`Nu skal i sove`
Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-07-04 12:06

Hvordan får jeg mine 2 katte, Oliver på 1 år og Elvis, som er fra i år, til
at frostå at når jeg går i seng skal man være stille? Det er som at den
første time efter lyset er blevet slukket er der hvor det er aller sjovest
at løbe rundt og lave balade. Jeg prøver ellers at holde dem beskeftiget om
aftenen, så de burde være trætte, men sådan fungerer katte åbenbart ikke.
Det er iøvrigt indekatte, da jeg bor på anden sal.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 16-07-04 12:26

Hej Lasse,

det kommer med alderen *griner*

Det er helt rigtigt at lege med dem før sengetid, men sørg for at stoppe
ca. ½ time før du går i seng, ellers er de helt kørt op (been there,
done that). For at kopiere kattedyrs naturlige "rytme" er det en god ide
at lege dem trætte og så fodre dem bagefter - svarende til jagt, hvor
katten spiser byttet bagefter. Når katten så har spist, vil den som
regel falde til ro for at vaske sig og fordøje maden.

NB! Metoden tager dog ikke højde for "fræs" omkring kl. 4 om morgenen

Jeg har haft en enkelt kat der overhovedet ikke faldt til ro når hun
havde spist, tværtimod knoklede hun rundt som en lille vild, men hos
resten har det altså fungeret fint.

Sov godt

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-07-04 19:34

Pernille og Jesper wrote:

> [...]
>
> Det er helt rigtigt at lege med dem før sengetid, men sørg for at stoppe
> ca. ½ time før du går i seng, ellers er de helt kørt op (been there,

Hvis de begge ligger på sofaen og feder den når jeg går i seng (og har
gjort det længe), så begynder de alligevel.

> [...]
> katten spiser byttet bagefter. Når katten så har spist, vil den som
> regel falde til ro for at vaske sig og fordøje maden.

Det vil jeg forsøge.

> NB! Metoden tager dog ikke højde for "fræs" omkring kl. 4 om morgenen

Det er også kun den lille af dem der gider det... og det er ikke lige så
sjovt når man er ene om det.

> Sov godt

Tak, i lige måde.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Mette B

Dato : 16-07-04 15:59

> [...]
> Det er iøvrigt indekatte, da jeg bor på anden sal.
>
> --
> Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Hey Lasse

Her bliver kattene lukket ude af soveværelset om natten, for så kan de
lege ligeså meget de har lyst til uden at genere. Jeg har dog læst at
hvis man giver dem mad sent (ved skumringen), så skulle de lægge sig til
at sove tidligere. Så måske du skal give dem en godbid eller resten af
deres mad inden nattetide? :)

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-07-04 19:38

Mette B wrote:

> Her bliver kattene lukket ude af soveværelset om natten, for så kan de
> lege ligeså meget de har lyst til uden at genere.

Mine døre er for tynde til at have den virkning
Oliver kan iøvrigt finde udaf at hoppe op og gribe fat i dørhåndtaget, så
han skal nok komme ind i soveværelset, vis han vil.

> Jeg har dog læst at
> hvis man giver dem mad sent (ved skumringen), så skulle de lægge sig til
> at sove tidligere. Så måske du skal give dem en godbid eller resten af
> deres mad inden nattetide? :)

Det samme som Pernille råder mig til... så må vi håbe det virker.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]