Når katten fanger mus
Fra : ° Jane °

Dato : 14-07-04 23:14

Hvad gør i, hvis jeres kat kommer ind med en levende mus?

Jeg føler mig vildt meget i dilemma, da jeg virkelig føler med den mus og
har allermest lyst til at REDDE den, men samtidig ved at det er naturens
gang og at min hankat stolt kommer ind med den.?

(Gid han kunne nøjes med at gøre det når jeg ikke ser det)

Mvh Jane

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-07-04 23:42

Jane skrev
<Hvad gør i, hvis jeres kat kommer ind med en levende mus?>

Det var altid musene der kom ind til mine katte da jeg boede på landet, de
første mange år stod jeg troligt op om natten for at redde musene når jeg
kunne høre at jagten gik ind, men der kom altså et tidspunkt hvor jeg synes
nu var det nok, så kattene fik lov at nuppe dem
men det er ikke rart hverken at se eller høre på.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : karsten klaaby

Dato : 15-07-04 08:59

> <Hvad gør i, hvis jeres kat kommer ind med en levende mus?>

Hej

Det at katten kommer ind med musen til Jer er fordi den anderkender jer som
leder, i skal derfor have lov at få byttet/slå den ihjel, den gør det hårde
arbejde (fanger musen), ros derfor katten når den gør det, og tag bare musen
og gem den væk, katten vil tro i har ædt den.

MVH Pia, hvis kat også kommer med mus, der dog er døde når de bliver bragt
ind.

NB: Hvis nogen har et godt trick til hvordan man for den til at ligge musen
på den anden side af kattelemmen, så modtages dette dog gerne............

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-07-04 09:52

karsten klaaby wrote:

> NB: Hvis nogen har et godt trick til hvordan man for den til at ligge
> musen på den anden side af kattelemmen, så modtages dette dog
> gerne............

Vi råbte/skældte ud på vores katte hvis de kom ind med mus. Den ene har
gjort det en gang, den blev skældt ud og stillet udenfor huset.. Den har
aldrig gjort det igen, men den fanger da til tider en mus eller to, og så
ligger de også udenfor en af husets yderdøre
Det er skægt at se hvor stolt katten er når den kommer hjem med en mus og
smider den foran fødderne på een :)
Den anden kat forstod det ikke rigtigt når man skældte den ud.. Vi har en
mistanke om, at den var døv, så det hjalp ikke at råbe af den.. Den havde
nok mus med ind 1 eller 2 gange, og den blev også smidt direkte udenfor igen

Nu hjælper det også på det, at vi ingen kattelem har.. For at katten skal
kunne forstå det negative i, at den medbringer døde dør ind i huset, så skal
man skælde den ud i gerningsøjeblikket.. Går der et kvarter så husker den
*intet* og så er det nyttesløst at skælde den ud.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : karsten klaaby

Dato : 16-07-04 10:03

> [...]
> man skælde den ud i gerningsøjeblikket.. Går der et kvarter så husker den
> *intet* og så er det nyttesløst at skælde den ud.

Nu er det lige sådan at vores kat der nu er tre år kun har slæbt
mus/mulvarpe/rotter med ind i huset det sidste halve år, og altid om natten
eller når vi ikke er hjemme, de ligger så der som en anden gave når vi står
op eller kommer hjem, og det er jo sødt af ham, og jeg tror også skældud
ville prelle af på ham. Vi har nu gjort det, at vi har begrænset hans adgang
til huset så han kun kan komme i bryggers og køkken når vi ikke lige er der.

MVH Pia

Fra : Leyna

Dato : 16-07-04 11:45

On Fri, 16 Jul 2004 11:03:03 +0200, "karsten klaaby"
<karsten.klaaby@privat.dk> wrote:

>Vi har nu gjort det, at vi har begrænset hans adgang
>til huset så han kun kan komme i bryggers og køkken når vi ikke lige er der.

Sådan en mus der er blevet slagtet oppe på køkkenbordet er altså ikke
det mest lækre. det har vores katte præsteret en enkelt gang, og så
var det bare om at komme i gang med rengøringen. YUCK!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-07-04 10:12

On Thu, 15 Jul 2004 00:14:27 +0200, ° Jane ° <virker@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>har allermest lyst til at REDDE den, men samtidig ved at det er naturens
>gang og at min hankat stolt kommer ind med den.?

Før i tiden reddede jeg musen, hvis jeg ellers kunne, men i dag prøver
jeg altså ikke mere. Ikke så meget fordi jeg ikke gerne vil redde
endnu et museliv, men mest fordi musen kan være så skadet, at det rent
faktisk er en bjørnetjeneste at gøre den.

