Problem med Cisco router og 'ISP' DHCP
Fra : R.B.P.

Dato : 16-07-04 21:26

Hejsa

Jeg sidder og kæmper med et problem på en Cisco 831 router.
Jeg kan ikke få den til at hente en ip adresse fra ISP (TDC)

Jeg har konfigureret den sådan:

interface Ethernet1
ip address dhcp client-id Ethernet1

Hvad gør jeg forkert ?

Mvh

R.B.P.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-07-04 00:34

On Fri, 16 Jul 2004 20:26:24 GMT, R.B.P. wrote:
> [...]
>
> Jeg sidder og kæmper med et problem på en Cisco 831 router.
> Jeg kan ikke få den til at hente en ip adresse fra ISP (TDC)

Svaert at sige uden mere information, hvilket produkt har du hos
TDC - er det med mere end en IP address, hvor lang tid har du
ventet ?

Hvad siger

debug dhcp
debug dhcp detail

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : R.B.P.

Dato : 17-07-04 20:38

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Svaert at sige uden mere information, hvilket produkt har du hos
> TDC - er det med mere end en IP address, hvor lang tid har du
> [...]

Linien er en TDC ADSL Professionel, hvor der bliver tildelt én
unik IP adresse fra en DHCP pulje.

Så det er ikke som det tidligere gjorde, hvor du fik et /30 netværk.

Den har stået i en halv time uden resultat.

Har også prøvet og lukke interfacet ned og derefter åbne det igen
(shutdown , no shutdown), for og se om der sker noget.

Jeg har desværre ikke selv haft mulighed endnu for at debugge på den
da den står ude hos en af mine venner, der bor ude for landets lov og ret.
Så jeg har prøvet at guide ham pr. telefon.

På linien har der tidligere siddet en PIX501, der var konfigureret sådan:

'ip address outside dhcp setroute'

Og den kørte bare som det skulle.

mvh

R.B.P.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 17-07-04 21:26

R.B.P. wrote:

> Den har stået i en halv time uden resultat.

Jeg mener, at der går en time fra man har haft én klient på før TDC
accepterer en ny.

Knus
Regnar

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-07-04 12:11

On Sat, 17 Jul 2004 19:38:14 GMT, R.B.P. wrote:
> [...]
>
> Så det er ikke som det tidligere gjorde, hvor du fik et /30 netværk.
>
> Den har stået i en halv time uden resultat.

Hvis PIX'en tidligere har vaeret koblet paa, saa vil den have leasen paa
den eneste addresse som den linie kan faa tildelt, og routeren vil ikke
faa en addresse, indtil den lease tid udloeber.

Jeg ved ikke hvad lease tiden er for TDC ADSL Professionel, men for
privat produktet var den 1 time.

> Har også prøvet og lukke interfacet ned og derefter åbne det igen
> (shutdown , no shutdown), for og se om der sker noget.

Det vil ikke hjaelpe paa et DHCP lease problem.

> [...]
> Så jeg har prøvet at guide ham pr. telefon.
>
> På linien har der tidligere siddet en PIX501, der var konfigureret sådan:

Hvis man kan frigive leasen paa PIX'en inden den kobles fraa, saa
skulle det virke, ellers er der ikke andet at goere end at vente,
f.eks. saette routeren paa om aftenen, og saa skulle den have en
addresse naeste morgen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : R.B.P.

Dato : 20-07-04 18:50

Jeg har nu prøvet at vente en hel nat, men uden resultat.
Har kontaktet TDC, der siger linien er ok, hvilket den jo
også er, eftersom den virker med den medfølgende Speedstream Router.

Kan linien være 'låst' på den medfølgende routers mac adresse ?

Jeg har vedlagt et link med hele konfigurationen, så I kan se
hvordan den er konfigureret.

Det er jo nok mig, der har lavet en eller anden bommert

http://www.z28.dk/download/router%20-%20(831).txt

Mvh

R.B.P.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-07-04 21:50

On Tue, 20 Jul 2004 17:49:45 GMT, R.B.P. wrote:

> [...]
> hvordan den er konfigureret.
>
> Det er jo nok mig, der har lavet en eller anden bommert

Jeg er ingen ekspert paa inspect eller IPsec, men hvis jeg var
dig, saa ville jeg starte med en simpel konfiguration, dvs. aendre
konfigurationen for Ethernet1 fra

interface Ethernet1
ip address dhcp
ip access-group 102 in
ip verify unicast reverse-path
no ip redirects
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip nat outside
ip inspect DEFAULT100 out
ip virtual-reassembly
ip route-cache flow
duplex auto
no cdp enable
crypto map SDM_CMAP_1

til

interface Ethernet1
ip address dhcp

Og du skal i al fald ogsaa tillade DHCP trafik i access-liste 102

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer