Kattekillinger som legetøj :( [lang]
Fra : Henry/zasha

Dato : 16-07-04 15:56

En beretning fra det det Danske ferieland:

Feriens sidste dag, og turen går til Balle nær Grenå.

"Dyrenes Gård" hedder det.
Et lille sted som ejeren kalder for "mini-zoo" hvilket er sandt, det viser
sig at være et lille charmerende sted med et mindre dyrehold af forskellig
art.
Slanger, aber, kaniner, parakitter, høns, og ...desværre katte.

Der er ophængt et skilt at det er forældrenes ansvar at børnene behandler
dyrene ordentligt..hmm...

På gårdspladsen som kort efter åbningstid kl. 10.00 (der er åbnet til 18.00)
er fyldt med en masse sommermennesker og ikke mindst deres ret mange børn,
møder man kattene (3 voksne, der omgående bliver centrum for børnenes
interesse.

Ikke mindst fordi der tumler 4 bedårende killinger på omkring 6 uger rundt
på gårdspladsen, blandt mennesker, børn, barne/klap og trækvogne. Børnene
farer straks over killingerne og der opstår gang på gang små episoder, da
alle vil holde killingerne, helst på én gang.

Hver gang mor-missen kommer, og killingerne vil drikke mælk og/eller vil
putte, kommer der børn og forstyrrer. Selvom der er voksne med børnene,
forhindre ingen børnene i at tage killingerne fra moderen, der til sidst
opgiver forehavendet og forsvinder væk, hen i fred.

Killingerne er på det nærmeste bevidstløse af træthed hen mod middagstid,
men ingen synes altså at det er et problem. Ved 13-tiden ser min veninde en
dreng på omkring 4 år stå og skrige hysterisk, da en lidt større pige vil
tage den killing han står med. Han reagerer som børn i dén alder gør, ved at
holde rigtigt godt fast i killingen, og tage den ned mellem benene og
gemme/klemme den, så den mister bevidstheden.

Min veninde farer hen til drengen og forlanger han skal give hende killingen
(faderen står lidt borte men gør intet). Med killingen i favnen, drøner vi
nu rundt for at finde en "ansvarlig" men det er svært da det meste af
personalet er travlt optaget af at sælge pommes frites og burgere i kiosken.

Vi finder en ung mand der har gået og ordnet burene og forklarer ham
problemet. Han tager killingen, der er kommet til sig selv heldigvis og han
sætter den ind i et bur i staldbygningen - i fred for børn.

Vi bad ham sørge for at de 3 andre killinger også kom derinde, så de kunne
få fred, hvilket han sørgede for (ros til ham for det i det mindste)

I netop dette bur har vi tidligere på dagen set, hvor tankeløse folk kan
være. I buret står nemlig underdelen af en transportkasse, men 4
kattekillinger på bare én uge.
Buret stod åben da vi kom derhen og der stod to mødre med deres små døtre på
omkring 2-3 år. Mødrene syntes åbentbart det var ok, at lade så små børn
tage så små killinger op og håndtere dem.

Børnene tog ustandselig en killing op, krammede og kælede den, lagde den og
tog en anden killing op. Killingerne skreg en del af sult og da flokken af
hjernedøde *(bare min mening om dem)* mødre forlod buret, lukkede jeg altså
netdøren til og gav mig til at vente på mor-missen.

Hun kom kort tid efter og drønede ind til hendes killinger, der straks
begyndte at die. Hun var tydeligvis nervøs for at der igen skulle komme
mennesker og forstyrre, så jeg satte en split i låsen, så den ikke kunne gå
op af sig selv (de andre bure var lukkede med hængelåse).
Da jeg senere kikkede forbi, lå hele familien i fred og ro og killingerne
diede :)

Inde vi kørte, kikkede vi forbi og mormissen og de små på én uge, sov
fredeligt, de 4 killinger på 6 uger, legede med hinanden, og folk stod pænt
udenfor buret og kikkede.

