Fejl i netværk
Fra : *XxX*

Dato : 16-07-04 12:49

Jeg har 2 computere jeg har forbundet med hinanden med nogle lige lige
kabler gennem en gammel 16 port HUB, men den ene computer vil ikke rigtig
komme på nætværket den bliker hele tiden i hubben og den skriver at den er
forbundet og så at den ikke her med ca 5 sekunders mellemrum. Den anden
computer er fint på og der er ingen fejl. kan det være fordi jeg selv har
lavet kablet at der ikke er så go forbindelse, men jeg synes bare at der
enten burde være fobindelse eller ikke da der ikke er noget der bevæger sig.

Mangel på tegnsætning er tegn på overskud i hverdagen (eller noget).

Fra : Brian S.

Dato : 16-07-04 17:21

Byt kablerne og se om problemet flytter med!

/brian

Fra : *XxX*

Dato : 18-07-04 16:56

"Brian S." <virker_ikke@skriv_til_gruppe.istedet> skrev i en meddelelse
> Byt kablerne og se om problemet flytter med!

Skiftede kabler og så virkede det.

Kan det virkelig passe at den blinker så, jeg skulle jo mene at hvis der er
forbindelse så er der det hele tiden, ellers er der ikke hele tiden.

Jeg bruger kun 1,2,3,6 i kablerne burde det ikke være rigtig nok?? Og
hvorfor er der 8 hvis det kun er de 4 der bliver brugt??

Fra : Jens

Dato : 18-07-04 20:34

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det virkelig passe at den blinker så, jeg skulle jo mene at hvis der
er
> forbindelse så er der det hele tiden, ellers er der ikke hele tiden.

En switch der skiftevis lyser og er slukket et par sekunder, betyder ofte at
enheden forsøger at få et brugbart svar på et signel, men da det ikke kommer
slukker den igen (et sekund eller 2...), og starter så forfra.

> Jeg bruger kun 1,2,3,6 i kablerne burde det ikke være rigtig nok?? Og
> hvorfor er der 8 hvis det kun er de 4 der bliver brugt??

Tjae..., der er plads til 8 i stikket, så hvorfor ikke bare montere det
antal, og gøre det rigtigt....., så virker det jo.

Mvh Jens

Fra : *XxX*

Dato : 19-07-04 10:47

> Tjae..., der er plads til 8 i stikket, så hvorfor ikke bare montere det
> antal, og gøre det rigtigt....., så virker det jo.

Fordi der kun er 4 i kablet. Alle de steder jeg har set står der kun at det
er de 4 der bliver brugt, ville det ikke være smart hvis de havde lavet det
sådan at der kørte 2 linie i stedet for den ene der er nu, så kan man vel
overføre med dobbel fart.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-07-04 11:06

*XxX* wrote:
> Fordi der kun er 4 i kablet.

Hvad er det for noget kabel, du har brugt?

> [...]
> sådan at der kørte 2 linie i stedet for den ene der er nu, så kan man vel

Det er den måde, gigabit netværk er lavet på. Der bruges alle
8 ledere.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : *XxX*

Dato : 20-07-04 15:19

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for noget kabel, du har brugt?

Alm. tlf. kabel

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-07-04 07:05

*XxX* wrote:

> Alm. tlf. kabel

Suk.

Fra : *XxX*

Dato : 23-07-04 08:23

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er den måde, gigabit netværk er lavet på. Der bruges alle
> 8 ledere.

Hvordan krydser man dem så hvis man skal lave et krydset kabel??

Fra : Jens

Dato : 19-07-04 14:34

> Fordi der kun er 4 i kablet.

Så er det jo et forkert kabel....
Et cat5 har 8 ledere.

Mvh Jens

Fra : *XxX*

Dato : 20-07-04 15:18

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er det jo et forkert kabel....
> Et cat5 har 8 ledere.

Et med 4 kan jo også bruges da det kun er en 10MBit hub

Fra : Jens

Dato : 21-07-04 08:30

> Et med 4 kan jo også bruges da det kun er en 10MBit hub

Jaja, hvis det er under 1 meter langt og ikke skal være hurtigere end 1-10
Mbit....
Sæt det rigtige Cat5E kabel i og monter det med en af de billige standard
tænger, så fungerer det med Gbit.....

