagenen efter....
Jeg synes det er lidt underligt, da det jo er samme stoffer. Ingen dyrlæger
jeg har talt med vil tro på det, og det kan jeg egentlig godt forstå. Men
jeg er da glad for at andre også har samme oplevelser. Det må være
tilsætningstofferne der gør forskellen.

Hilsen Nina

Fra : jytte jensen

Dato : 20-07-04 22:38

> [...]
> tilsætningstofferne der gør forskellen.
>
> Hilsen Nina
>
> nu må jeg be´ om mine himmelblå ! jeg troede overhovedet ikke at
katteælskere kunne finde på at give dem p-piller ! Jeg forespurgte i
gruppen da jeg var ved at overveje om min skulle ha´ p-piller eller
steriliseres, og fra "alle" sider lød det at kræftrisikoen var meget
forøget. Og jeg fik private mails med beskrivelser af hvor syge deres kat
var blevet og døde. Jeg har nu også hørt det andre steder fra, bl.a. min
dyrlæge at p-piller ikke var godt.

Så - hvordan tør I ?

Venlig hilsen
Jytte

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-04 23:16

> Så - hvordan tør I ?
>
> Venlig hilsen
> Jytte

Nødvendigt onde som opdrætter. Tror skam også alle helst ville undgå
p-piller.
Jeg råder ALTID til at få neutraliseret alle der ikke skal bruges i avl.

Hilsen Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-07-04 23:17

On 2004-07-20 23:38:14 +0200, jytte jensen <merkur11KATTE@BAKKEesenet.dk> said:

> Så - hvordan tør I ?

Jeg tror godt jeg kan svare for jeg tror den store forskel er, om
den hunkat skal ha' killinger indenfor "overskuelig tid" eller ej. Jeg
tror at alle de opdrættere, der her har diskuteret p-piller, _aldrig_
ville give dem til en kat, der ikke skulle bruges til opdræt. Men en
avls-hun kan have det så dårligt i sine løbetider, at man nødtvungent
vælger p-piller i en kort periode - de fleste venter nemlig med at
parre hende første gang til hun er i hvertfald et år .

Og så er der sådan nogen som mig. Jeg er kælekat-ejer, men jeg har også
kortvarige og ubehagelige erfaringer med perlutex, selv om jeg ikke har
haft planlagt killinger på noget tidspunkt. Men dyrlægen vi havde
dengang, ville ikke neutralisere hunkatte før de blev et år. Hun
fortalte heller intet om p-piller og bivirkninger. Og vi vidste ikke
bedre og stolede på dyrlægen - som man jo bør kunne. Donna var totalt
fra den i sine løbetider, hverken spiste eller sov, så ja, vi gav hende
p-piller til hun blev det dér famøse år gammel.
Og vi oplevede at hun blev - anderledes. Mere uligevægtig, kortere
lunte. Og da hun blev neutraliseret kort efter sin et-års fødselsdag,
havde hun sørme udviklet en underlivsbetændelse af p-pillerne på de
bare tre måneder. Æv!
Med tiden har jeg læst og lært - og fået en mere kyndig dyrlæge. Og
idag advarer jeg mod p-piller og fortæller hvor hurtigt jeg har oplevet
det kan ende i sygdom. For at advare andre om det, jeg har erfaret på
om ikke min egen men så min kats krop.
--
Knus fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 20-07-04 23:24

jytte jensen <merkur11KATTE@BAKKEesenet.dk> wrote in

> Så - hvordan tør I ?

Jeg tror det er et spørgsmål om nærmest pest eller kolera. Når man
avler er man jo nødt til at lade nogle af kattene være fertile, men da
gentagne løbetider kan drive kattene til vanvid vælger avlerne så at
gi' p-piller når der ikke skal komme killinger.

Da jeg i sin tid fik mine to første killinger havde jeg heller ikke
lige råd til at få hunkatten steriliseret, da jeg blev arbejdsløs lige
efter jeg fik dem. Sofie kom på p-piller i max en måned, hvorefter hun
fik livmoderbetændelse, så hun måtte nødsteriliseres en weekend, det
blev dyrt.
AnnK, her fra gruppen, fik en kat som hun gav p-piller, den blev
mærkbart aggressiv og måtte også steriliseres. Så nogle katte reagerer
meget kraftigere end andre.
Derudover er kræft-risikoen også højere ved brug af p-piller, så hvis
katten alligevel ikke skal ha' killinger er både den og ejer bedre
tjent med en gang for alle at den bli'r steriliseret.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : jytte jensen

Dato : 21-07-04 10:00

> [...]
> katten alligevel ikke skal ha' killinger er både den og ejer bedre
> tjent med en gang for alle at den bli'r steriliseret.

tak for nogle gode svar. Jeg havde ikke lige tænkt på det med
opdrættere. Men hvorfor bliver kattene skøre og får det dårligt af at
være i løbetid ? det er vel en naturlig ting.
venlig hilsen
Jytte Jensen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-07-04 11:02

On 2004-07-21 11:00:05 +0200, jytte jensen
<missmerkurKATTE@BAKKEesenet.dk> said:

> Men hvorfor bliver kattene skøre og får det dårligt af at
> være i løbetid ? det er vel en naturlig ting.

Ja og nej.
Det naturlige er, at de finder sig en hankat og får "afløb" for deres
drifter. Katte har meget stærk kønsdrift, og en hunkat i løbetid tænker
stort set ikke på andet end hankatte, har ikke tid til at spise, hvile
eller andet mens det står på.
Men da katteejeren ikke vil ha' at hver eneste løbetid ender i en
graviditet, får frøken kat ikke lov at finde sig en mand.
Og når hun skal igennem det igen og igen - løbetiderne vil komme
hyppigere og hyppigere, når der ikke sker en parring - ja, så slider
det ret voldsomt på hende og frustrerer hende, og det er synd.
--
Knus fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-07-04 11:14

Jytte skrev
<Men hvorfor bliver kattene skøre og får det dårligt af at
være i løbetid ? det er vel en naturlig ting.>

Fertile kattes instinkter er så stærke og når de så ikke får lov at følge
dem, kan det hurtigt give psykiske problemer,
en hunkat der ikke bliver parret vil gå i løbetid hurtigere og hurtigere
indtil den tilsidst er i konstant løbetid, og for
både hanner og hunner kan stressen ved at være fertile betyder at de helt
bogstaveligt kun har en ting i hovedet,
så de kan have problemer med at holde vægten, instinktet for at parre sig er
så stærkt at de ikke har "tid" til at spise.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi