Haletwist
Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-04 14:32

Hejsa gruppe...

Peanut jagter nogle gange sin egen hale. Det ser ret sjovt ud, men jeg kan
ikke lade være med at tænke på hvorfor han gør det?
Jeg så engang et program hvor der var en hund der gjorde det, men nærmes
ikke kunne lade være. Hvor det var en stressbetinget tvangshandling.
Jeg har lagt mærke til at Peanut tit gør det, hvis jeg skælder ham ud eller
siger nej. Er det noget jeg skal være opmærksom på? Kan det være stress?

Mvh. Nana

Fra : shadow

Dato : 19-07-04 13:48

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> siger nej. Er det noget jeg skal være opmærksom på? Kan det være stress?

Hej Nana
Hvis hunde ikke har noget at førfølge i deres omgivelser, kan de ty til at
forfølge det eneste, der bevæger sig i nærheden nemlig deres hale, det kan
blive en hel besættelse for dem, så de glemmer alt omkring dem, imens de
kredser og snurrer rundt, sommetider fanger de den og bider så meget i den
at det kommer til at bløde, men det vigtigste for hunden er forfølgelsen, og
selv hvis halen bliver amputeret kan de bliver ved med at forfølge stumpen.
Et mere stimulerende miljø(legetøj, bolde, bide ting ), og flere lege, med
noget legetøj kan give hunden et mere tilfredsstillende liv.
Så du kan tolke det som understimulering og en mild form for stress
symptomer, Så efter min menig skal du stoppe ham i at jagte sin hale.
Det kan anbefales at bruge en bold der kan fyldes godbider i, som så hunden
skal finde ud af at få ud, man kan også bruge en tom plastik flaske (cola
flaske osv. ) hvor man fylder lidt i , af det hunden er helt vild med.
Eller at ligge nogle godbider på gulvet og dække det til med et håndklæde.
Der er mange muligheder, men vigtigst af alt se at komme igang med at lege
med hunden, og få stoppet den hale jagt :)
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-07-04 13:59

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er mange muligheder, men vigtigst af alt se at komme igang med at lege
> med hunden, og få stoppet den hale jagt :)

Hejsa...

Jeg tror så absolut ikek at Peanut er understimuleret. Han har tusind
legeting, godt fordelt over hele huset. Han har også en aktivitetsbold, men
han er ret ligeglad med den, selvom den er fyldt med lækkert namnam. Vi
leger meget med ham, og han leger også meget for sig selv. Han har masser af
ting han kan jagte, deriblandt en pelsbold med elastik i, som er tapet fast
under bordet. Supersjovt, for den flygter jo, når han slipper den.
Han får også lov til at bruge næsen en del, ved at finde sin mad og sine
godbidder rundt omkring i huset og i haven. Så jeg kan ikek forestille mig
at han er understimuleret. Han er heller ikke alene ret meget om dagen, max
et par timer, og det er der ingen problemer med. Han går også masser af
ture, og er også i haven når vejret er til det. Så hvad kan det så være?

Mvh. Nana

Fra : shadow

Dato : 19-07-04 14:07

> [...]
> et par timer, og det er der ingen problemer med. Han går også masser af
> ture, og er også i haven når vejret er til det. Så hvad kan det så være?

Hej igen Nana
Det er dejligt at hører at du tager dig så meget af ham som du gør, men mit
inlæg var et generelt svar.
Jeg kan forstå at han ikke er ret gammel så det kan være en midlertidig
adfærd for ham da han jo syntes at det er sjovt, men du skal stoppe det
aligevel ellers kan det gå som beskrevet tidligere.
Du siger også at han har meget legetøj over hele huset, det er fint, MEN det
bevæger sig ikke hvilket er vigtigt for nogle hunde der har et meget
udviklet jagtinstingt.
Det kan være svært lige præcist at sige sådan eller sådan skal du gøre,
fordi nogle hunde stresser op hvis man leger meget bold og trække lege med
dem og andre kan klare en masse af den slags aktivering.
Men jeg ville under alle omstændigheder stoppe halejagten, da det kan gå hen
og blive et problem på sigt.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : ninja ninjasen

Dato : 19-07-04 15:51

> [...]
>et par timer, og det er der ingen problemer med. Han går også masser af
>ture, og er også i haven når vejret er til det. Så hvad kan det så være?

Det er en hel naturlig ting hunde gør en gang imellem, det er et levn
fra den tid hvor de blev taget fra deres kuldsøskende, så det er
ganske uskadeligt med mindre den bliver ved i meget lang tid
selvfølgelig nogle udtrykker det på den måde at hunden gør det når
den savner sine søskende ! og så er det nemlig ligemeget hvor meget
man som menneske leger med hunden eller stimulerer den ! man kan
stadig ikke erstatte den leg som den havde med sine hvalpesøskende !

min hund gør det også imens der er mennesker der står parat til at
klappe ham eller at lege med ham, det er en form for glædesrunde, fra
da hunden var lille, og helt uskadeligt. Jeg har aldrig sagt noget til
ham når han gjorde det, men jeg har dog sagt til folk at de ikke skal
grine eller opfordre ham til det, ved at give ham halen, for der er jo
mere fornuftige ting som hunden kan lege end det, og så ser det jo
heller ikke skideklogt ud men skadeligt er det ikke.

Fra : Tjinca

Dato : 20-07-04 07:53

"ninja ninjasen" <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man som menneske leger med hunden eller stimulerer den ! man kan
> stadig ikke erstatte den leg som den havde med sine hvalpesøskende !

Jeg tror nu heller ikke, at det nødvendigvis skyldes understimulering. Mine
bliver mildest talt aktiveret i hoved og røv, at de sjælden gider at bevæge
sig mere end højst nødvendigt, dvs. når der er gæster og mad!

....og alligevel har 2 af dem, forsøgt at jage deres haler som små. Hos den
ene stoppede det ret hurtigt, da hun pludselig fik fat og bed til (fatter de
ikke, at den er en del af dem selv?). Den anden gjorde det en kort periode,
men det virkede mere som leg end stress, og nu i en alder af 3 år, er jagten
helt afblæst.

Tjinca