Det optimale foder
Fra : J

Dato : 19-07-04 17:25

Hej
Sidst i august får jeg min nye killing hjem. Det er en han. Nu kunne jeg
godt tænke mig at høre, hvad I kattefolk har af erfaringer med foder til
hankatte. Jeg har haft katte før, men det var hunkatte. To af mine døtre har
hankatte, og de har begge haft problemer med at de dannede urinvejssten, og
nu fodrer de med specialfoder.
Hvad vil være rigtig godt at bruge helt fra starten, jeg vil selvfølgelig få
at vide, hvilket foder den får nu, og så evt. gå gradvist over til noget
andet. Og jeg vil jo også nok spørge dyrlægen, men jeg skal jo ikke
nødvendigvis konsultere dyrlæge med det samme, for killlingen er vaccineret
og har fået ormekur, når jeg får den hjem.
Venlig hilsen Jette

Fra : Ragna

Dato : 19-07-04 19:31

Hej Jette!
Et foder, der egner sig særdeles godt som forebyggelse af urinvejsproblemer,
er Hill's Prescription Diet C/D, som skal købes hos dyrlægen.
Vores gamle hankat fik det helt fra 2-års-alderen, hvor han havde haft
blærebetændelse og fik konstateret krystaller i urinen.
Foderet holdt ham helt fri for symptomer, indtil han døde som 14-årig.
Vores nuværende hankat, Fufu, har også haft problemer med krystaller i
urinen, sandsynligvis fordi jeg var for gavmild med de små folieposer med
vådmad, men siden vi gik over til C/D som det eneste foder (dog afvekslende
med S/D for at opløse evt. krystaller), har han været rask og glad.
Held og lykke med din nye kat!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : jytte jensen

Dato : 19-07-04 19:59

> [...]
> vådmad, men siden vi gik over til C/D som det eneste foder (dog afvekslende
> med S/D for at opløse evt. krystaller), har han været rask og glad.

Jeg er selvfølgelig også interesseret i at min kat holder sig sund og
rask, men jeg synes at der på en hel del af de andre kvalitetsfoder man
kan købe står at de forebygger urinsygdomme. Er det foder ikke ok ? jeg
synes det er lidt voldsomt at give en sund kat diatfoder.

Venlig hilsen
Jytte Jensen

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 20-07-04 09:01

Jytte Jensen skrev:
> jeg synes det er lidt voldsomt at give en sund kat diatfoder.

Hej igen Jytte!
Du kan sikkert sagtens klare dig med et almindeligt kvalitetsfoder, indtil
din hankat er blevet kastreret; men efter den tid har problemerne en tendens
til at dukke op.
C/D er ikke mere "diætagtigt" end at det egner sig godt som basisfoder.
Vores hunkat, Sussi, fik selvfølgelig også C/D, og hun blev en gammel dame
på over 17 år, før hun døde - men om det skyldtes foderet, kan man jo aldrig
vide!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Stine Frandsen

Dato : 19-07-04 21:24

Hej :)
Først tilllykke med din nye kat :))

Mener at de fleste kvalitetsfodre er ok at bruge, bare der ikke er for meget
magnesium i - åh.... nu går klappen ned...... HJÆLP opdrættere - det har
I gjort før :)))

Men det jeg vil sige alm. voksenfoder / killingfoder fra f.eks. :
Iams/Eukanuba, Royal Canin, Specific, Hills osv. osv. skulle være OK.
Hold dig fra : "billig" kattemad fra supermarkeder ( Aldi, Netto, Bilka,
Føtex osv. ).
Så skulle du være godt på vej.

Du behøves ikke købe det dyreste foder hos dyrelægen :)

De fleste katte ( hvad jeg kender til) der får probs med nyresten får det
først efter de er blevet neutraliseret :)

Og husk lige at få din killing øretattoveret samtidig med neuralisering :))
Det er altså guld værd.

Stine

Fra : Pia Nave

Dato : 20-07-04 00:36

J wrote:

> [...]
> nødvendigvis konsultere dyrlæge med det samme, for killlingen er vaccineret
> og har fået ormekur, når jeg får den hjem.

Hej Jette

Jeg tilslutter mig Ragnas indlæg! Det kunne såmænd ligeså godt have
været min beretning ang. gentagne problemer med urinvejssten pga.
forkert fodring.
Efterfølgende begyndte jeg også at fodre med C/D og supplere med T/D, da
nogle af mine har tendens til tandsten.
Jeg (katten) har ingen problemer haft siden.....ud over at være en
smuuule tosset....men det kan vel næppe skyldes foderet

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : alice urban jensen

Dato : 29-07-04 00:39

hej dyrlægens foder er det bedste til katte det forbygger
urinvejssten og mange andre ting. hilsen aliceJ