Så torsdag eftermiddag fik killingerne i det mindste fred for emsige børn og
tankeløse voksne, og jeg skrev naturligvis (for sådan er jeg jo) et brev til
ejerne og forklarede hvor harm jeg og min veninde var/er over at man på den
måde bruger killinger som legetøj/underholdning.

Af deres gæstebog, der lå fremme, kunne man gang på gang læse, at folk
specielt var helt vilde med killingerne, men hvor de ender som voksne, ved
jeg ikke for der var 3 hunkatte og hvis de hver får 4 killinger et par gange
om året....

Jeg har kontaktet Dyrenes Beskyttelse ved Ole Ørgaard og forklaret ham min
oplevelse, og han har lovet at tage derud og se på forholdene, samt at holde
lidt øje med stedet i fremtiden.

Stedet er Dyrenes Gård, Munkholmvej 5, 8444 Balle og ejes af Annelise og
Benny Johansen
Øvrige dyr har acceptable forhold, vil jeg så lige sige, ikke optimale, men
acceptable.

Jeg håber meget at de arme killinger får mere fred og ro fremover, for jeg
er sikker på de dør af stress, hvis de dag ind og dag ud, skal leve sådan et
liv som legetøj med stor underholdningsværdi. Men desværre får de jo nok af
killinger med 3 fertile hunkatte :(

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi
http://chocolade.dk
http://hei.homepage.dk
http://høns.dk
Husk at det kræver et plugin at se domæner med æ, ø og å :)
Kan hentes hér: http://www.idnnow.com/

Fra : Mette B

Dato : 16-07-04 16:05

> [...]
> liv som legetøj med stor underholdningsværdi. Men desværre får de jo nok af

Det var da en ualmindelig klam beretning ! Jeg har ikke engang fantasi
til at forestille mig at nogen synes at det er okay? Hmmm.. jege r sørme
glad for der findes folk som Jer, der gør noget ved det, så det kan
stoppe.. samt at du skriver det her, så vi alle kan få stof til
eftertanke :)

Godt gået !

Med venlig hilsen
Mette B

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 17-07-04 20:30

> [...]
> glad for der findes folk som Jer, der gør noget ved det, så det kan
> stoppe.. samt at du skriver det her, så vi alle kan få stof til

Tak, jeg har jo påtaget mig en livsopgave aldrig at lade stå til, når der er
dyr i nød.
Håber det nytter...og har jeg bare hjulpet ét dyr, er intet forgæves :)

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-07-04 21:13

Henry/zasha skrev i en meddelelse...

> En beretning fra det det Danske ferieland:
>
> Feriens sidste dag, og turen går til Balle nær Grenå.
>
> "Dyrenes Gård" hedder det.

Nej hvor rædsomt. Jeg har set reklamen for Dyrenes Gård opslået næsten alle
de steder der er opslagstavler i Randers, og har da også været fristet til
at tage turen lidt længere østpå, men det er jeg bestemt ikke længere.
Dejligt at der findes mennesker som jer der gør noget ved tingene i stedet
for bare at stå til - hatten af for det

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- skal din kat være Årets Mis Randers?

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 17-07-04 20:27

<klip>....har da også været fristet til
> at tage turen lidt længere østpå, men det er jeg bestemt ikke længere.
> Dejligt at der findes mennesker som jer der gør noget ved tingene i stedet
> [...]

Men måske en idé at tage derud og så lige tjekke op på om de stadigvæk har
de små killinger løbende rundt hele dagen og om der stadig er fri adgang til
de killinger fra den 10/7..

