Hva' er det lige med kattemalt ?
Fra : Dorthe Koch

Dato : 16-07-04 07:45

Mikkel bøvler med hårbolde, og dyrlægen har ordineret specialfoder og
kattemalt. På kattemaltpakken står der det hjælper på appetitten, og
hjælper mod hårbolde. Jooohh...men hvordan ? Får det boldene til bedre
at glide gennem systemet, hjælper det ham til bedre at kaste op, opløser
eller smører det hårboldene ? Og hvordan med appetitten - hjælper det
dér, fordi han får det bedre...?

Da han ikke er vild med malten, har jeg tidligere brugt at blande det i
vådfoderet, men på pakken står der, at det skal gives direkte 2-3 gange
om dagen. Hjælper det så ikke, hvis jeg blander det i foderet ? Må man
kun give det i en kortere periode ?

På forhånd tak for hjælpen med alle spørgsmålene.

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Stine Hilskov

Dato : 16-07-04 09:45

> [...]
> at glide gennem systemet, hjælper det ham til bedre at kaste op, opløser
> eller smører det hårboldene ? Og hvordan med appetitten - hjælper det

Kattemalt indeholder parafinolie, som smører systemet så hårbolllerne
løsnes.
Det forbedrer appetitten, da hårbollerne løsnes og maden/afførringen glider
lettere gennem systemet.
Parafin er også brugt som et let afførringsmidel til både mennesker og grise
bla.

> [...]
> vådfoderet, men på pakken står der, at det skal gives direkte 2-3 gange
> om dagen. Hjælper det så ikke, hvis jeg blander det i foderet ? Må man

Jeg vil tro som der står på pakken, at det skal gives i koncentreret form,
da det ikke er så effektivt, når det er blandet med mad.
Man giver også afførringsmiddel til mennesker i koncentreret form, da de
ellers ikke virker så godt.

Jeg bruger det selv indimellem. Jeg sættermig på gulvet med benene bøjet ind
under mig og katten imellem benene. Så tager jeg en god klat på fingeren, og
åbner kattens mund med den anden hånd. Så "smørere" jeg klatten op i ganen
på katten, så bliver katten nød til at spise det.

Jeg fik også engang et råd om at smøre det på kattens forpoter, så den er
nød til at vaske det af, men det har den ulempe, at nåt katten ryster
poterne flyver klatterne til højre og venstere, men noget får den da ned, så
prøv dig frem.

Jeg tror ikke det er specielt vanedannende, så ville det have stået på
pakken. Jeg har aldrig haft problemer i den retning. Jeg har bare givet det
i perioder efter behov.

Hilsen Stine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-07-04 13:18

On 2004-07-16 10:44:39 +0200, "Stine Hilskov"
<stine.nordlundSLET@DETTEget2net.dk> said:

> Det forbedrer appetitten, da hårbollerne løsnes og maden/afførringen glider
> lettere gennem systemet.

Malten indeholder også et skud b-vitamin, der er kendt for / siges at
fremme appetiten
--
Knus fra Ann R

Fra : Dorthe Koch

Dato : 16-07-04 14:52

Jammen mange tak for svarene. Så blev jeg da lidt klogere.

Mht. at smøre det på poterne.....ja, så er har vi også her konstateret,
at det bagefter kan blive nødvendig med en god gang rengøring....og evt.
en rengøring af mig også. Så jeg fandt hurtigt ud af at smøre det
omkring Mikkels læber i stedet. Ikke noget sønderligt kønt syn, men
effektivt ikke desto mindre.

Fra : Kate

Dato : 16-07-04 15:51

Dorthe Koch <d.kKATTE@BAKKEc.dk> wrote in news:40f779604b148@dk-fritid-
dyr-kat.dk:

> Må man
> kun give det i en kortere periode ?

Som jeg har forstået det, må malten kun gives i perioder fordi man
ellers risikerer at gøre tarmen "doven", dvs den ikke fungerer
ordentligt hvis den hele tiden bliver hjulpet. Kan ikke huske hvem der
nævnte det, men er sikker på at det er en herindefra.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.