PowerBook frøs
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-04 22:34

Min PowerBook frøs forleden. Det var jeg sådan set lidt chokeret over,
for normalt er OS X klippestabilt. Det var også lidt ærgerligt, for
selvfølgelig havde jeg siddet og rettet et dokument til en times tid
uden at gemme. Normalt gemmer jeg jævnligt, men i dette tilfælde var det
altså glippet. Det var nu også mit indtryk, at TextEdit, som jeg
arbejdede i, gemmer sikkerhedskopier automatisk i de nye versioner.
Passer det ikke?
Og hvorfor frøs den? Er i andre ude for det samme? Skærmbilledet
var frosset, men jeg kunne godt bevæge musepilen rundt. Der var ingen
reaktion på tastetryk af nogen art, så jeg kunne ikke tvangslukke noget.
Der var rigeligt strøm på batteriet (ca. 60 % tror jeg). Da jeg satte
opladeren til, skiftede symbolet på skærmen ikke. Billedet var helt
frosset. Der var ikke sluttet nogen form for eksterne enheder til. Der
var ikke forbindelse til trådløst netværk. Jeg arbejdede bare i
TextEdit, men pludselig var den blinkende markør væk. Der var vel 9-10
programmer åbne. Jeg tror nok, der kørte en søgning på filindhold i
baggrunden i Finder. Måske var det den, der gjorde udslaget. Jeg lod
computeren stå i et kvarter, før jeg trykkede på power-knappen, hvilket
fik computeren til at slukke.
PowerBook G4 (TiBook) 1 GHz, 1 Gb RAM, OS X 10.3.4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-07-04 15:42

Henrik Münster wrote:
-snip-

> [...]
> fik computeren til at slukke.
> PowerBook G4 (TiBook) 1 GHz, 1 Gb RAM, OS X 10.3.4.

Min computer frøs også i går... En 12" powerbook, 867 mhz og ca. 640 mb
ram. Jeg trak stikket til den eksterne skærm ud og hældte den måske 5
grader til siden for at stille den på 2 cd-covers så der kom masser af
luft-køling under den (jeg skulle sove og ville have blæseren til at
stoppe) og pludseligt gik den kold med en besked om at jeg skulle
genstarte...

Øv! Det tyder vel på at der er noget galt med min Powerbook? Det er vel
ikke normalt at den går kold, bare ved at man hælder den 5 grader til siden?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-04 18:50

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> luft-køling under den (jeg skulle sove og ville have blæseren til at
> stoppe) og pludseligt gik den kold med en besked om at jeg skulle

Men det er jo en kernel panic. Skærmen bliver dæmpet, og i midten er der
et hvidt vindue, hvor der på flere sprog står, at computeren skal
genstartes. Min frøs bare, uden at den ville gøre noget.

> Øv! Det tyder vel på at der er noget galt med min Powerbook? Det er vel
> ikke normalt at den går kold, bare ved at man hælder den 5 grader til
> siden?

Med en bærbar kan det ske, at man vrider kabinettet lidt, så batteriet
mister kontakten i en brøkdel af et sekund. Min saglig PowerBook 5300cs
kunne godt lave det nummer. Man kunne også forestille sig, at det var
nogle andre komponenter der blev vredet, så der kom dårlig forbindelse.
Men hvorfor sætter du den ikke bare på vågeblus, når du skal sove. Så
stopper blæseren straks. Der er ingen grund til, at skærmbelysning og
andre ting bliver slidt, mens du sover.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-07-04 19:44

Henrik Münster wrote:
> [...]

> et hvidt vindue, hvor der på flere sprog står, at computeren skal
> genstartes. Min frøs bare, uden at den ville gøre noget.

Ok, klart nok... Jeg har oplevet kernel panic 2 gange i løbet af de 2
mdr jeg har været en glad mac-ejer

> [...]
> kunne godt lave det nummer. Man kunne også forestille sig, at det var
> nogle andre komponenter der blev vredet, så der kom dårlig forbindelse.

Tjaah, men batteriet var 100% opladet og samtidigt sad strømstikket i.
Selvom batteriet mister forbindelsen, kommer der vel ikke kernel-panics
af den grund???

Men måske airport-kortet eller andet har vredet sig? Nogen forslag?

