Sømil og knob
Fra : Preben og Anette

Dato : 12-07-04 20:23

Jeg ved en knob = ca 1,8 hvad er så en sømil?
Hvis en båd sejler 6- 8 knob hvad er det i sømil?
Hvor mange sømil er der fra Mariager havn til Haderslev havn?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Martin Schöön

Dato : 12-07-04 20:37

On Mon, 12 Jul 2004 21:22:35 +0200, Preben og Anette wrote:

> Jeg ved en knob = ca 1,8 hvad er så en sømil?
> Hvis en båd sejler 6- 8 knob hvad er det i sømil?
> Hvor mange sømil er der fra Mariager havn til Haderslev havn?

Jag ber så mycket om ursäkt för att mitt svar blir på svenska
men jag kan inte bättre.

En nautisk mil (i dagligt tal idag "sjömil") är lika med 1/60 grad
utefter en storcirkel på jordytan. Alla meridianer är storcirklar
varför det är lätt att hitta längden på en nautisk mil på alla
sjökort. Översatt till meter är en nautisk mil lika med 1852 m.

En knop är en nautisk mil per timme eller 1.852 km/h. (eller något
man gör med rep men det är en annan sak.)

I Sverige hade vi förr ett unikt begrepp "sjömil" en sträcka
motsvarande 7420 m. Jag tror ingen nu levande använder denna
definition av sjömil annat än för att demonstrera sitt överlägsna
kunnande. Hur det är i Danmark vet jag inte.

Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein

Fra : Claus Bjerre

Dato : 12-07-04 21:08

"> Jeg ved en knob = ca 1,8 hvad er så en sømil?
> Hvis en båd sejler 6- 8 knob hvad er det i sømil?
> Hvor mange sømil er der fra Mariager havn til Haderslev havn?

Sømil er en længdeenhed 1 sømil er fastsat til gennemsnitslængden af et
bueminut (måles ved bredden i søkortet) svarende til 1852 m.
Knob er en hastighedsenhed. 1 knob = 1 sømil pr time

Claus Bjerre

Fra : Hans Olsen

Dato : 12-07-04 21:50

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved en knob = ca 1,8 hvad er så en sømil?
> Hvis en båd sejler 6- 8 knob hvad er det i sømil?
> Hvor mange sømil er der fra Mariager havn til Haderslev havn?

Hej
Jeg har indtryk af i er helt nybegyndere, så jeg mener i
hurtigst skal få fat i et søkort, (evt. det levende søkort til PC)
så i kan danne jer et indtryk af hvor der er lavvande, selv langt ude
til havs, kan det godt kun være 1,5 meter vand.
Turen fra Mariager og til Kolding er ca. 130 mil målt ud på DLSK.
Det vil sige med en fart af 5 knob, som er 5 mil, vil det tage ca. 26 timer
hvis i sejler uafbrudt.
Pas især på vandybde fra Grenå til Juelsminde, men tjek på et kort
og få hurtig lært de forskellige bøjers betydning.
lige til at printe ud:
http://www.codan.dk/web/download/signal.pdf
Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 22:11

"Hans Olsen" <hoNOSPAM@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Turen fra Mariager og til Kolding er ca. 130 mil målt ud på DLSK.

Den plottede jeg til 124 sømil...

Hr. Bjørn

Fra : Jens Mogensen

Dato : 13-07-04 00:23

Hej!
I har tidligere skrevet om priser på lastbilstransport, og overvejer vist nu
at sejle selv, - men som Hans skriver, ser I ud til at være nybegyndere ?

- Så mit råd til jer er - find en hjælper i jeres nye sejlklub, der vil være
skipper på turen.
Der er helt sikkert flere, der gerne vil hjælpe jer på den måde. Så kommer I
sikkert hjem; får nogle gode tip om at sejle båden, og lærer nogle i klubben
at kende med det samme.

mvh
Jens

> [...]
> Pas især på vandybde fra Grenå til Juelsminde, men tjek på et kort
> og få hurtig lært de forskellige bøjers betydning.

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : john lundsgaard

Dato : 13-07-04 12:10

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mange sømil er der fra Mariager havn til Haderslev havn?

