Ormekur / Loppekur
Fra : Allan Olsen

Dato : 16-07-04 23:56

Hej Alle

Nu er min killing snart på vej, da det er første gang jeg bliver katte
ejer, så er der et par spørgsmål som jeg håber som du (i) kan hjælpe mig
med,

Hvornår kan jeg sætte killingen (12 uger) på en orme & loppekur ?,
Hvilke mærker af medicin er de bedste.
Hvilket foder mærke er bedst for en killing på 12 uger.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Allan Olsen

Fra : Ragna

Dato : 17-07-04 17:30

Hej Allan!

Selv om jeg absolut ikke er killinge-ekspert, vil jeg godt prøve at svare
dig.
Man kan som regel kun få en ormekur (som er på recept hos dyrlægen), hvis
der er konstateret ormeæg i afføringen, og så vidt jeg ved, vil en ansvarlig
opdrætter sørge for at aflevere en ormefri killing til den nye ejer.
Hvis killingen er vokset op indendørs, har den sandsynligvis heller ikke
lopper, så du burde heller ikke have brug for at bekymre dig om det problem,
men hvis det drejer sig om en "hølofts-mis", kan den gøres loppefri med
Frontline eller Advantage. Begge midler skal dryppes i nakken, hvorfra det
så fordeler sig over hele katten.

Med hensyn til mad vil det være en god ide at få en smule med af det foder,
som killingen er vant til. Så kan du blande lidt af "dit" foder i over en
periode, så den lille ikke får tynd mave på grund af foderskiftet.
Det er bedst at købe tørfoder hos dyrlægen eller i en dyrehandel. Der er
mange gode mærker, som alle har specielt killingefoder, så man er sikker på,
at killingen får hvad den har brug for. Af gode mærker kan nævnes Hill's,
Iams, Royal Canin og Euakanuba - men der er selvfølgelig flere andre.
Prøv evt. at læse lidt her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php
Til sidst vil jeg sige, at hvis du har mulighed for det, så få to killinger
med det samme. Det er mere end dobbelt glæde og ikke det dobbelte besvær.

--
Venlig hilsen, Ragna