> Men hvorfor sætter du den ikke bare på vågeblus, når du skal sove. Så
> stopper blæseren straks. Der er ingen grund til, at skærmbelysning og
> andre ting bliver slidt, mens du sover.

Jep, men det er fordi jeg skulle downloade noget imens og vågeblus
slukker vel det hele... Ellers bruger jeg altid vågeblus om natten. Det
er genialt, at den kan starte op igen på 0,5 sekunder

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-04 20:24

In article <40fd67f9$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Ok, klart nok... Jeg har oplevet kernel panic 2 gange i løbet af de 2
> mdr jeg har været en glad mac-ejer

Jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg sidst havde en kernel panic. Jeg
skal bare lade være med at tage USB-stikket ud eller i, mens computeren
er på vågeblus. Det plejer at give en sikker kernel panic. Men jeg har
godt nok ikke testet det med de seneste opdateringer til styresystemet.

> [...]
> kernel-panics af den grund???
>
> Men måske airport-kortet eller andet har vredet sig? Nogen forslag?

Jeg tør ikke sige det. Det var bare et gæt. Jeg har aldrig oplevet det
med min TiBook, men som sagt skulle jeg passe på med min gamle PowerBook
5300cs

> Jep, men det er fordi jeg skulle downloade noget imens og vågeblus
> slukker vel det hele... Ellers bruger jeg altid vågeblus om natten.
> Det er genialt, at den kan starte op igen på 0,5 sekunder

Ja, så er du nødt til at lade den være tændt. Jeg ved ikke, om det
hjælper på kølingen at løfte den. Det burde det, men jeg har min
PowerBook stående på en iCurve stander, så der er masser af luft
nedenunder, men jeg synes, at blæseren kører nøjagtig lige så tit, som
da den bare stod på bordet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-07-04 19:40

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er på vågeblus. Det plejer at give en sikker kernel panic. Men jeg har
> godt nok ikke testet det med de seneste opdateringer til styresystemet.

Det sker godtnok ikke med min... Når den kører på vågeblus og jeg tager
stikket ud eller ind fra USB-musen (optisk), så tænder den altid bare...

Mærkeligt med de forskelle. Ihvertfald håber jeg ikke at der er noget
galt med min PB, men jeg må nok hellere vente og se om problemet
gentager sig... PB´en er 1 år gammel nu...

-snip-

> [...]
> PowerBook stående på en iCurve stander, så der er masser af luft
> nedenunder, men jeg synes, at blæseren kører nøjagtig lige så tit, som

Jeg syntes det hjælper en lille smule med fri luft nedenunder. Tror at
det er fordi at min bordplade ellers bliver varmet op og så har den
sværere ved at slippe af med varmen... Det bilder jeg ihvertfald mig
selv ind

Men jeg har bemærket det nogle få gange, når jeg skal sove... Blæseren
kører uden fri luft nedenunder (direkte på bordpladen) og efter jeg
hæver den så går der måske 15-20 minutter og så stopper blæseren, så jeg
kan sove...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Christian Bech

Dato : 20-07-04 12:55

> Og hvorfor frøs den? Er i andre ude for det samme? Skærmbilledet
> var frosset, men jeg kunne godt bevæge musepilen rundt. Der var ingen
> reaktion på tastetryk af nogen art, så jeg kunne ikke tvangslukke noget.

Ja. Efter opgradering til 10.3.4 har jeg prøvet det samme en lille
håndfuld gange. Kun powerknappen fik den i gang igen. Jeg har ikke nogen
ide om grunden.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-04 21:41

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Ja. Efter opgradering til 10.3.4 har jeg prøvet det samme en lille
> håndfuld gange. Kun powerknappen fik den i gang igen. Jeg har ikke nogen
> ide om grunden.

OK, jeg må melde mig på banen :)
Nu har jeg også oplevet det en enkelt gang, og lige som dig er det sket
efter opdatering til 10.3.4. Efter vækning fra sleep ville maskinen ikke
vise andet end nogle åbne vinduer i et program (altså bare rammerne, men
ikke noget indhold).
Prøvede en masse 'løsninger' men kun powerknappen kunne gøre det. Da jeg
fik genstartet min PB var skærmen sat på svageste lysstyrke (blev sgu
noget nervøs, har engang oplevet at skærmen på den gik helt ned og måtte
byttes).

--
v.h.
Mich.