Der er simpelt hen for langt!!!

Nej det er ikke rigtigt, men jeg har set billederne af skivet, og det ser
ganske godt ud, men lad være med at starte Jeres sejlerliv med det der kan
blive en R..tur af af de allerværste.

Uden erfaring (ja måske egentlig netop heller ikke med erfaring!!!) tager
man turen fra Mariager til Haderslev i et så gammelt skiv, med en
tilsvarende gammel benzinmotor - I har ingen som helst garanti for at dyret
ikke dør mellem hænderne på jer midtvejs mellem Mariager Fjord og Bønnerup -
og der er saft susemig langt at padle med et bundbræt.

Nej undersøg markedet lidt for lastbil transport - med et skiv i den
størrelse behøver det jo faktisk ikke at være en decideret bådtransport,
bare en lastbil med en kran og et fladt lad, en stak gamle bildæk og lidt
tømmer - det kan godt bruges.

Få så kørt den hjem, og indled Jeres sejlerkariere i Haderslev Fjord og
Lillebælt. Det er væsentlig mere overskueligt, og ikke så riskabelt og frem
for alt er der ikke så langt at padle!!!

Når så i kender skivet og jeres egne evner, så udvid aktionsradius lidt for
hvert år, der er ikke noget der haster. Det er vigtigere at det bliver gode
oplevelser, og ikke en skrækoplevelser der kan medføre at i opgiver
sejlerlivet inden i overhovedet er kommet igang.

Held og lykke med det

hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-07-04 20:18

Det synes jeg måske er lige forsigtigt nok. Jeg ville da anbefale at tage
turen, hvis man kunne få en sejlervandt person med. Ofte vil sælgeren gerne
hjælpe med den slags og han kender jo skibet. - man kunne jo også snige sig
langt kysten.

Bjarke

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-07-04 09:18

"Bjarke Christensen"

Ofte vil sælgeren gerne
> hjælpe med den slags og han kender jo skibet. - man kunne jo også snige
sig
> langt kysten.

Hej Bjarke

Ja hvis sælger stoler så meget på sit skiv så han vil tage turen med, så
hjælper det jo på det.

Den med "strandlangs" er lidt problematisk indtil Ebeltoft. Der er relativt
langt mellem havnene fra Randers Fjord og til Bønnerup og igen fra Grenå til
Ebeltoft.

Men jeg er nok også præget af manglende tillid til gamle motorer i rene
motorbåde - og større tillid til sejlskibe hvor man dog har to muligheder
for fremdrift (motor og sejl).

Jeg står dog stadigvæk ved min holdning om at det er hammer vigtigt, at den
første sejloplevelse bliver god, og ikke en panikoplevelse med
motorproblemer i åbent vand og måske lidt kedeligt vejr og i et skiv hvor
alt måske ikke fungerer lige hensigtsmæssigt (for nu at udtrykke det
diplomatisk!!)

Men alt kan jo som bekendt lade sig gøre - selv at ro fra Færøerne.

Hilsen John

Fra : Preben og Anette

Dato : 14-07-04 18:16

Hej
Problemet er løst jeg får den fragtet til Kolding hvor jeg så kan sejle den
det sidste stykke vej til Haderslev. Sælger ville gerne tage med hvis det
var, men som sagt er det 30 timer vi snakker om så jeg vælger en
bådtransport i stedet for

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : john

Dato : 14-07-04 20:34

> Hej
> Problemet er løst jeg får den fragtet til Kolding hvor jeg så kan sejle
den
> det sidste stykke vej til Haderslev.

Hej Preben

det var dejligt at høre - Kolding - Haderslev er en perfekt "øvelsestur".
Bare højre hånd i græsset hele vejen, så kan det ikke gå galt ))

Held og lykket med skuden

Hvornår kommer den til Kolding (bare i tilfælde af at man tilfældigvis er på
havnen)

Hilsen John

Fra : Preben og Anette

Dato : 14-07-04 21:48

Hej

Den skulle gerne komme til Kolding i uge 33

--
Venlig hilsen

Preben Christensen