Det er som jeg skrev, ellers er ok sted, dyrene har acceptable forhold (ikke
optimale i mine øjne, men acceptable)

Hilsen Miver og Mulles mor Heidi, der gerne ville have Miver som Mis
Randers, men...kommer ikke lige forbi Randers sådan jævnligt, har faktisk
kun været der en gang, nemlig i onsdags*smil* [det regnede naturligvis]

http://hei.homepage.dk
http://chocolade.dk
http://høns.dk

Fra : Jysch

Dato : 18-07-04 06:07

"Miver og Mulle's mor Heidi" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:40f97d85$0$24803$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
til
> de killinger fra den 10/7..
>
> Det er som jeg skrev, ellers er ok sted, dyrene har acceptable forhold

Jeg bor godt nok kun ca. 10 km derfra, men har aldrig været der - syntes det
er for dyrt kr. 60 når man ikke har børn - men har lige kørt forbi deres
skilt ved hovedvejen. De reklamerer med at være "børnevenlig" minizoo .
Jeg syntes de også skulle reklamere med at være dyrevenlig

Jysch

Fra : CC

Dato : 16-07-04 22:37

Flot at du har påtalt det og ligefrem skrevet et klagebrev, samt taget
kontakt til dyrenes beskyttelse. Men, jeg forundres igen og igen over,
hvordan børn får lov til at opføre sig, uden at forældrene griber ind - de
får simpelthen lov til alt uden undtagelse.

Når vi har besøg af børn, som selvfølgelig gerne vil lege og kæle med en af
vore 5 katte, er reglerne helt klare og utvetydige - alt foregår på kattenes
betingelser og kan ungerne ikke forstå det, blive det fortalt i klart og
forståeligt sprog (ingen mulighed for misforståelser). Hjælper det så
undtagelsesvist ikke, ryger de ud, så må forældrene så overveje om de vil
følge efter eller om de mener det er rimeligt, at poderne køler lidt ned.

Tror vi vil overveje at besøge stedet i vores ferie, det kunne jo være der
stadig er nogle ejere af stedet, som har behov for en mindre opsang .

Hilsen
Claus

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 17-07-04 20:23

<klip> Tror vi vil overveje at besøge stedet i vores ferie, det kunne jo
være der
> stadig er nogle ejere af stedet, som har behov for en mindre opsang .
>
> Hilsen
> Claus

Det var da en rigtig god idé, jeg har jo ikke sådan lige mulighed for at
køre forbi, da jeg bor i Vordingborg :o

Men det ville bestemt være dejligt med nogle beretninger, der forhåbentlig
vil kunne berette om anstændig behandling af kattekillingerne...

Skriv endelig hvis du tager derud!!

Fra : Jysch

Dato : 17-07-04 17:13

"Henry/zasha" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Benny Johansen
> Øvrige dyr har acceptable forhold, vil jeg så lige sige, ikke optimale,

Er interesseret i at høre om du har fået nogen reaktion fra ejerne?

Det er godt at der er nogen som jer, som tænker på dyrene.

Jeg tror simpelthen at forældrene er direkte tankeløse.

God sommer

Jysch

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 17-07-04 20:21

> Er interesseret i at høre om du har fået nogen reaktion fra ejerne?

Nej, jeg har intet hørt fra dem...endnu, det kan jo være det kommer, så skal
jeg nok melde tilbage hér i gruppen....

> Det er godt at der er nogen som jer, som tænker på dyrene.

Nogen skal jo, så blev det mit "lod" her i livet at tale de stummes sag, og
det gør jeg gerne, meget gerne, bare trist det er nødvendigt *suk*

> Jeg tror simpelthen at forældrene er direkte tankeløse.

Jo..tankeløse, hjernelamme forældre *grrrrr*

> God sommer

Tak i lige måde :))
> Jysch
Miver og Mulle's mor Heidi

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-07-04 10:59

"Henry/zasha" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> En beretning fra det det Danske ferieland:

Tak Heidi *S*
Tak fordi du gjorde, som du gjorde og du er som du er

Håber ejerne af denne gård, tænker sig om og får gjort noget ved problemet.

Joan

Fra : Jane

Dato : 18-07-04 18:00

Henry/zasha skrev i <news:40f7ec88$0$23879$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> specielt var helt vilde med killingerne, men hvor de ender som voksne,
> ved jeg ikke for der var 3 hunkatte og hvis de hver får 4 killinger et

Ud fra din beskrivelse tvivler jeg på der er mange af dem som
overlever og bliver voksne.

Jane
--
æbleskrog.dk