RJ-45 igen
Fra : ab

Dato : 13-07-04 10:03

Kan nogen mon sige noget generelt om, hvornår man skal bruge straight og
hvornår man skal bruge cross-over kabel. Jeg synes ikke, at det er helt
logisk og har alt for ofte fejl p.g.a. forkert kabling.

ab

Fra : Taba

Dato : 13-07-04 10:30

> Kan nogen mon sige noget generelt om, hvornår man skal bruge straight og
> hvornår man skal bruge cross-over kabel. Jeg synes ikke, at det er helt
> logisk og har alt for ofte fejl p.g.a. forkert kabling.

Ml. 2 "ens" enheder, f.eks. PC'er eller switche/hubs: Cross kabel.

Mange switche/hubs har en "upload" port der gør at man bruger et alm.,
"ikke-cross" kabel i upload porten på switch A mens man bruger en anden
alm., "ikke-upload" port på switch B. Upload portene er hos nogle switche
fysiske, dvs. der er en extra port (9 porte i en 8 ports switch), men så er
den extra port delt med den ved siden af (kig i manualen); dvs. man enten
bruger port 9 (upload) eller port 8 (almindelig port) ad gangen, ikke begge
2 samtidig. Hos andre switche er der ikke 2 adskilte fysiske porte, men én
port som selv finder ud af hvordan den skal fungere når man indsætter et
kabel.

Hvis det er ml. 1 switch og 1 pc: Alm. kabel.

Og sidst men ikke mindst: Ml. en switch's upload port og en pc kan bruges et
cross kabel også virker det fint... lidt ligesom plusser og minusser i
matematik, 2 minusser udligner hinanden

/Taba

Fra : ab

Dato : 13-07-04 14:16

"Taba" <fuck.u.spammers@all.around.the.world> skrev en god forklaring i en
meddelelse news:2lhoagFcfp0vU1@uni-berlin.de...

>... lidt ligesom plusser og minusser i
> matematik, 2 minusser udligner hinanden

1K tak for den gode forklaring.

Vi har en noget indviklet installation her i huset, som jeg prøver at ændre
på, men hver gang jeg ændrer noget forsvinder forbindelsen, så jeg må gå
tilbage til den nuværende opstilling:

Vi får forbindelsen ind via et SpeedStream 5100 modem, som "fodrer" en
Topcom WBR-244 routher m. indbygget 4 ports hub og trådløs videreføring.
Denne router vil jeg gerne have flyttet længere ud mod den ende af huset /
matriklen, hvor vi mest opholder os. Jeg har en SpeedStream 5781 router, som
jeg evt. kunne skyde ind hvor Topcom´en står nu - fordi vi har to unger
boende tæt op af denne placering - de bruger kablet net via en hub og en
switch.

Når jeg trækker et løst kabel ned til min SS-5781 virker en fordeling her
meget fint. Mon der er noget i denne SS-5781, der forhindrer DHCP, som jeg
jo kører på Topcomen ?

Gode forslag modtages med tak.

ab

Fra : Taba

Dato : 13-07-04 18:05

> 1K tak for den gode forklaring.

Så lidt, så lidt

> Når jeg trækker et løst kabel ned til min SS-5781 virker en fordeling her
> meget fint. Mon der er noget i denne SS-5781, der forhindrer DHCP, som jeg
> jo kører på Topcomen ?

Nu kan jeg desværre ikke sige jeg kender de omtalte produkter, men det lyder
til at når du har de 2 routere forbundet, blokerer den ene for den anden.
Hvis du ikke får løst det her problem på en anden måde kunne du købe en
lille switch i stedet for af brugere SS-5781'eren. Dvs. så du kun har én
router i netværket.

Men kan du ikke slå DHCP'en fra din topcom (og alt muligt andet
firewall/NAT) også bare bruge den som trådløs acces point/alm. switch også
lade DHCP'en klares af SS'eren (som du kan forbinde til dit modem)?

/Taba

Fra : Jan V

Dato : 14-07-04 21:30

"Taba" <fuck.u.spammers@all.around.the.world> skrev i en meddelelse

> [...]
> firewall/NAT) også bare bruge den som trådløs acces point/alm. switch også
> lade DHCP'en klares af SS'eren (som du kan forbinde til dit modem)?

Hej
her er et link som giver mange gode forklaringer
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/

Jan

Fra : ab

Dato : 15-07-04 11:05

> [...]

> Hvis du ikke får løst det her problem på en anden måde kunne du købe en
> lille switch i stedet for af brugere SS-5781'eren. Dvs. så du kun har én

Jo, men så løser det ikke mit problem med at få den trådløse dækning flyttet

> Men kan du ikke slå DHCP'en fra din topcom (og alt muligt andet
> firewall/NAT) også bare bruge den som trådløs acces point/alm. switch også
> lade DHCP'en klares af SS'eren (som du kan forbinde til dit modem)?

Jeg synes, at det er underligt at min SS sagtens lader signalerne slippe
igennem når jeg kobler den op efter routeren med den trådløse mulighed, men
den vil ikke køre når jeg sætter den op hvor den trådløse nu står. Den
virkede fint tidligere da jeg kørte via TDC, man skulle bare ikke tro at den
på nogen måde var blokeret / sat op til TDC, når jeg sagtens kan få signaler
igennem den ved at "fodre" den fra den anden router ?

Også tak til "Jan V" for linket, som jeg går i gang med at studere.

ab