Børnehavepædagog med opdragelsesproblemer.
Fra : Johnny Louis

Dato : 13-07-04 08:25

Kære gruppe.
Efter et helt liv med børn og katte har vi (min kone) fået sig en lille
elskelig Chihuahua, "Bette" på 7 mrd. og 1500 gram.
Min kone går til træning med den hos en god nabo med 30 års
hunde-trænings-erfaring.
Bette lærer mange fine ting bl.a.. at hun ikke må gø når folk og hunde
går forbi vores have som er indhegnet til formålet.
Vi forsøgte selv dog uden held at lære hende fra at gø i utide vha. en
vandpistol og kraftige udgydelser.
Vi har nu lært at vi skal SKRIGE HØJT så det runger i hele nabolaget og
det virker sgu.
Det er meget meget højt vi skal skrige, faktisk så højt at konen er nødt
til at tænke på eks. manden for at få stemmen op i det nødvendige leje.
Vores problem er nu, må hun aldrig mere gø eller kan vi lære hende at
når vi løber om kap og leger og lignende situationer at så gør det ikke
så meget med lidt gøen men at det er strengt forbudt når hun er alene i
haven og f.eks. i bilen.
Kan hun leve med at hun aldrig mere må gø vil det ikke frustrere hende
eller er det OK for en hund, hun kryber nogle gange når der råbes så
højt og det piner jo mit gamle pædagog hjerte med så barske metoder.
Ellers bliver hun jo puslet og nuslet om døgnet rundt.

Johnny Louis

Fra : Eifelvuf

Dato : 13-07-04 09:16

"Johnny Louis" skrev d. 13-07-04 08:25 dette indlæg :

Hej Johny Louis.

> [...]
> elskelig Chihuahua, "Bette" på 7 mrd. og 1500 gram.
> Min kone går til træning med den hos en god nabo med 30 års

Når jeg læser nedenstående, har jeg meget svært ved at tro på, at din
gode nabo har 30 års hundeerfaring. Det kan ihvertfald ikke være som
træner, og jeg ville nok hvis jeg var dig, stille stort spørgsmålstegn
ved hans form for "pædagogik" fremover.

> [...]
> går forbi vores have som er indhegnet til formålet.
> Vi forsøgte selv dog uden held at lære hende fra at gø i utide vha. en

Hjælper ikke, som i også har erfaret.

> Vi har nu lært at vi skal SKRIGE HØJT så det runger i hele nabolaget
og
> det virker sgu.

Ja det tror helvede at det virker. Hunden tror jo i er blevet sindssyge,
- og kigger vel måbende på jer

> Det er meget meget højt vi skal skrige, faktisk så højt at konen er
nødt
> til at tænke på eks. manden for at få stemmen op i det nødvendige
leje.

Lær venligst dette 2 gange ; hunde er normalt IKKE døve, men har normalt
en aldeles fremragende hørelse, så skrigeri optrapper bare konflikten
mellem jer og hunden.

Prøv selv denne "høretest" :

1). råb som en sindssyg, og din hund reagerer (som du selv beskriver)
2). hvisk ganske sagte og din hund vil også reagere og kigge på dig
(forudsat den ikke er født døv).

Resultat af "høretesten" : hunden hører aldeles fremragende, så skrigeri
og råberi, er decideret vanvittigt.

> [...]
ikke
> så meget med lidt gøen men at det er strengt forbudt når hun er alene

Nej. Hunden vil efterhånden forbinde sit gøeri med en eller anden - i
hundens øjne - fuldstændigt overgearet stresset konfliktsituation, så
nej, din hund vil formentlig holde kaje resten af sit liv.

> Kan hun leve med at hun aldrig mere må gø vil det ikke frustrere hende

Jeg tror hun vil være glad for at i ikke skriger som vanvittige af
hende, og så affinde sig med, at hun skal holde kaje.

> eller er det OK for en hund, hun kryber nogle gange når der råbes så
> højt

Eksakt - hunden får en skideballe på en kilometers længde når den gør,
så skal den nok holde op med meget meget hurtigt. Som sidegevinst er i
nu også ved at få en usikker, krybende hund. Sejt

Afledning i træningen og sørge for at hunden, når situationerne opstår,
f.eks. trænes til at gå på plads, og belønnes kraftigt for at holde
kontakten til føreren (godbid og dyyyyyyyytttiiiiiiiiggggg), uanset hvad
der foregår på den anden side af hegnet. Som eksempel på positiv
afledningsøvelse. Der findes mange andre.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-07-04 11:27

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> writes:

> [...]
> der foregår på den anden side af hegnet. Som eksempel på positiv
> afledningsøvelse. Der findes mange andre.

Og når hun så overhovedet ikke reagerer på noget som helst? Hverken at
man kalder eller snakker med hende eller ignorerer hende. Men nu er
hun også kun 10 uger, så vi håber da, at det bliver bedre.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-07-04 16:03

Eifelvuf <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote:

klip
> [...]
> gode nabo har 30 års hundeerfaring. Det kan ihvertfald ikke være som
> træner, og jeg ville nok hvis jeg var dig, stille stort spørgsmålstegn
Hun er træner men nok første gang for så lille en hund.

> Ja det tror helvede at det virker. Hunden tror jo i er blevet sindssyge,
Ja det er rigtig.

> - og kigger vel måbende på jer
Ja det er også rigtigt.

> Eksakt - hunden får en skideballe på en kilometers længde når den gør,
> så skal den nok holde op med meget meget hurtigt. Som sidegevinst er i
> nu også ved at få en usikker, krybende hund. Sejt
Nej det er jo ikke det vi ønsker.

> [...]
> der foregår på den anden side af hegnet. Som eksempel på positiv
> afledningsøvelse. Der findes mange andre.
Findes der bøger som kan lære os det på den rigtige måde ?

> Med venlig hilsen
>
> Eifel & Co.

Tak for dit svar, det anede mig nok at der var noget der ikke var helt
rigtigt men vi var fortvivlede over at hun gøede hele tiden af alt på
sin vej, blade, fugle, hunde, mennesker ja faktisk af alt hvad der
passede hende at gø af, og vores venlige irettesættelser og godbidder og
lignende ignorerede hun totalt men vi er jo så nok havnet i den anden
grøft som heller ikke er godt, hvorfor vi er særdeles modtagelige for
gode råd.

Johnny Louis