De ekstra ledere i kablet er jotil at balancere signalet med, og hvis de
mangler kan de ikke ballancere noget som helst.
Slet ikke i et tlf kabel som ikke nødvendigvis er parsnoet....

Mvh Jens

Fra : *XxX*

Dato : 21-07-04 10:19

> [...]
> mangler kan de ikke ballancere noget som helst.
> Slet ikke i et tlf kabel som ikke nødvendigvis er parsnoet....

Har godt nok hørt noget om at det er bedst hvis kablerne er parsnoet, men
har aldrig troet på det, er det pga. støj at de skal være det??

Fra : *XxX*

Dato : 21-07-04 10:27

> [...]
> mangler kan de ikke ballancere noget som helst.
> Slet ikke i et tlf kabel som ikke nødvendigvis er parsnoet....

Vil det sige at hele problemet muligvis er fordi jeg bruger alm. tlf. kabel
på 7 meter?

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 21-07-04 10:42

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at hele problemet muligvis er fordi jeg bruger alm. tlf.
kabel
> på 7 meter?

Problemet ligger 99% i at du ikke benytter netværkskabel.
Det er ikke "bare" at få elektrisk forbindelse,
der er impedanstilpasning, frekvenstilpasning, støjundertrykkelse og meget
mere at tage hensyn til.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Jens

Dato : 21-07-04 11:35

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at hele problemet muligvis er fordi jeg bruger alm. tlf.
kabel
> på 7 meter?

Ja.

Mvh Jens

Fra : *XxX*

Dato : 21-07-04 19:04

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Sæt det rigtige Cat5E kabel i og monter det med en af de billige standard
> tænger, så fungerer det med Gbit.....

Hvad vil det sige at et kabel er Cat5, hvad er definitionen på det?

Fra : Severino

Dato : 22-07-04 14:09

Du må være nybegynder, siden du ikke har fået forståelsen af hvad kablets
opbygning betyder for et godt signal.

> Hvad vil det sige at et kabel er Cat5, hvad er definitionen på det?

Et CAT 5 kabel består af 4 parsnoet trådpar, som SKAL bruges parvis, hvis du
ellers skal have det til at fungere bare sådan nogen lunde.
Som tidligere nævnt så bruges alle 8 ledere når du har et
højhastighedsnetværk (1000). - Men så længe at du køre 10 / 100, har du kun
brug for de 4 ledere, hvor 1 og 2 skal køre i det samme trådpar, og 3 og 6
skal køre i det andet trådpar.

Hvis du ikke køre i parvis snoet kabel, så vil tabet i kablet være alt for
stort, og vil sjældent række meget over et par meter hvis du er heldig.
Ydre mere kan jeg så fortælle at de 4 trådpar i et CAT 5 kabel, har
forskellig antal snoninger pr. meter, som skal forhindre at signalet får
afsmittende virkning på nabo trådparret.

Så brug dine telefonkabler til det formål de er beregnet til - og få fat i
noget rigtigt netværkskabel til netværksformål.

NB! du kan med fordel bruge tråd 4 og 5 til fremføring af en
telefonforbindelse.

M.v.h.
Severino

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-04 13:44

On Sun, 18 Jul 2004 17:56:16 +0200, "*XxX*"
<fatman00hot@hotmail.com> wrote:

> Jeg bruger kun 1,2,3,6 i kablerne burde det ikke være rigtig nok??

Med 100base-TX (Fast Ethernet) vil det virke. Det er andre ting
(som fx 1000base-T Gigabit Ethernet), hvor det ikke er godt nok.

> Og hvorfor er der 8 hvis det kun er de 4 der bliver brugt??

Kablet kan jo bruges til andet end lige (Fast) Ethernet. Det er
en standardiseret kabling.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : *XxX*

Dato : 18-07-04 17:38

"Brian S." <virker_ikke@skriv_til_gruppe.istedet> skrev i en meddelelse
> Byt kablerne og se om problemet flytter med!

Problemet er i at de to comper ikke står i samme rum og jeg har trukket
kablet igennem et lille hul i vægen før jeg satte ender på så jeg kna ikke
rigtig komme til at måle på det.

Jeg har nu prøvet at sætte den anden comp på kablet og det virker fint
indtil den første kommer på med et kabel der gerne skulle virke så begynder
den med at lyse partition på hubben hvad det så end betyder.