Beskadiget bundkort eller cpu?
Fra : Gunnar poulsen

Dato : 14-07-04 17:43

Hej alle erfarne!
Under afmontering af køler/blæser på min Athlon cpu måtte jeg trykke så
hårdt, at jeg var bange for at ødelægge bundkortet. Jeg forestiller mig at
de tynde kobberbaner på kortets underside kan rives over ved for kraftig
nedbøjning af kortet.
Afmonteringen lykkedes dog, men efter at have genmonteret cpu og køler er
min PC helt død.
Nu er jeg i tvivl om det er bundkortet der er stået af eller om jeg har
været uheldig med statisk elektricitet på min cpu. (Begge dele er helt nye,
og jeg skulle udtage cpu'en for at læse dens identifikationsdata).
Kan man på nogen måde konstatere om det er cpu eller bundkort som er
ødelagt? - Under opstart af PC starter cpukølerens blæser, og HDD led lyser
ligesom jeg kan høre disken starte op. Endvidere er der et kort glimt i
CD-rom drevets diode, men der kommer ikke noget på skærmen, og skærmens
grønne stand-by lys reagerer heller ikke. (Bundkortet er med onboard VGA).
HDD led bliver ved med at lyse, men der er kun disk-aktivitet i selve
opstart øjeblikket.
Gode råd imødeses med tak, - jeg har ikke mulighed for at afprøve tingene
hver for sig (ekstra socket A bundkort eller cpu).

Mvh
Gunnar

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 14-07-04 23:17

Kommer der nogle "bip" lyde?

Jeg har selv lige købt nyt bundkort og en AMD, og ja, det er sgu noget
skrammel med de kølere.. Utroligt, de ikke har lært det endnu.

/Ole

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 02:38

/Ole (6000) wrote:
> Kommer der nogle "bip" lyde?
>
> Jeg har selv lige købt nyt bundkort og en AMD, og ja, det er sgu noget
> skrammel med de kølere.. Utroligt, de ikke har lært det endnu.

Det er da ikke kølernes skyld, det står jo stort set alle stedet at AMD
systemer kun bør installeres af professionelle, eller folk med meget
erfaring...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-07-04 10:35

> Det er da ikke kølernes skyld, det står jo stort set alle stedet at AMD
> systemer kun bør installeres af professionelle, eller folk med meget
> erfaring...

Det kan det sagtens være, nogle kølere er simpelthen ikke egnede til brug
sammen med en Athlon.
Hvis man skal se tilbage i tiden kan diverse Orb kølere nævnes, de skulle
vrides på. (ikke en god idé)
Men hvis det er en ordentlig køler, og man bruger ordentlig værktøj og ikke
har 10 tommelfingre er det ikke et problem.
Jeg har til dato ikke myrdet en Athlon ved montering af køler.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 13:52

Martin Johansson wrote:

> Det kan det sagtens være, nogle kølere er simpelthen ikke egnede til
> brug sammen med en Athlon.

Ja ok, men så siger det jo egenligt også sig selv *S*

> [...]
> Men hvis det er en ordentlig køler, og man bruger ordentlig værktøj
> og ikke har 10 tommelfingre er det ikke et problem.

Enig.

> Jeg har til dato ikke myrdet en Athlon ved montering af køler.

Ditto.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Gunnar poulsen

Dato : 15-07-04 08:28

Der kommer heller nogen 'bip' lyde, - så det tyder måske nok på en død cpu.
Jeg må hellere prøve at finde en bekendt som har en PC med socket A
bundkort
Hilsen og tak for svarene
Gunnar

Fra : Lige JENS

Dato : 15-07-04 04:48

Gunnar poulsen wrote:
> [...]
> Gode råd imødeses med tak, - jeg har ikke mulighed for at afprøve
> tingene hver for sig (ekstra socket A bundkort eller cpu).

du kan prøve om forretningen gider kigge på det, du behøves jo ikke sige at
du har haft cpuén af.

jens

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 04:58

Lige JENS wrote:
> du kan prøve om forretningen gider kigge på det, du behøves jo ikke
> sige at du har haft cpuén af.

Efter det han fortæller, så lyder det ikke som det vil være pokkers svært at
se *S* (og skyldes fejlen vold eller lignende, så vil det typisk koste et
gebyr, da det ikke er omfattet af reklamationsretten.)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Frederik Sunne

Dato : 16-07-04 18:11

Det lyder som om at du har knust kernen på CPU'en.

- Frederik