Perl og stihenvisninger
Fra : Michael Petersen

Dato : 14-07-04 21:30

Jeg sidder og fedter med et perlscript og jeg er ikke særlig stiv i
sti-henvisninger. Jeg lægger scriptet i cgi-executables i mit
'hovedlibrary' og scriptet skal indeholde en absolut sti til en mappe
jeg lægger i Dokumenter (heller ikke min bruger-dokumenter, men
hoveddokumenter (hvad hedder det egentligt?)) Nå, men jeg ville jo tro
at stien så er
' /Dokumenter/mappe/';
men det er nok ikke rigtigt - det virker i hvert fald ikke. Hvad er det
så?

Mvh, Michael

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-07-04 21:52

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> at stien så er
> ' /Dokumenter/mappe/';
> men det er nok ikke rigtigt - det virker i hvert fald ikke. Hvad er det

Stien til mappen "Dokumenter" i din eget "Hjem" hedder:
/Users/DitBrugerNavn/Documents

Hvad mener du med hoveddokumenter.
Der findes ikke nogen mappe med navnet "Dokumenter" udenfor
brugermappen!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-07-04 22:01

> [...]
> /Users/DitBrugerNavn/Documents
>
> Hvad mener du med hoveddokumenter.
> Der findes ikke nogen mappe med navnet "Dokumenter" udenfor

Mht. jeg kalder 'hoveddokumenter' (i min uvidenhed) - jeg har da en
mappe på min disk som hedder Dokumenter - og den er forskellig fra når
jeg går ind under Brugere - mig selv - Dokumenter. Den ligger på linje
med programmappen, Systemmappen etc.

Hvad med stien til Perl er den #!/usr/bin/perl eller?

Mvh, Michael

Fra : Mikkel U.

Dato : 15-07-04 13:05

Michael Petersen wrote:

> Hvad med stien til Perl er den #!/usr/bin/perl eller?

Det burde en "which perl" eller "whereis perl" kunne fortælle dig.

> Mvh, Michael

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-07-04 19:36

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Det burde en "which perl" eller "whereis perl" kunne fortælle dig.

> /mikkel

Jo, du har ret og stien er rigtig nok. Til gengæld tror jeg at jeg gør
noget forkert med en anden sti. Det drejer sig om et script som jeg
lægger i Imac HD - Bibliotek (hovedbibliotek) - Webserver -
CGI-Executables.

Det er et færdigt fungerende script jeg har hentet og det eneste der
skal ændres i det for at det skulle fungere er en henvisning til en
mappe hvori scriptet lægger data.

# The Base Directory. We need an
# absolute path for the base directory.
# Include the trailing slash. THIS SHOULD
# NOT BE WEB-ACCESSIBLE!

$config{'basepath'} = '/home/hahnfld/data/';

Hvis jeg f.eks. lægger denne mappe ('data') i Biblioteksmappen hvad er
så den korrekte sti

$config{'basepath'} = '/??/data/';

Jeg mener at have chmod'ed mappen (777) og scriptet (755) korrekt via
terminalen. (Er det ikke bare chmod 777 data og chmod 755 script.pl)

Hjælp værdsættes

Mvh, Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 20:09

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

> Hvis jeg f.eks. lægger denne mappe ('data') i Biblioteksmappen hvad er
> så den korrekte sti

> $config{'basepath'} = '/??/data/';

Prøv at hop ned i kataloget med terminalen, og skriv pwd. Så får du den
korrekte sti. På denne æske:

/Users/voss

> Jeg mener at have chmod'ed mappen (777) og scriptet (755) korrekt via
> terminalen. (Er det ikke bare chmod 777 data og chmod 755 script.pl)

Det lyder korrekt, jo.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Internet exceeded Luser level, please wait until a luser
logs off before attempting to log back on.

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 20:25

In dk.edb.mac, voss@null.dk wrote:

> Prøv at hop ned i kataloget med terminalen, og skriv pwd. Så får du den
> korrekte sti. På denne æske:

> /Users/voss

Og inden jeg lige gør forvirringen komplet, så stod jeg i min
hjemmemappe da jeg udførte ovenstående kommando.

Lige nu er jeg hoppet ned i ~/Library, og der giver pwd denne kommando.

/Users/voss/Library

Håber ikke jeg forvirrede mere end jeg hjalp.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Suspicious pointer corrupted virtual machine

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-07-04 20:40

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> /Users/voss/Library
>
> Håber ikke jeg forvirrede mere end jeg hjalp.

Hmm - så lader det til at jeg har den rigtige sti. Jeg får en
fejlbeskrivelse i min errorlog der lyder således:

[Thu Jul 15 21:37:54 2004] [error] (2)No such file or directory: exec of
/Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl failed
[Thu Jul 15 21:37:54 2004] [error] [client 192.168.1.100] Premature end
of script headers: /Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl

Hvad fortæller det på dansk - at det er scriptet den er gal med??

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 20:51

> [...]

> of script headers: /Library/WebServer/CGI-Executables/auction.pl

> Hvad fortæller det på dansk - at det er scriptet den er gal med??

Ikke så vidt jeg kan se. Fejlbeskeden siger jo, at den ikke kan finde
/Library/Webserver/CGI-Executables/auction.pl.

Hvorledes bruger du scriptet, på en hjemmeside? I så fald, hvordan ser
din sti til scriptet i hjemmesiden så ud?

Har du prøvet at kalde det i /cgi-bin/auction.pl, eller det er måske det
du gør?

Til sidst, har du slået cgi til på din Apache?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Incorrect time synchronization

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-07-04 21:05

> [...]

> du gør?
>
> Til sidst, har du slået cgi til på din Apache?

Indtil videre har jeg slet ikke brugt scriptet på en hjemmeside - jeg
kalder det bare fra safari med http://192.168.1.100/cgi-bin/auction.pl

For at tjekke om der overhovedet var noget der virkede (!) har jeg lagt
et helt simpelt passwordscript ind og det virker
(http://192.168.1.100/cgi-bin/login.cgi)

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-07-04 21:19

> [...]

> For at tjekke om der overhovedet var noget der virkede (!) har jeg lagt
> et helt simpelt passwordscript ind og det virker

Halleluja - det er løst. Jeg sidder og fedter med det i BBEdit som jeg
ikke har brugt tidligere og så sidder jeg og kigger i gardinmenuerne
oppe i toppen og ser at at 'dos' er markeret og Unix og Machintosh ikke
er. Så ændrer jeg til Unix og gemmer og vupti så virker lortet. Er det
fordi scriptet så ikke har været i ASCII eller hvad?

Nå, men tak for hjælpen.

Mvh, Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 21:31

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

[...]

> Er det fordi scriptet så ikke har været i ASCII eller hvad?

Det lyder som en udmærket årsag.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: monitor resolution too high