Jeg vil så tilføje at det er yderst sjældent at musen stadig er i live
når jeg ser den, for der er jo tre katte til at slås om retten til
den, og så er det bare med at komme først. *G*

Det der generer mig mest er nu, at det som regel er hankatten der
tager mus, og de skal med ind i soveværelset, hvor hovedet bliver bidt
af og knaset. Det er en væmmelig lyd skulle jeg hilse at sige!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : maz

Dato : 15-07-04 10:34

° Jane ° wrote:
> Hvad gør i, hvis jeres kat kommer ind med en levende mus?
Slår den ihjel med det samme! ;)
Hvis katten først har haft fat i musen, vil jeg ikke risikere, at den render
rundt med indre kvæstelser, så er det bedre at ende dens lidelser med det
samme i stedet for at katten skambider den til døde. Det samme med små
yndige pipfugle *snøft*.
Og nej, jeg bryder mig absolut ikke om det på nogen måde - tværtimod, men
det er nu engang "prisen" for at have katte. De er rovdyr, jo...

Maria

Fra : Mette B

Dato : 15-07-04 22:38

> =?ISO-8859-1?B?sCBKYW5lIL... skrev:
> Hvad gør i, hvis jeres kat kommer ind med en levende mus?

Vi slår dem ihjel med det samme, og smider dem ud på græsset, hvor de så
guffes :) Musene lider mere, når katten bliver ved med at lege med dem
og hvis du reder den, kan du ikke vide, hvor ilde tilredt den er indeni.
Så hellere lade den lade livet med det samme :)

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-07-04 12:02

° Jane ° wrote:
> [...]
> gang og at min hankat stolt kommer ind med den.?
>

> (Gid han kunne nøjes med at gøre det når jeg ikke ser det)

Jeg har kun oplevet, at min huskat kom ind med døde mus - friskfangede.
Han var en sand mester!
Hver sommer var han med i sommerhuset. Det første, han gjorde, var at
fange en mus og præsentere den på stuegulvet. Ritualet var, at jeg ville
skynde mig at vise ham, at den hørte hjemme i skraldespanden - resten af
sommeren var terrassen fyldt med mere eller mindre spiste muselig.
Spidsmus er ikke kattes livret
Derhjemme kom han til tider ind med levende spurvefugle, som han
driblede med i min gulvspand. Stakkels fugl!
mvh Camilla

Fra : Poul Frosch

Dato : 16-07-04 12:31

det med din kat det gør alle katte, selv min. jeg vil bare råde
dig til at vende ryggen til, måske søre for at den ikke kommer ind
med musen.
fra naturens siden er det en gave til dig, selv om at det er den
jer leger med den...
men jeg forstår godt at du ikke kan lide det, for de kan lege med
den i et par timer før de gør en ende på det...

Fra : ° Jane °

Dato : 16-07-04 16:16

Jeg vil lige tilføje, at når vores hankat kommer ind med mus (en enkelt gang
med en fugleunge) - er det ALTID levende dyr.

De andre "Nøjes" med at komme med dyr de allerede HAR slået ihjel.

Jeg lod ham være i køkkenet med sin mus, lukkede døren og ventede pinefuldt
til han kradsede på døren et stykke tid efter, da han sagde
"fææærdiiiig".... Jeg kunne ikke nænne at tage byttet fra ham, efter
overvejelser omkring naturens gang...

Man sidder bare med en følelse at man er "medvirkende til drab".... og jeg
måtte virkelig ignorere min medlidenhedsfølelse med musen.

Nu får jeg da endnu mere dårlig samvittighed, når i fortæller, at i det
mindste slår musen ihjel, så den får en hurtig død. DET kan jeg altså ikke.

En anden gang hvor han gjorde det (der boede vi et sted med STOR STOR have),
tog jeg musen - satte den på græsplænen og lod ham fortsætte jagten udenfor,
uden at "stjæle" byttet væk fra ham.

Tør bare ikke her grundet megen stor vej m.m., hvis han nu bliver FOR grebet
af det og fiser ud foran en bil.

Mvh Jane

Fra : maz

Dato : 17-07-04 09:22

° Jane ° wrote:
> Nu får jeg da endnu mere dårlig samvittighed, når i fortæller, at i
> det mindste slår musen ihjel, så den får en hurtig død. DET kan jeg
> altså ikke.
Hmm - tjah. Jeg bryder mig i den grad heller ikke om det - at slå små mus
eller fugle ihjel, men jeg bryder mig endnu mindre om at de ligger og lider
og skambides til døde over flere timer...
Jeg troede heller ikke at jeg kunne slå en lille mus ihjel, men det kunne
jeg selvom mit hjerte græd.
Læg den i en sort plasticpose - tag noget hårdt (skovl eller lign) og bank
den hårdt og hurtigt mod posen. Sorry, men det er den bedste og mest humane
løsning - for musen...

maria