Workaround for sendmail og port 25
Fra : Michael Petersen

Dato : 16-07-04 10:33

Hvad gør man når man skal bruge sin sendmail (eller den hedder vist
Postfix i Panther) og ens udbyder (Stofanet) har lukket for port 25?
(Har læst mig til at det kræver port 25 åben).

Jeg har et perlscript der egentlig skulle virke med følgende
$config{'mailprog'} = '/usr/sbin/sendmail -t';
men det kan jo så ikke lade sig gøre med Stofanet. I stedet har jeg
prøvet med
$config{'mailhost'} = 'mail1.stofanet.dk';
men det virker ikke. Kan man ikke bruge stofas mailhost på denne måde
eller henviser jeg forkert?

Mvh, Michael

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 16-07-04 13:03

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Hvad gør man når man skal bruge sin sendmail (eller den hedder vist
> Postfix i Panther) og ens udbyder (Stofanet) har lukket for port 25?
> (Har læst mig til at det kræver port 25 åben).
¿Qué?
Har de lukket for port 25? Så kan man da vist ikke sende mails
overhovedet (port 25 = smtp);
har du prøvet fx. mail.tele.dk som smtp-server?

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-07-04 10:17

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> ¿Qué?
> Har de lukket for port 25? Så kan man da vist ikke sende mails
> overhovedet (port 25 = smtp);
> har du prøvet fx. mail.tele.dk som smtp-server?

De skriver på deres website at de af hensyn til spam/virus fra maj måned
har lukket for port 25, men at det kun har betydning for kunder som ikke
bruger deres mailserver mail1.stofanet.dk. (som fungerer fint i alm.
mailopsætning).

Jeg kan ikke bruge eks. mail.tele.dk, men det er vel også normalt at man
ikke kan bruge andre udbyderes mailserver?

Der står der også følgende i deres FAQ som jeg med min ringe viden dog
ikke kan tolke

"Jeg vil gerne have min egen mailserver - kan jeg det?
Ja, du skal blot huske følgende, hvis du har din egen mail server
stående bag dit StofaNet kabelmodem, skal du have tilføjet vores
backup-mx server til listen over MX (mail exchangers) for dit domæne.
(Kontakt din DNS-host/udbyder for spørgsmål vedr. dette).
Det er vigtigt at din personlige mail server står listet med første
prioritet og at vores backup-mx server er liste som anden højeste
prioritet. Andre servere skal være listet med en lavere prioritet
(højere tal værdi) en din personlige server.
Eksempel:
kundensdomain.dk IN MX 15
mailserver.kundensdomains.dk.
kundensdomain.dk IN MX 50
backup-mx.stofanet.dk. "

Er det noget jeg kan sætte op på min OS X indbyggede mailserver?

Mvh, Michael

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-07-04 11:48

> [...]

> har lukket for port 25, men at det kun har betydning for kunder som ikke
> bruger deres mailserver mail1.stofanet.dk. (som fungerer fint i alm.

Udbyderne kæmper mod forkert opsatte private mailservere, som
uforvarende fungerer som åbne relæservere.
TDC anvender som teknik.

> Jeg kan ikke bruge eks. mail.tele.dk, men det er vel også normalt at man
> ikke kan bruge andre udbyderes mailserver?

Jeps. De ønsker ikke at lægge server til konkurrenters kunder

> [...]
> kundensdomain.dk IN MX 50
> backup-mx.stofanet.dk. "
>
> Er det noget jeg kan sætte op på min OS X indbyggede mailserver?

Nope.
Den specielle opsætning skal indsættes i A-recorden hos din
DNS-leverandør.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg